پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12944920131122Ethics and Politics in Brethren of Purity’s (Ikhwān al-Safā) Teachings and Thoughtsاخلاق و سیاست در آموزهها و اندیشههای «اخوانالصفا»1241022FAسیدمحمدرضا احمدی طباطبائیدانشیار دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20130624Abstract <br />The present discourse is a preparation and introduction to explain <em>Ikhwān al-Safā</em>’s ethical and political teachings and beliefs with the view to providing accurate understanding of relation between ethics and politics in their thoughts which is inspired by Islamic and mystical education. In this research the analysis of such teachings is methodologically normative. In this concise paper, attempt has been made to briefly introduce this personable and enigmatic group. Besides, it was tried to address the question of “what explainable relation there is between <em>Ikhwān</em>’s ethical and religious teachings with politics and governing in human community”.چکیده <br />این گفتار تمهید و مقدمهای است برای تبیین آموزهها و اندیشههای اخلاقی و سیاسی جمعیت «اخوانالصفا» به منظور فهم صائب از پیوستگی اخلاق و سیاست در اندیشههای ایشان که ملهم از تعالیم اسلامی و عرفانی است. در این پژوهش تحلیل آموزههای اخوان از لحاظ روشی بر اساس رویکردی هنجاری انجام شده است. این مقاله بر آن است که ضمن معرفی اجمالی این جماعت متساهل و سرّی به این پرسش پاسخ دهد که چه نسبتی میان آموزههای اخلاقی و دینی اخوان با سیاست و حکمرانی جامعة انسانی برقرار است؟https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1022_e68bcdf5dca290da399f9ecd01db7d73.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12944920131122Perspective of State-Ethnic Relationship in the Era of Globalization: With Emphasis on the Current Situation in Iranچشمانداز رابطة قومیتها و دولت در عصر جهانیشدن با تأکید بر شرایط کنونی ایران25391023FAمحمود جنیدی جعفریاستادیار پژوهشگاه علوم انسانیکوثری ابوذرکارشناسارشد مرکزمطالعاتراهبردی وزارت کشورJournal Article20130831Abstract <br />In the era of globalization, there have been changes in the international system which, in turn, have laid the ground for ethnic groups’ utilization. Over such epoch, states which promoted a kind of dependency on specific national society, through educational and bureaucratic system, were challenged by subnational and transnational groups. The processes of globalization have weakened the ties between governments and citizens, and if a fundamental solution to the ethnic clashes in multi-ethnic countries is not worked out, the risk of divergence and disintegration of such countries is likely. This paper has attempted to assess the impact of global trends on ethnic issues. In this respect we studied new requirements that concern Iranian ethnic issues and their relation government. In respect of theoretical framework, this paper is not limited to only one analytical framework but it uses an analytic-compound framework.چکیده <br />در عصر جهانیشدن تغییراتی در نظام بینالملل ایجاد شده که زمینه را برای بهرهبرداری گروههای قومی از این موقعیتها فراهم کرده است. در این دوره دولتها که از طریق نظام آموزشی و بوروکراسی وابستگی به اجتماع ملی معینی را در جامعه ترویج میدادند از جانب گروههای فروملی و فراملی به چالش کشیده شدند. پروسههای جهانیشدن پیوندهای بین دولت و شهروندان را تضعیف کرده است و در صورتی که راه حلی اصولی برای منازعات قومی در کشورهای چندقومیتی یافت نشود، خطر واگرایی و تجزیة این کشورها امری محتمل است. <br />این مقاله سعی کرده است با بررسی تأثیر روندهای جهانی در مسائل قومی الزامات جدیدی را، که در این دوران متوجه مسائل قومیتهای ایران و رابطة آن با دولت میشود، بدون تعهد به تنها یک چهارچوب تحلیلی بلکه با توسل به یک چهارچوب تحلیلی ـ تلفیقی بررسی کند.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1023_ef61d91c9882a188298e38dbf1e1a5f7.