پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129461520150522Human Rights in Shiite Government Pioneer of
International Human Rightsحقوق بشر در حکومت شیعی پیشگام حقوق بشر بین الملل1171655FAعلی اکبر جعفریاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندرانJournal Article20150227Abstract: <br />Human rights in Shiite Government have heavenly origin, which are blended with natural rights and human conscience. The approach of Shiite Government using Islamic religion looks at the future but learns from the past. The concept of human rights as one of the subjects of international regimes (states) has historical background in present world system. All bibles (holy books), particularly Quran, Kurosh’s charter and his eminence Ali’s lectures referred to basic concepts of human rights in different dimensions and emphasized on following these principles in their management approach. In this study, it is tried to consider the historical background and the systems of human rights, bible and fundamental concepts of human rights in Alavi management, such as life right, freedom right, equality right and human munificence right. Our findings will indicate that practical function of these concepts has a special position in Alavi management and it is significant in Islamic republic management of Iran. Therefore, on the consideration of the latest theories of International relations, Shiite Government can be a pattern for other political systems of the world.حقوق بشر در حکومت اسلامی- شیعی دارای منشای آسمانی است که در عین حال با حقوق طبیعی و وجدان بشریت عجین می­باشد. نگاه حکومت شیعی با بهره­گیری از شریعت اسلامی به آینده می­نگرد ولی در عین حال از گذشته درس می­گیرد. مفهوم حقوق بشر به عنوان یکی از موضوعات رژیم­های بین­المللی در نظام جهانی موجود، دارای پیشینه تاریخی است. کتاب­های آسمانی به ویژه قرآن کریم، منشور کوروش و نیز بیانات حضرت علی(ع)، در ابعاد مختلف به مفاهیم بنیادین حقوق بشر اشاره نمودند و در مدیریت خود به رعایت این اصول تاکید می­ورزیدند.در این پژوهش تلاش شده است به روش تبیینی، پیشینه و نظام­های حقوق بشر، کتاب آسمانی و مفاهیم بنیادین حقوق بشر در حکومت شیعی نظیر حق حیات، حق آزادی، حق مساوات و حق کرامت انسانی پرداخته شود. با توجه به سؤال مطرح شده، یافته­های پژوهش ما این است که کاربرد عملی این مفاهیم در حکومت شیعی از جایگاه ویژه­ای برخوردار بوده و در مدیریت جمهوری اسلامی ایران نیز حائز اهمیت است. بنابراین، با توجه به آخرین نظریه روابط بین­الملل که مبتنی بر انگاره­ها و ارزش­هاست، حکومت شیعی می تواند الگویی مناسب برای سایر نظام­های سیاسی جهان، قرار­ گیرد.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1655_f0076587bbd5c584552671a64228843d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129461520150522The study of the Iranophobia project in arms purchases of the Persian Gulf cooperation council membersتاثیرایران هراسی در رقابت تسلیحاتی اعضای شورای همکاری خلیج فارس19471656FAناصر جمالزادهدانشیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)محمد آقائیدانشجویکارشناسیارشدعلومسیاسیامامصادقJournal Article20150409After the occurrence of the Islamic Revolution in 1979, the long-term vital interests of America faced with a serious challenge in the Middle East. At the same time, the Iranophobia project was on the agenda of western countries and America in military, political, economic and especially advertising and media aspects that which ultimately led to the phobia of the Islamic Republic of Iran among the neighboring countries of the Persian Gulf border. One of the most important and influential effects of this phobia was establishing the Persian