@article { author = {Najafi, Mousa and Yousefi, Batoul}, title = {Survey of Role of Religious Democracy in the Formation of Islamic-Iranian Civilization}, journal = {Contemporary Political Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {1-19}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-1294}, eissn = {2383-1308}, doi = {}, abstract = {In the last few decades, the system of religious democracy, as a political system based on Islamic teachings, has been considered by thinkers in different fields of human sciences and has been viewed from different angles and approaches. One of the less-regarded approaches is the civilization approach, which means that this system, as part of the evolution of the Islamic Revolution, has the capacity to form Islamic civilization? In this research, in a civilization approach, various approaches in democratic systems are examined and, by adopting a "ontological" approach, examines the capacities and components of civilization in the system of religious democracy. Based on this approach, Islamic civilization and the system of religious democracy, like the centralized circles, have a single nucleus that is the organization, perfection and development of human relations. Therefore, the advancement of the religious democratic system on the basis of human nature and Islamic identity has led to the formation and development of civilization and facilitates the process of civilization. Such a civilization, in common with the general features of civilizations, such as rationality, order, and security, is common to Western civilization, but it has different epistemological and ontological foundations. On the other hand, Islamic civilization in the absence of Mahdi's promised civilization, in the absence of a complete human being, is in a minimal state. The system of religious democracy, which is in the midst of two existing civilizations, can serve as a transitional model for the gradual formation of Islamic civilization.}, keywords = {CIVILIZATION,Islamic Civilization,Democracy,religious democracy,Islamic Revolution}, title_fa = {نسبت نظام مردم‌سالاری دینی با تمدن غرب (تمدن موجود) و تمدن مهدوی(تمدن موعود)}, abstract_fa = {در چند دهه­ی اخیر، نظام مردم سالاری دینی، به مثابه­ی نظام سیاسی برآمده از آموزه­های اسلامی، مورد توجه متفکران در حوزه­های مختلفِ علوم انسانی قرار گرفته و از زوایا و رویکردهای گوناگون بدان نگریسته شده است. یکی از رویکردهایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، رویکرد تمدنی است؛ بدین معنا که این نظام به مثابه­ی بخشی از سیر تکاملی انقلاب اسلامی، چه ظرفیت­هایی برای شکل­گیری تمدن اسلامی دارد؟ در این مقاله، با رویکردی تمدنی و روش ترکیبی توصیفی علّی، رهیافت­های مختلف در نظام­های مردم سالار بررسی شده و با اتخاذ رهیافت «هستی شناختی»، به بررسی ظرفیت­ها و مؤلفه­های تمدن­ساز در نظام مردم سالاری دینی می­پردازد. بر اساس این رهیافت، تمدن اسلامی و نظام مردم سالاری دینی همانند دوایر متحدالمرکز، دارای هسته­ایی واحد بوده که همان ساماندهی، تعالی و تکامل روابط و مناسبات انسانی است. چنین تمدنی از جهت ویژگی­های عمومی تمدن­ها، همانند عقلانیت، نظم و امنیت، با تمدن غرب مشترک بوده؛ اما بنیان­های معرفتی و هستی­شناسی متفاوتی خواهد داشت. از طرفی، تمدن­اسلامی در دوران غیبت نسبت به تمدن موعود مهدوی، به دلیل عدم حضور انسان کامل، در وضعیت حداقلی می­باشد. نظام مردم­سالاری دینی که در میانه­ی دو تمدن موجود و موعود قرار گرفته، می­تواند به عنوان مدلی انتقالی، به شکل­گیری تدریجی تمدن­اسلامی کمک شایانی نماید.}, keywords_fa = {تمدن,تمدن اسلامی,دموکراسی,مردم سالاری دینی,انقلاب اسلامی}, url = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3109.html}, eprint = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3109_bf3277bf66c7f3010d218514ef40fd5a.pdf} } @article { author = {Khorramshad, Mohammad Bagher and KalantarMehrjard, Alirezai and Solati, Hossein.