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12944920131122Electoral System of the Islamic Consultative Assembly (Majlis)نظام انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی41661024FAمحمدباقر خرمشاددانشیارعلوم سیاسی، دانشگاه علامهابوذر رفیعی قهسارهاستادیارعلوم سیاسی، دانشگاه یاسوجJournal Article20130131Abstract <br />Electoral systems are among the most important legal and political institutions in every democratic countries. In recent years, various and numerous researches and studies that were conducted by political science researchers on the electoral system in different countries obviously have shown that the institution of electoral systems has profound and long lasting effects on different aspects of political life of a country. In our country, despite the paramount importance of electoral systems, there have not still been comprehensive and thorough researches and studies on the type of electoral system employed in previous elections after Islamic Revolution and also on political repercussions and effects of such systems. In this paper, attempts have been made that in addition to studying different types of electoral systems that are being used in democratic countries worldwide, the types of electoral systems implemented in previous elections after Islamic revolution be investigated. This results reveal that the electoral system employed in parliamentary election in Iran has been a two-round electoral system which is an instance of majority electoral systems.چکیده <br />نظامهای انتخاباتی از جمله مهمترین نهادهای حقوقی و سیاسی در هر کشور دموکراتیکاند. تحقیقات و پژوهشهای متعددی که محققان و پژوهشگران علوم سیاسی دربارة نظامهای انتخاباتی در کشورهای گوناگون طی سالهای اخیر انجام دادهاند، بهخوبی نشان میدهد که نهاد نظام انتخاباتی در بخشهای گوناگون حیات سیاسی در هر کشور تأثیرات عمیق و پایداری میگذارد. بهرغم اهمیت بسیار نظامهای انتخاباتی، هنوز تحقیقات و مطالعات جامع و کاملی در کشورمان دربارة نوع نظام انتخاباتی بهکاررفته در انتخابات برگزارشده در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز پیامدها و تأثیرات سیاسی این نظامهای انتخاباتی صورت نگرفته است. <br />در این مقاله تلاش شده است ضمن بررسی انواع مختلف نظامهای انتخاباتی که در کشورهای دموکراتیک در سطح جهان به کار میرود، نوع نظام (های) انتخاباتی بهکاررفته در انتخابات برگزارشده در سالهای پس از انقلاب اسلامی در ایران مطالعه شود. نتیجة تحقیق حاکی از آن است که نظام انتخاباتی بهکاررفته در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سالهای پس از انقلاب اسلامی نظام انتخاباتی دومرحلهای بوده است که از جمله نظامهای انتخاباتی اکثریتی محسوب میشود.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1024_4e8ed5c5f580af3e6c34b21c894cd7e3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12944920131122The Concept of Power Contraction and Expansion in the Intellectual Framework of J. Nyeقبض و بسط مفهوم قدرت در سامان فکری جوزف نای67871025FAفرهاد دانشنیااستادیار علوم سیاسی، دانشگاه رازیJournal Article20130403Abstract <br />Joseph Nye is considered one of the leading thinkers and founders of neo liberalism in international relations. His works and Writings on the nature of power, the position of U.S in the global power hierarchy and the future of power in information age led to his being considered as a theorist of the concept of power. This important fact was particularly substantiated by his proposing the idea of “soft power” in 1990s. In this article, Nye’s perspective on power, seizure and expansion of such concept, and philosophical, theoretical and practical deficiency of his views in relation to his beliefs on theoretical debates of power in international relations will be examined. The claim of this research is that, Nye's attempts in the ambit of power does not provide new possibilities to understand power, beyond what had previously been provided by classic theorists of such concept. But, his mental effort is limited to the redefinition and elaboration of voluntary systems for exercising power.