per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای سیاسی معاصر
2383-1294
2383-1308
2013-05-22
4
7
1
22
945
.
جایگاه دیپلماسی عمومی در سیاست خاورمیانهای امریکا؛ با تأکید بر دوران اوباما
The Place of Public Diplomacy in America’s Middle East Policy: With a Focus on Obama
علی آدمی
1
مهدی یزدانپناه
2
حسینعلی توتی
h.tooti@ut.ac.ir
3
استادیار روابط علامه طباطبائی
کارشناس ارشد روابط بینالملل
ارشد مطالعاتمنطقهای دانشگاه تهران
چکیده مقالة حاضر با طرح این سؤال که دیپلماسی عمومی در سیاست خاورمیانهای امریکا با تأکید بر دوران ریاست جمهوری اوباما چه جایگاهی داشته است، این فرضیه را مطرح کرده است که دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی امریکا در قبال خاورمیانه همواره اهمیت خاصی داشته است؛ از آنجایی که میراث سیاست خارجی دولت بوش برای اوباما وجهة عمومی بسیار ضعیف ایالات متحده در میان مسلمانان و در خاورمیانه بود؛ اوباما یکی از ارکان راهبرد تغییر خود را احیای مدیریت نرمافزاری امریکا در منطقة خاورمیانه معرفی کرد. مثلاً، در سیاست خاورمیانهای اوباما در قبال بیداری اسلامی نیز، اگرچه هدف اصلی همان معرفی ارزشها و ایدههای امریکایی است، اما با یک تغییر رویکردی این هدف نه از طریق جنگ ایدههای دوران جرج بوش، بلکه بر پایة منطق چندجانبهگرایی نمادین با تأکید بر تأمین منافع، مدعی ترویج ارزشهایی نظیر دموکراسی و خواستههای مردمی است.
The present paper is based on the question of the place of public diplomacy in America’s Middle East policy with a focus on the Presidency of Obama. It was hypothesized that public diplomacy always had great importance in America's foreign policy toward the Middle East. Since the Bush administration's foreign policy legacy for Obama was a poor public image of the United States among Muslims and in the Middle East, Obama introduced the recovery of America’s soft management in the Middle East as one of the pillars of his change strategy. For example, in Obama's Middle East policy towards the Islamic Awakening, although the main objective is still presenting American values and ideas, there is a change of approach. The same goal is pursued not through the war of ideas as in the Bush era, but through the logic of symbolic multilateralism with an emphasis on interests, where they claim to advocate values such as democracy and popular demands.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_945_6852e65ef7bfb8eafe443bff2ad76f93.pdf
کلیدواژهها: دیپلماسی عمومی
قدرت نرم
باراک اوباما
خاورمیانه
بیداری اسلامی
Keywords: public diplomacy
soft power
barack obama
Middle East
Islamic awakening
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای سیاسی معاصر
2383-1294
2383-1308
2013-05-22
4
7
23
42
946
.
متاتئوری سازهانگاری در محک نقد الهیات حِکمی
A Theosophical Critique of Constructivism Meta-Theory
سیدباقر سیدنژاد
1
دانشجوی دکتری روابطبینالمللدانشگاه تهران
چکیده سازهانگاری از رهیافتهای متأخر در حوزة مطالعات علوم اجتماعی است که در تطوّری پیشرونده به نظریهای «متمایز از تئوریهای جریان اصلی در دانش روابط بینالملل» تبدیل شده است. از آنجا که این نظریه در نگاه کلان، بهمثابة پارادایمی است که با فرضیات عمدتاً پست مدرنیستی1 معرِّف بینش خاصی از جهان و مناسبات آن است، در این مطالعة انتقادی، ارزش شناختشناسیِ2 سازهانگاری و متدلوژی آن در قیاس با متاتئوری الهیات حِکمی در محک ارزیابی نو، قرار میگیرد. بدیهی است شأن پژوهش در این باب از نوع شأن فلسفی و معرفت نوع دوم است که از رهگذر ارزیابی دعاوی متاتئوریک، تأکید مینماید «عالَمِ سازهانگاری و حیثیت شناختشناسیِ آن»، عالَم اعتباریات و نسبیگرایی است که با مطلقانگاری برساختگی و خلط آن با «اعتباریات ما قبل التعامل» و «ادراکات حقیقی» به تحاشی «حقیقت» روی آورده است. طُرفه آنکه این نظریه با تحدید مرز آگاهی در فهم بینالأذهانی، نظریة عُرف مدارانهای را تجویز مینماید. اما در الهیات حِکمی، به دلالت هستیشناسیِ متناظر با تفصیل و تقسیم در ادراکات اعتبارپذیر و ادراکات اعتبارناپذیر، حقیقت از آن حیث که حقیقت است نهتنها موکول به اعتبار اشخاص یا جامعه نیست، بلکه اساساً عقل کل با نفی تکثّر برداری حقیقتِ نفسالأمری، دربارة آن یک حُکم بیشتر ندارد که از طریق موازین فراساختی و «منطق چندروشی» قابل احتجاج است.