}, title = {Nationalism Current-Discourseand National Identity before and after the Islamic Revolution (in Comparison to kasravi and Sahabi’s Thoughts)}, journal = {Contemporary Political Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {21-48}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-1294}, eissn = {2383-1308}, doi = {10.30465/cps.2018.3174}, abstract = {Identity concerns is as old as human life and creation. In fact, human is the only creature that is unable to survive and continue without understanding what and who is he. Nevertheless, in the light of different methods of explaining this concept, always we can speak of national identity.In this paper, researchers, by selecting nationalistcurrent and reading identityby reviewing discourse of that current, seek to provide a model and pattern of nationalism’snational identity discourse since presenting a model and pattern help analyze and comprehend the phenomenon more. Accordingly, current-discourse as a model and pattern of reading identity would allow us to achieve a more meaningful understanding of national identity in nationalistcurrent.Although there is no Predetermined and fixed identity in the community, but current-discourse helps us for better interpretation and articulation of concepts. Applying this method for better explanation and reading of national identity as nation’s life-giving can be affective. Therefore, researchers refer to current-discourse as a method to survey the national identity in one of the Iran's contemporary Current-Discourses, i.e.nationalism  As a result, while understanding the historical evolution of national identity, a national identity’s discourse model in nationalist currenthas been achieved.}, keywords = {Islamic republic,Current,Discourse,National Identity,Nationalism}, title_fa = {گفتمان هویت ‌ملی جریان ناسیونالیسم قبل و بعد از انقلاب اسلامی (با تطبیق اندیشه احمد کسروی و عزت الله سحابی)}, abstract_fa = {تطور تاریخ نشانگر آن است که هویت­سازی ملی فرآیندی همیشگی بوده و نباید تصور شود که وقتی ملتی شکل گرفت بخودی خود تداوم می­یابد بلکه برعکس روح ملت­بودگی در معرض فراز و فرود قرار دارد. از این­رو فرآورده­ گفتمانیِ جریان های یک کشور می­تواند بر فرآیند ملت­سازی موثر اُفتند. هویتها، به مثابه سازه‌های اجتماعی در فرایند سازه­گرایی اجتماعی تفسیر می‌شوند و همواره در سایه بازتفسیرها، از روش­های مختلف برای تبیین آن استفاده شده است؛ لذا با سوال چیستی خوانش جریان ملی گرا- به عنوان یکی از عمده جریان های معاصر ایران- ازهویت ملی این مقاله با انتخاب جریان گفتمان به مثابه روشی برای شناسایی الگو در پی استخراج گفتمان هویت­ملی جریان­ ناسیونالیسم در ایران معاصر است چرا که تبیین الگویی، به تحلیل درک و چیستی پدیده ازمناظر گوناگون کمک بیشتری می‌نماید. جریان فکری سیاسی ناسیونالیسم و نیروهای سیاسی متصف به آن، بعنوان یک از جریان­ های موثر در تاریخ معاصر ایران برای پژوهش انتخاب گردید. در این مقاله در نتیجه کاربست روش گفتمان، ضمن درک تطور هویت­ملی در سیر تاریخی، به الگویِ گفتمانِ هویت­ملی در جریان پیش گفته دست خواهد یافت.}, keywords_fa = {انقلاب اسلامی,جریان,گفتمان,هویت‌ملی,ناسیونالیسم}, url = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3174.html}, eprint = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3174_b66a5a7761431d1e91ac970363110738.pdf} } @article { author = {Sadatinejad, Sayyed Mahdi and Asadzadeh, Vahid}, title = {Investigation of ontological and epistemological functions of Takfiri groups from the perspective of Edward Said}, journal = {Contemporary Political Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {49-70}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-1294}, eissn = {2383-1308}, doi = {10.30465/cps.2018.3175}, abstract = {The reasons for the formation of the Takfiri groups dominated by analysis in the framework of reaction to modernism and globalization after the 90s. Despite the remarkable points in this approach, it seems to have little ability to answer the questions about the formation of these groups in a particular and late historical period on the one hand and the ontological and epistemological level relation of these groups with the West as a concept on the other hand. The main question of this article is what is the ontological and epistemological functions of takfiri groups in today's world? The hypothesis of this paper is that takfiri stream act as another identifier for the concept of the West on ontological and epistemological level within the framework of the new Orientalist.}, keywords = {Epistemology,Ontology,Takfiri,Orientalism,Edward Saeed}, title_fa = {بررسی کارکردهای هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی گروه‌های تکفیری از منظر شرق‌شناسی ادوارد‌سعید}, abstract_fa = {مطالعات نشان می‌دهد تحلیل مسلط دربارة دلایل شکل­گیری جریان تکفیری در چارچوب واکنش به مدرنیسم و جهانی­شدن پس از دهة 90 میلادی است. با وجود نکات قابل توجه در این رهیافت، به‌نظر می­رسد توانایی کمی در پاسخگویی به سؤالاتی وجود دارد که از یک طرف به چرایی شکل‌گیری این گروه­ها در یک دورة تاریخی خاص و متأخر و از سویی دیگر به‌نسبت این جریان­ها در سطح هستی­شناختی و معرفت­شناختی با غرب به‌عنوان یک مفهوم ارتباط دارد.سوال اصلی این مقاله این است که کارکردهای هستی­شناختی و معرفت­شناختی گروه‌های تکفیری در جهان امروز چیست؟.فرضیة این مقاله این است که جریان­های تکفیری در سطحی هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی به‌عنوان یک دیگری هویت­ساز برای مفهوم غرب و در چارچوب شرق­شناسی جدید عمل می کند. درپایان مقاله با استفاده از شواهد و اسناد موجود دخالت آشکار امریکا در به‌وجود آوردن و حمایت از گروه‌های تکفیری نشان داده خواهد شد برخی از مجموعه این استنادات دیدگاه دیگری جهت تحلیل چرایی شکل‌گیری جریان‌های تکفیری دارند که در نقطه مقابل دیدگاه غالب است که به علل درونی توجه دارد.}, keywords_fa = {معرفت‌شناسی,هستی‌شناسی,تکفیری,شرق‌شناسی,ادوارد سعید}, url = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3175.html}, eprint = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3175_09caf56c7fc8bb2d36569ffde641297f.pdf} } @article { author = {jamal Zadeh, Naser and Kiani Mojahed,, Hamed and Hakimi,, Mohammad}, title = {Inner Convergence in Light of Contract-Oriented Management of Social Gaps in the Prophetic Biography}, journal = {Contemporary Political Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {71-96}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-1294}, eissn = {2383-1308}, doi = {}, abstract = {Social gaps and splits have long been the cause of social dilemmas and crises in various societies, and threatened the convergence and social cohesion of those societies. Therefore, the desirable management of these gaps has been consistently targeted by government officials through the adoption of efficient strategies. Meanwhile, the management based on concluding social treaties is one of the most important strategies for managing social gaps, as the administration of the prophet of Islam (PBUH) is a graph of the implementation of this strategy. The present paper will attempt to answer this question that what is the contract-oriented position in managing the internal gaps of prophetic society and how does this kind of management affect the creation of social convergence in the same Islamic society of the Prophet (PBUH)? In this regard, while presenting a conceptual model, it first addresses the social divisions of the prophetic society and then focuses on the interactive strategy benchmarking of the Prophet (PBUH) in managing social divisions. It should be noted that the authors of this paper will use the documentary-library method to collect information and use the descriptive-analytical method to answer the above question.