Gulf cooperation council that consisted of the six countries of Saudi Arabia, Kuwait, Bahrain, Qatar, the United Arabic Emirates, and Oman. The main research question is: what is the relationship between the development of arms purchases of the Persian Gulf cooperation council members and the Iranophobia project? The hypothesis of this paper is that the induction of Iranophobia is due to obtaining greater economic benefits for Western countries and America through arms purchases to the Persian Gulf countries. The present article attempts to use and the descriptive - analytical method and the neorealistic approach as the conceptual framework to evaluate the effect of Iranophobia on the ascending trend of arms purchases among the Persian Gulf cooperation council members.در پی وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ١٩٧٩ منافع حیاتی طولانیمدت آمریکا در منطقه خاورمیانه با چالشی جدی مواجه گردید. از همین زمان پروژهی ایران هراسی در محورهای گوناگون نظامی، سیاسی، اقتصادی و بهخصوص تبلیغاتی و رسانهای در دستور کار کشورهای غربی و آمریکا قرار گرفت که در نهایت منجر به ایجاد واهمه از جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس گردید. یکی از مهمترین و پرنفوذترین تاثیرات این هراس ایجاد شورای همکاری خلیج فارس متشکل از شش کشور عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، و عمان بود.سوال اصلی این پژوهش آن است که چه ارتباطی میان توسعهی خریدهای تسلیحاتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و پروژهی ایرانهراسی وجود دارد؟ فرضیهی این نوشتار آن است که القای هراس از ایران برای بهدستآوردن منافع اقتصادی بیشتر برای کشورهای غربی و آمریکا از طریق فروش تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج فارس میباشد. نوشتار حاضر بر آن است تا با استفاده از رویکردی نوواقعگرایانه به عنوان چارچوب نظری، و با به کارگیری روش توصیفی-تحلیلی به بررسی تاثیر ایرانهراسی بر سیر صعودی خریدهای تسلیحاتی در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بپردازدhttps://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1656_2f25d3d0847ad7df331933d0541c14a8.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129461520150522Islamic Iranian model of progress based on Farabi's perspective
(Case study political and social happiness)الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بر اساس دیدگاه فارابی (مطالعه موردی سعادت سیاسی اجتماعی)49731745FAعبدالرحمن حسنیفراستادیار علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20150106Abstract
Islamic-Iranian model of progress is an issue that Iranian thinkers put as the intellectual program today. Local model of progress of a society would be derived from the intellectual heritage of that society. Farabi is an Islamic thinker with a utopia that has made a kind of Islamic idealism. One of the topics of the Farabi's philosophy in his Utopia is "happiness" Which stayed in his opinion about politics and society. "Happiness" is basic concept that according to the characteristics and parameters such as meritocracy, hierarchy, elitism, god centrism with holiness, spirituality and devotion And the nature of happiness, etc., may be achieved. In this paper, according to the aforementioned issues, the indicators of a pattern of progress in Iran - Islamic principles1. Foundations 2. Objectives3. Policies and programs mentioned .Approach of this paper is descriptive –analytical.چکیده
الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت موضوعی است که در وضعیت امروز جزء برنامه فکری اندیشمندان ایرانی قرار گرفته است.الگوی بومی پیشرفت هر جامعه ای لاجرم باید بر گرفته از میراث فکری و اندیشه ای آن جامعه باشد.