چکیده <br />جوزف نای از متفکران و بنیانگذاران اصلی نظریۀ نولیبرالیسم در روابط بینالملل است. آثار و نوشتههای نای در باب سرشت قدرت، جایگاه ایالات متحده در سلسلهمراتب قدرت جهانی و آیندة قدرت در عصر اطلاعات باعث شده است که بسیاری وی را در شمار نظریهپردازان مفهوم قدرت به حساب آورند. این مهم بهویژه با طرح ایدة «قدرت نرم» از جانب نای در دهة 1990 تقویت شد. <br />مقالة حاضر ضمن معرفی دیدگاه نای پیرامون قدرت، قبض و بسط این مفهوم در سامان فکری وی، کاستیهای فلسفی، نظری و عملی دیدگاه او و نسبت اندیشههایش با بحثهای تئوریک قدرت را در روابط بینالملل واکاوی میکند. مدعای پژوهش این است که تکاپوی نای در حوزۀ قدرت امکانات جدیدی را برای فهم قدرت ورای نظریهپردازی اندیشمندان کلاسیک از این مفهوم ارائه نمیدهد، بلکه پویش فکری وی در حد بازتعریف و بسط سازوکارهای اعمال ارادهگرایانة قدرت قابل فهم است.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1025_b6fdf29fb7f996d63fc40737d917d467.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12944920131122The Concept of Power Contraction and Expansion in the Intellectual Framework of J. Nyeماهیت انقلابهای اجتماعی (علل وقوع و شرط تداوم) از منظر امیرمؤمنان علی (علیهالسلام)891141026FAجلال درخشهاستادعلومسیاسی دانشگاه امام صادقمهدی سیاوشیدانشجویدکتریانقلابوتمدناسلامی پژوهشگاهJournal Article20130725Abstract <br />Joseph Nye is considered one of the leading thinkers and founders of neo liberalism in international relations. His works and Writings on the nature of power, the position of U.S in the global power hierarchy and the future of power in information age led to his being considered as a theorist of the concept of power. This important fact was particularly substantiated by his proposing the idea of “soft power” in 1990s. In this article, Nye’s perspective on power, seizure and expansion of such concept, and philosophical, theoretical and practical deficiency of his views in relation to his beliefs on theoretical debates of power in international relations will be examined. The claim of this research is that, Nye's attempts in the ambit of power does not provide new possibilities to understand power, beyond what had previously been provided by classic theorists of such concept. But, his mental effort is limited to the redefinition and elaboration of voluntary systems for exercising power.چکیده <br />مقالة حاضر با هدف ترسیم الگویِ ماهیت انقلابهای اجتماعی از نگاه امیرمؤمنان علی (ع) به تبیین سیر وقوع انقلابهای اجتماعی در دو ساحتِ عامل واقعی (ارادة الهی) و عوامل عَرَضی (اسباب) میپردازد. در ترسیم این الگو سعی بر آن است تا با بررسی جایگاه خداوند (عامل واقعی) و نخبگان و مردم (عوامل عَرَضی)، در شکلگیری انقلاب، به این پرسشها پاسخ داده شود: نخست اینکه، علل وقوع انقلابهای اجتماعی چیست و دوم اینکه آیا انقلاب را به صرف وقوع آن میتوان انقلابی پیروز دانست یا به ثمر رسیدن آن منوط به تحقق معیارها و شروط است.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1026_81fb49c78b2ccf1cf813d4b4daf98d29.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12944920131122The Interaction between Economic Strategy and Foreign Policy in Contemporary Iranعدم رشد احزاب و تأثیر آن در شکلگیری توسعهنیافتگی سیاسی در عصر پهلوی دوم1151361027FAمجید عباسزاده مرزبالیدانشجویدکتریعلومسیاسی پژوهشگاهJournal Article20130801The goal of this paper is to study the impact of underdevelopment and inefficiency of political parties in assisting to the formation of political underdevelopment in Pahlavi era. In this paper, political development is understood as people’s participation in political activities and political under development is understood as the lack of such situation. It is believed that such participation will be achieved through independent and public political parties and, in turn, the activities of such parties are directly related to the type of dominant political system in the society. In such circumstances, in democratic systems the grounds are laid for parties’ activities and subsequently the participation of individuals in society for political activities is encouraged. On the other hand, however, in authoritarian systems the participation of individuals are refused through governments’ suppression of independent political parties and the formation of formal ones. On that ground, Mohamad Reza shah government can be categorized into the second group of political systems. This political system generally is the major hindrance to the formation of political development as defined previously. A day after military coup d etat on 19 August 1953 through preventing the development and growth of activities of independent parties and their suppressing and forming puppet and formal parties, the king could refuse the active participation of people in political processes. And subsequently, he could change the country’s political stage to a place for roleplaying of unofficial relations and groups. This situation finally contributed to the occurrence of the legitimacy crisis and fall of this regime in 1979.