}, keywords = {Convergence,Social Gaps,Internal Disruption,Prophetic Government,Prophet's Contracts}, title_fa = {هم‌گرایی درونی در پرتو مدیریت پیمان‌محور ِشکاف‌های سیاسی- اجتماعی در سیرة نبوی}, abstract_fa = {شکاف‌ها و گسست‌های اجتماعی از دیرباز زمینه‌ساز بروز معضلات و بحران‌های اجتماعی در جوامع گوناگون بوده و همگرایی و انسجام اجتماعی آن جوامع را تهدید می‌کرده است. ازین رو، مدیریت مطلوب این شکاف‌ها از طریق اتخاذ راهبردهایی کارآمد، پیوسته محل مداقه دست‌اندرکاران حکومتی بوده است. در این میان، مدیریت مبتنی بر انعقاد پیمان‌های طرفینی در ساحت اجتماع، در زمره مهم‌ترین راهبردهای مدیریت شکاف‌های اجتماعی قرارگرفته تا آنجا سیره حکومتی نبی مکرم اسلام (ص) نمودار کاربست این راهبرد است. مقاله حاضر تلاش خواهد کرد تا بدین سؤال پاسخ دهد که جایگاه پیمان محوری در مدیریت شکاف‌های درونی جامعه نبوی چیست و این نوع مدیریت چه تأثیری بر ایجاد همگرایی اجتماعی در جامعه اسلامی هم‌عصر پیامبر (ص) داشته است؟ در این راستا، ضمن ارائه مدلی مفهومی، نخست به بررسی شکاف‌های اجتماعی جامعه نبوی پرداخته و سپس به راهبرد سنجی تعاملی پیامبر اکرم (ص) در مدیریت شکاف‌های اجتماعی می‌پردازد. لازم به ذکر است که نگارندگان این مقاله جهت گردآوری اطلاعات از شیوه اسنادی- کتابخانه‌ای بهره برده و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به سؤال فوق پاسخ خواهند گفت.}, keywords_fa = {همگرایی,شکاف‌های اجتماعی,گسست درونی,حکومت نبوی,قراردادهای پیامبر}, url = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3038.html}, eprint = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3038_95ebb2b28b007f14ef89f4b37fc94cb5.pdf} } @article { author = {Rahbari, Abbas and Khosravi, Hossein and Islami, Sohrab and i Elhami, Al}, title = {Reflection of the political stance and struggles of Imam Sadeq (AS) against the Umayyad in preserving the Shiite culture}, journal = {Contemporary Political Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {97-116}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-1294}, eissn = {2383-1308}, doi = {}, abstract = {This research aims at reflecting on political positions of Imam Sadiq (AS) against the Bani Umayyah so as to keep and safeguard the Shiite culture. This study is a historical research which has been done both descriptively and  analytically. The topics have been taken from the Imam Sadeq’s (AS) sound sources  in a library manner. The results show that a free political atmosphere was opened when the Bani Umayyah was on the verge of overthrow. Thus, at this stage, the pressure on the oppositions, especially on Imam Sadiq (AS) was reduced, and for this reason, Imam Sadeq(AS) got the maximum advantages of this opportunity for his own religious  purposes a. This study reveals that Imam Sadiq (AS), as one of the pioneers of Islamic movement and the leader of genuine religious culture, did a series of political actions such as strengthening the status of Imamate and accepting religious leadership, creating political realism, rebelling against the oppressors, perpetuating the memory of Ashura and Taqiyah among the Shiites, which have been dealt with in this study.