Constructivism is one of the recent approaches in the field of Social Sciences, which has become a theory “different from the mainstream theories of the field of International Relations” in a progressive evolution. Since this theory, from a general point of view, is a paradigm mainly with postmodern assumption and representative of a particular insight into the world and its relations, this critical study reevaluates the epistemological value and methodology of constructivism in comparison with the meta-theory of Theosophy. It is evident that the research has a philosophical status and of the second-order knowledge. Through the evaluation of meta-theoretical claims, it emphasizes that “the world of constructivism and its epistemological quality” is the world of conventions and relativism. It avoids “truth” through certainty of construction and mixing it with “pre-interaction conventions and real perceptions”. It prescribes a secular theory through limiting the boundaries of knowledge in intersubjective understanding. On the contrary, in Theosophy, based on the ontology corresponding to the detail and division in constructive and unconstructive perceptions, truth, due to its nature, is not contingent upon the construction [credit] of individuals or communities, and the Universal Intellect recognizes only one truth, which can be reasoned through meta-paradigm criteria and “poly-methodic logic”, and denies plurality of truth in itself.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_946_4773bec4bcfaba7bf83981568308a687.pdf
کلیدواژهها: الهیات حِکمی
سازهانگاری
بیناذهنیتی
برساختگی
هستیشناسی
معرفتشناسی
روششناسی
Keywords: theosophy
constructivism
intersubjectivity
construction
Ontology
Epistemology
methodology
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای سیاسی معاصر
2383-1294
2383-1308
2013-05-22
4
7
43
63
947
.
تحلیلی جامعهشناختی از منافع گروههای انقلابی در انقلاب مشروطه
A Sociological Analysis of Interests of Revolutionary
Groups in Constitutional Revolution
احسان فرهادی
1
عباس کشاورز
abbaskeshavarz1@yahoo.com
2
علی مرشدیزاده
3
عباس نعیمی
abbas.naiemi@gmail.com
4
دانشجویدکتری جامعهشناساقتصادی، دانشگاه تهران
استادیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد تهران
استادیار دانشگاه شاهد تهران
کارشناسارشد جامعهشناسی انقلاب اسلامی
چکیده هدف نوشتار حاضر شناسایی منافع گروههای گوناگون مدعی قدرت در انقلاب مشروطه است. نوآوری پژوهش آن است که با وجود آثار بسیار دربارة انقلاب مشروطه، تا به حال اثری به تحلیل منافع گروههای بسیجگرِ انقلابی در مشروطه با استفاده از نظریهای خاص نپرداخته است. رهیافت کلی این مقاله جامعهشناسی تاریخی و چهارچوب نظری آن مفهوم منافع در مدل بسیج «چارلز تیلی» است. روش پژوهش تحلیل اسناد تاریخی شامل کتب و مقالات و روش قیاسی است. بدین معنا که با کاربست مفهومِ منافع و با استفاده از اسناد تاریخی به شناسایی و انگیزههای گروهها و سازمانهای انقلابی مشروطهخواه میپردازیم. بازة زمانی مورد مطالعه از بهچوببستن تجار قند به عنوان نقطة آغاز تا صدور فرمان مشروطیت به عنوان پیروزی انقلاب مشروطه است.
This paper attempts to identify the interests of different contenders in the Iranian constitutional revolution. The innovation of the research is that no research has ever been done on the revolutionary mobilizing groups in the constitutional revolution within the framework of a specific theory. The general approach of this paper was historical and its theoretical framework was Tilly’s Mobilization Model. The method of this research was deductive and at the same time based on historical document analysis, which included books and articles. In other words, the motivations of the constitutional revolutionary groups and organizations were identified and analyzed through the application of the concept of interest and the analysis of historical documents. The timeframe of this research begins from the bastinado of sugar merchants to the issuance of the decree for the constitution.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_947_4f61457b5ff7646395478109d4955a6c.pdf
کلیدواژهها: انقلاب مشروطه
نظریة بسیج منابع
چارلز تیلی
گروههای چالشگر
منافع
Keywords: constitutional revolution
theory of resource mobilization
Charles Tilly
challenger groups
interests
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای سیاسی معاصر
2383-1294
2383-1308
2013-05-25
4
7
65
83
948
.