چکیده <br />هدف این مقاله، بررسی تأثیر رشدنیافتگی و ناکارامدی احزاب سیاسی در کمک به شکلگیری توسعهنیافتگی سیاسی در عصر پهلوی دوم است. در اینجا توسعة سیاسی، به معنای مشارکت مردم در عرصة سیاست و توسعهنیافتگی سیاسی، نبود چنین وضعیتی در نظر گرفته میشود. به باور این مقاله، این مشارکت از طریق احزاب سیاسی مستقل و مردمی صورت میگیرد، که فعالیت احزاب نیز خود با نوع نظام سیاسی حاکم بر جامعه ارتباط مستقیمی دارد. به این صورت که در نظامهای دموکراتیک، زمینه برای فعالیت احزاب و از اینرو مشارکت افراد جامعه در عرصة سیاست فراهم آمده است و در مقابل، در نظامهای اقتدارگرا، حکومت با سرکوب احزاب مستقل و ایجاد احزاب فرمایشی، از مشارکت فعال افراد جلوگیری میکند. بر این اساس، دولت محمدرضا شاه پهلوی را میتوان در دستة دوم از نظامهای سیاسی قرار داد. این نظام سیاسی مانع اصلی شکلگیری توسعة سیاسی به معنای پیشگفته بوده است. به این صورت که شاه از فردای کوتای 28 مرداد 1332 توانست با جلوگیری از فعالیت و رشد احزاب مستقل و سرکوب آنها و با ایجاد احزاب فرمایشی و دستنشانده از مشارکت فعال مردم در فرایندهای سیاسی ممانعت کند و در نتیجه صحنة سیاست در کشور را دستخوش نقشآفرینی روابط و گروههای غیر رسمی کند. این وضعیت، درنهایت، به وقوع بحران مشروعیت و سقوط رژیم در سال 1357 کمک کرد.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1027_37d089278e1793a517f933464acfa309.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12944920131122The Interaction between Economic Strategy and Foreign Policy in Contemporary Iranتعامل استراتژی اقتصادی و سیاست خارجی در ایران معاصر1371601028FAعبدالله قنبرلواستادیار پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20130927Abstract <br />The foreign policy of developing governments is influenced by various factors that the two most important of which are national security and economic development. The related requirements for the two factors may under certain circumstances appear incongruent or even contradictory. This state has been blatantly obvious in economic and foreign policies of contemporary Iran. In this paper, the interaction of strategic role of economic development in Iranian foreign policies has been analyzed over recent century. The assumption behind the paper is that the motivation for modernization and economic development are among the most important factors for Iranian foreign policy flexibility despite the fact that the occupation for independence and national security in foreign policy has led to relatively strong inclination of Iranian policy makers to substitute imports strategically. Iranian Governments have usually employed the import substitution strategy as a bridge between the two occupations of economic development and national security.چکیده <br />سیاست خارجی دولتهای در حال توسعه تحت تأثیر متغیرهای مختلفی است که دو مورد مهم آنها عبارتاند از: امنیت ملی و توسعة اقتصادی. ضرورتهای مربوط به دو انگیزة مذکور ممکن است تحت شرایطی ناهمخوان یا حتی متعارض به نظر برسند. این وضع در تحولات اقتصادی و سیاست خارجی ایران معاصر بسیار آشکار بوده است. در این مقاله، تعامل نقش استراتژی توسعة اقتصادی در سیاست خارجی ایران طی سدة اخیر بررسی میشود. فرضیة مقاله این است که انگیزة مدرنیزاسیون و توسعة اقتصادی از عوامل مهم انعطافپذیری سیاست خارجی ایران بوده است، هرچند که دغدغة استقلال و امنیت ملی در سیاست خارجی به تمایل نسبتاً پررنگ سیاستگذاران ایران به استراتژی جانشینی واردات منجر شده است. دولتهای حاکم بر ایران معمولاً از استراتژی جانشینی واردات بهمثابة پل ارتباطی بین دو دغدغة توسعة اقتصادی و امنیت ملی استفاده میکردهاند.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1028_a82b0fad2e22d713bcad3737259f8b99.pdf