}, keywords = {Imam Sadiq (as),Bani Umayyah,Politics,Culture,and Islamic Civilization}, title_fa = {بازخوانی مواضع سیاسی و شیوه مبارزاتی امام صادق(ع) در برابر بنی‌امیه در حفظ و حراست فرهنگ شیعی}, abstract_fa = {این پژوهش باهدف بازخوانی مواضع سیاسی امام صادق (ع) در برابر بنی‌امیه در حفظ و حراست فرهنگ شیعی انجام‌شده است. پژوهش حاضر یک پژوهش تاریخی به شمار می‌رود به‌صورت توصیفی، تحلیلی بوده و موضوعات مربوط به آن از منابع معتبر دوران امام صادق (ع) چه تاریخی و چه حدیثی به شیوه کتابخانه‌ای گردآوری‌شده است. نتایج حاصل نشان می‌دهد، زمانی که حکومت بنی‌امیه در سراشیبی سقوط قرار گرفت فضای باز سیاسی ایجاد شدو در این مرحله فشار بر روی مخالفین مخصوصاً امام صادق (ع) کاهش یافت و امام (ع) از فرصت به‌دست‌آمده حداکثر استفاده از تحولات دوران جابجایی رابردند. این بررسی نشان می‌دهد، امام صادق (ع) به‌عنوان یکی از پیشگامان حرکت اسلامی و داعیه‌داران فرهنگ اصیل دینی دست به اقدامات سیاسی همانند، تقویت جایگاه امامت و ایجاد ولایت‌پذیری، ایجاد واقعیت‌نگری سیاسی، طاغوت ستیزی، زنده نگه‌داشتن حماسه عاشورا و تقیه در بین شیعیان زدند که دراین پژوهش به آن‌ها پرداخته‌شده است.}, keywords_fa = {امام صادق(ع),بنی‌امیه,سیاست,فرهنگ,تمدن اسلامی}, url = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3039.html}, eprint = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3039_abc2d0104f4bd6a7a2635bdcfb9c58ab.pdf} } @article { author = {Keikha,, Najmeh}, title = {Imam Khomeini's philosophical base in the book Kashf e Asrar}, journal = {Contemporary Political Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {117-137}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-1294}, eissn = {2383-1308}, doi = {}, abstract = {The main claim of this paper is that Imam Khomeini has a philosophical base in the Kashfe Asrar and has answered the questions posed by the author of the Thousand-Year-Old Secrets Book based on his philosophy. The philosophical basis discussed in the present article is the way in which the soul and body communicate with the transcendental wisdom that Imam Khomeini has addressed in his philosophical works. By virtue of this rule, the soul, in spite of determination, prevails and depends on itself. Each soul belongs to a specific body and can not be transmitted to another body. This connection has been generalized in the thought of Imam Khomeini to the relationship between Sharia and politics. Politics needs sharia and sharia also needs politics. Sharia must come from the heart of politics, society. Based on this, one can explain why Imam Khomeini, in spite of knowing the governments of the time of absence, advocates cooperation with the existing government? Why does he believe in Islamic government? Why does it believe that people should act to establish an Islamic state? But perhaps one of the most important benefits of examining the philosophical foundations of Imam Khomeini during the twenties of the twenties is that his practical and theoretical positions are analyzed not only on the basis of the political, social and intellectual dominant position, but also from his intellectual foundations. In the present article, the author does not reject the role of political and social factors in the political positions of Muslim scholars, but believes that ignoring the philosophical and intellectual foundations of these scholars and focusing all attention on historical and colonial developments is a comprehensive and It will not provide fundamentally, he analyzes the positions of Imam Khomeini in the discovery of secrets based on his philosophical foundations.}, keywords = {Imam Khomeini,Kashfe Asrar,soul and body,Law,revolution}, title_fa = {پایگاه فلسفی- سیاسی امام خمینی (ره) در کتاب کشف اسرار}, abstract_fa = {مدعای اصلی مقاله حاضر این است که امام خمینی در کتاب کشف اسرار از پایگاهی فلسفی برخوردار است و پرسش­های مطرح شده از سوی نویسنده ی کتاب اسرار هزار ساله را بر مبنای فلسفه­ی خویش پاسخ داده است. مبنای فلسفی مورد بحث در مقاله ی کنونی، نحوه ی ارتباط نفس و بدن در حکمت متعالیه است که امام خمینی در آثار فلسفی خویش به آن پرداخته است. بر اساس این قاعده، نفس علیرغم تعیین کنندگی و برتری، از خود بدن پدید می آید و به آن وابسته است. این ارتباط در اندیشه امام خمینی به ارتباط میان شریعت و سیاست تعمیم داده شده است. سیاست نیازمند شریعت و شریعت نیز محتاج سیاست است. براساس این مبنا می­توان توضیح داد که چرا امام خمینی به رغم جائر دانستن حکومت­های عصر غیبت، از همکاری با حکومت موجود دفاع می­کند؟ چرا ایشان معتقد به حکومت اسلامی است؟ چرا معتقد است که مردم باید برای ایجاد حکومت اسلامی اقدام کنند؟ اما شاید یکی از مهم­ترین فواید بررسی مبانی فلسفی امام خمینی در برهه زمانی دهه بیست شمسی این باشد که مواضع عملی و نظری ایشان نه فقط بر اساس جو سیاسی و اجتماعی و فکری حاکم بلکه منبعث از مبانی فکری وی تحلیل می­گردد.}, keywords_fa = {امام خمینی,کشف اسرار,نفس و بدن,قانون,انقلاب}, url = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3040.html}, eprint = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3040_6e58be0b3ebd61b6901097873e74aaea.pdf} } @article { author = {Ghanbarloo, Abdollah}, title = {Assessing the Economic Security Impacts of pre-JCPOA Nuclear-Related Sanctions on Iran}, journal = {Contemporary Political Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {139-163}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-1294}, eissn = {2383-1308}, doi = {10.30465/cps.2018.3317}, abstract = {International sanctions are important factors affecting the national security of target states. The present article deals with the impacts of pre-JCPOA nuclear-related sanctions on the Iran' economic security. The main claim in the article is that following the continuation of unresolved tensions over the nuclear program and the increasing international sanctions, Iran's security was damaged because of creating economic instability, spreading economic corruption, increasing international isolation of Iran, and rising anti-government dissidents across the country. The argument is based on the realist international theory according which international sanctions are foreign policy tools of nation-states.}, keywords = {rising anti-government dissidents across the country. The argument is based on the realist international theory according which international sanctions are foreign policy tools of nation-states}, title_fa = {تحلیل تبعات اقتصادی- امنیتی تحریم‌های هسته‌ای پیشابرجام در ایران}, abstract_fa = {تحریم‌های بین‌المللی به ویژه در نوع اقتصادی از متغیرهای مهمی است که می‌تواند تأثیرات چشمگیری بر امنیت ملی دولت‌های هدف بر جای گذارد. این مقاله آسیب‌های اقتصادی-امنیتی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی در جریان مناقشه هسته‌ای منتهی به برجام را در ایران مورد تحلیل قرار می‌دهد. سؤال اصلی مقاله این است که تحریم‌های چندجانبه و یکجانبه بین‌المللی در دوره مناقشه هسته‌ای پیشابرجام چه تبعاتی در اوضاع اقتصادی-امنیتی ایران به جای گذاشتند. در پاسخ، فرضیه مقاله این است که گسترش تحریم‌های بین‌المللی به تبع تطویل مناقشه هسته‌ای از طریق ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی، گسترش فساد اقتصادی، افزایش انزوای بین‌المللی، و تشدید نارضایتی عمومی به اقتصاد و امنیت ملی ایران آسیب زدند. این فرضیه به لحاظ نظری متکی بر این آموزه رئالیستی است که تحریم‌های اقتصادی اگرچه با چارچوب‌های اقتصاد جهانی‌شده لیبرال مغایرت دارند، اما سلاحی اساسی برای تحکیم نظم بین‌المللی لیبرال به شمار می‌روند. برای مقاله حاضر فرضیه مذکور را به نحو تحلیلی-تبیینی بررسی ‌می‌کند. تلاش خواهد شد از معتبرترین داده‌های موجود استفاده شود.}, keywords_fa = {امنیت ملی,امنیت اقتصادی,تحریم‌های بین‌المللی,مناقشه هسته‌ای,بی‌ثباتی اقتصادی,انزوای بین‌المللی,نارضایتی اجتماعی}, url = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3317.html}, eprint = {https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3317_bf057e47d902354512f95100b71fd683.pdf} }