سرشت سیاست در حکمت متعالیه
Nature of Politics in Transcendental Wisdom
نجمه کیخا
najmeh_keikha@yahoo.com
1
محمدعلی فتحاللهی
2
دکترایعلوم سیاسی، پژوهشگاهعلوم انسانی
استادیارعلوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی
چکیده بیان مفهوم و سرشت سیاست از وظایف مهم فلسفة سیاسی است و بدون فهم این موضوع نمیتوان از دیگر مباحث فلسفة سیاسی سخن به میان آورد. این مفهوم از دیدگاه حکمای حکمت متعالیه بحث شده است و یکی از مؤثرترین فلسفههای شناختهشده در ایران است که فلسفة وجودی انقلاب اسلامی قرار گرفت. به گونهای که بیشترین تعامل را با جامعة سیاسی ایران و رخدادها و تحولات آن برقرار کرد. تلاش شده است تا دربارة مفهوم سیاست، انواع، ویژگیها، و ضرورت آن مختصراً بحث شود تا مشخص شود حکمت متعالیه با چه نگاهی به سیاست توانسته است چنین تحولاتی را پدید آورد. تأکید بر هدایتگری و ایجاد تحول در انسان در کنار تبعیت سیاست از شریعت از ویژگیهای سیاست در حکمت متعالیه است که تحقق آن برابر با ایجاد جامعة اخلاقی خواهد بود.
Explaining the concept and nature of politics is an important task of political philosophy. One cannot engage in other topics of political philosophy without understanding it. The concept was discussed from the perspective of the scholars of Transcendental Wisdom, which is considered as one of the most influential philosophies in Iran and the existential philosophy of the Islamic Revolution such that it had the highest interactions with the political community of Iran and its developments. An attempt was made to discuss the concept, types, features and necessity of politics briefly in order to understand the view of Transcendental Wisdom towards politics and its role in creating such developments. An emphasis on guidance and change in human beings along with the adherence of politics to the religious law are some of the features of politics in Transcendental Wisdom, the realization of which will create an ethical society.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_948_19fde3ff8db241433279c26e5104a016.pdf
کلیدواژهها: سیاست متعالیه
حکمت متعالیه
امام خمینی
جوادی آملی
ملاصدرا
Keywords: transcendental politics
transcendental wisdom
Imam Khomeini
Javadi Amoli
Molla Sadra
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای سیاسی معاصر
2383-1294
2383-1308
2013-05-22
4
7
85
110
949
.
جایگاه کُناتوس در متافیزیک سیاسی اسپینوزا
Conatus in Political Metaphysics of Spinoza
رضا نجفزاده
1
دانشآموختۀ دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تهران
چکیده اسپینوزا برجستهترین فیلسوف عصر روشنگریِ رادیکال است، به طوری که روشنگری رادیکال را همسنگ «اسپینوزیسم» خواندهاند. فلسفۀ سیاسی اسپینوزا در امتداد سنت بزرگ جمهوریخواهی فلورانس و ونیز و در چهارچوب رئالیسم سیاسی مدرن تحلیل میشود. اساس این جمهوریخواهی یا رئالیسم سیاسی دریافتی از مدینه یا جمهوری است که بر تحلیل و ارزیابی مناسبات نیروها استوار است. بهعبارتی، محور اصلی رئالیسم سیاسی اسپینوزایی مفهوم قدرت یا «پوتنتیا» است و این فلسفۀ سیاسیِ تمهید شده با محوریت مفهوم قدرت و ساخت کشمکشآمیز نیروهای اجتماعی، بر دستگاه متافیزیکی ویژهای تکیه دارد که انگاره یا مفهوم محوری آن کُناتوس است. بیهوده نیست که متفکری چون ژیل دلوز اخلاق اسپینوزا را رسالهای در باب قدرت میخواند. پرسشهای راهبر این پژوهش بدین شرح طرح میشوند: کُناتوس بهمثابة یکی از عناصر اصلی دستگاه متافیزیکی اسپینوزا، چه مختصاتی دارد؟ بر پایۀ مختصات کُناتوس، اسپینوزا چگونه فلسفۀ سیاسیای تدوین و صورتبندی کرده است؟ مدعای اصلی این مقاله آن است که تلقی خاص اسپینوزا از عنصر متافیزیکی (و البته فیزیکیِ) کُناتوس رئالیسم سیاسی وی را از سنت غالب رئالپولیتیکِ گسسته از اخلاق جدا میسازد. بر این اساس، کُناتوس صرفاً رانهای طبیعی یا عنصری مربوط به سامان روانی ـ جسمانیِ انسان نیست؛ بلکه با ساحتِ الوهی و عاطفیِ زیست بشری نیز قرین است و عناصر اخلاقیای چون شادی، عشق و دوستی را در حوزۀ عمومی یا جمهوری مستقر میسازد.
Spinoza was the most prominent philosopher of the age of Radical Enlightenment in a way that it has been considered equivalent to Spinozism. Spinoza’s political philosophy can be analyzed along the great tradition of Florentine Republicanism and in the framework of Modern political realism. The main point of this republicanism or political realism is a comprehension of Civitas or Respublica relied on an assessment of relations of power. In other words, the main focus of Spinozan political realism is the concept of power or Potentia, and this political philosophy, with the centrality of the concepts of power and conflicting structure of social forces, relies on a special metaphysical system, the central idea or concept of which is Conatus. It is with such an idea that a thinker like Deleuze calls Ethics a treatise about power. We suppose as a proposition that each political philosophy depends on a kind of metaphysical apparatus and a conception of the main ideas of metaphysics and/or theology. On the other hand, there is a direct relation between metaphysics and/or theology and political philosophy approaches. The main questions here are as such: What are the characteristics of Conatus as one of the main elements of Spinozan metaphysical system? What kind of political philosophy can be formulated in Spinozan system with Conatus in base? The main clime here is that Spinoza’s special perception of metaphysical (and physical) concept of Conatus creates a kind of political realism different from mainstream real politics detached from ethics. We will see that Conatus is not a natural drive or an element related to the psycho-physical constitution of human beings or creatures; rather, it is related to the divine and emotional realm of human life and establishes ethical elements, such as joy, love, and friendship, in the public realm or Respublica.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_949_6601624117dbee51798372af109a34ec.pdf
کلیدواژهها: متافیزیکِ مونیستی
قدرت
کُناتوس
رئالیسم
فضیلت
شادی
زندگی
اخلاق
Keywords: monistic metaphysics
Power
conatus
realism
Virtue
joy
Life
Ethics
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای سیاسی معاصر
2383-1294
2383-1308
2013-05-22
4
7
111
131
950
.
تبیین نظام حکومتی در بینش سیاسی میرزا کوچک خان جنگلی:
Explanation of Political Regime in Mirza Kouchak Khan’s Political Insights: A Turning form Constitution to Republican
عباس نعیمی
abbas.naiemi@gmail.com
1
زاهد غفاری هشجین
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی
استادیار علوم سیاسی، دانشگاه شاهد
چکیده مقالة حاضر میکوشد ضمن بازخوانی اندیشه و مواضع سیاسی میرزا کوچک خان، به این پرسش اصلی پاسخ دهد که ساختار بینش سیاسی وی از چه مقولههایی تشکیل شده و بر این اساس نظام حکومتی مورد نظر وی چه بوده است؟ روش تحقیق مقاله مطالعات تاریخی و روش گردآوری دادهها کتابخانهای است. یافتههای تحقیق، در بُعد داخلی، مؤلفههای عدالتخواهی، استبدادستیزی، و نگرش مذهبی است و در بُعد خارجی در ذیل عنوان کلی منافع ملی، مقولههای حفظ تمامیت ارضی، و ملیگرایی است که شکلدهندة بینش سیاسی کوچک خان بوده است. بر اساس این مؤلفهها اینچنین نتیجه میشود که کوچک خان مشروطهخواهی بوده که بر اثر فشار عوامل داخلی و تحولات بینالمللی جمهوریخواه شده است.
The present paper tries to readout Mirza Kouchak Khan’s tought and political positions, respond to this question that what is his political structure and ideal regime. Research method is based on data gathering and historical studies. Research draws two different dimentional conclusion. In national aspect, justice, anti-authoritarianism and religious attitude and in international aspects, preserving the integrity and nationalism. According to Kouchak Khan ideas, he belived in constitution which according to internal and international pressure had a turning to republican.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_950_12af9308891601b5bd0bbe43eec4d9a8.pdf
کلیدواژهها: میرزا کوچک خان
نظام سیاسی
مشروطهخواهی
جمهوریخواهی
Keywords: Mirza kouchak khan
political regime
Constitutional
republican