فارابی یکی از اندیشمندان اسلامی است که با طرح مدینه فاضله، نوعی آرمانگرایی اسلامی را رقم زده است.یکی از موضوعات فلسفه سیاسی فارابی در طرح مدینه فاضله و آرمان شهر خود، «سعادت» است که در محدوده سیاست و اجتماع در آراء وی آمده است.«سعادت»، مفهومی محوری است که با توجه به ویژگی ها و شاخص هایی چون شایسته سالاری، نظام سلسله مراتبی، نخبه گرایی، محوریت خدا که بحث تقدس، معنویت و اخلاص است و شناخت ماهیت سعادت و غیره امکان تحقق دارد. در این مقاله با توجه به موضوعات مذکور، شاخص های یک الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی در ابعاد 1- مبانی،2- اهداف و3- سیاست ها و برنامه ها ذکر شده است.روش شناسی این مقاله توصیفی –استنباطی است.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1745_1e229cb9c01fb4567976a617520d248b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129461520150522Effectiveness criterias of political system in ayattolah khameneis thoughtمولفه های کارآمدی نظام دینی در اندیشه مقام معظم رهبری75971657FAاحمد شفیعیدانشیار دانشکده شهید محلاتی(ره)عبدالعزیز نیک بیندانشجویدکتریعلومسیاسی شهید محلاتیJournal Article20150303Democracy is one of the most importand subjects for the huoman therefore he tries to consider it as his ideal or tries to realize it. In historical trend this issue experienced essential developments and nowsady in anywhere of world there isn’t a same definion from this word as any nation has its specific comprehension from it. Accordingly developing countries act differently by confronting it. Some of these countries accept it and some try to make it native and anothers define it differently but it is noticeable that the performance of Islamic republic of iran within this subject is specific as the founders of this political sustem were believed that democracy exists in Islamic system and this system can be presented as a successful democratic pattern to regional and worldwide countries but for realizing. This aim religious democracy must be seemed efficient in thought and execation . what is effectiveness and what are its criterias for religious democracy system and what is the difference of effectiveness between areligious and nin religious system is the subject of this article that try to answer it according to ayattollah khameneis ideasچکیده <br />دموکراسی یکی از مهمترین موضوعاتی است که نوع بشر با آن مواجه بوده و ازاینرو همیشه سعی دارد آن را به عنوان آرمان خود تلقی و برای رسیدن به آن تلاش نماید. این مسئله در روند تاریخی خود دچار تحولات عمده بوده به گونهای که هرملتی از آن برداشت خاصی دارد. برهمین مبنا کشورهای درحال توسعه نیز در برخورد با آن متفاوت عمل می می کنند به طوری که برخی آن را پذیرفته و برخی سعی در بومی سازی آن داشته و بعضی دیگر تعریف جداگانه ای از آن ارائه می دهند. عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در تقابل با آن متفاوت بوده به گونه ای که بانیان این نظام معتقدند که دمکراسی در بطن نظام اسلامی وجود داشته و این نظام می تواند به عنوان الگوی موفق دموکراتیک به کشورهای منطقه و جهان عرضه شود اما برای رسیدن به این هدف، نظام مردم سالاری دینی باید در مرحله عمل و نظر به عنوان یک نظام کارآمد تلقی شود. این که کارآمدی چیست و مولفه های آن برای نظام مردم سالاری دینی کدامند و چه تفاوتی میان کارآمدی یک نظام دینی با نظام های غیر دینی وجود دارد موضوعی است که در این مقاله با تاکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری به آن پرداخته شده است.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1657_e55dd9914835bc52ead5df8ad1ff2f62.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129461520150522Localization of Iranian studies and canvas theory oriented toward the Shi'ite traditionمطالعات ایرانی بومیسازی و نظریه بومگرایی معطوفبه سنت شیعی991221746FAمرتضی شیرودیاستادیار مرکز مطالعات علوم سیاسی پژوهشگاه امام صادق(ع)Journal Article20150110Shortly after arriving unannounced and found incompatible with the culture of colonialism on indigenous, Intellectual and practical efforts to localize some of the intellectual and cultural achievements of the West began (History), But despite the ups and downs of this effort, the final result did not rise to the civilization of Iran (Article), Because many academic studies made in this field instead of their localization are appeared to the westernization (works). So we are faced with the question of how to refresh the shortcomings of such studies, suggesting that the spatial theory capable of Iranian civilization? (Question), Instead of trying to localize to the construction boom comes to an alternative. (Assumption) <br />Hence, this paper aims to provide a theory of ecological activism is not localized. (Ends), to this end this paper studies showing Iranian localization and classification, the proposed new engines (Method), The component of the theory that offers frequent reference to Shiite tradition, the first step in attempting to cross the political implications of the crisis in the Persian civilization. (Findings)چکیده <br />اندکی پس از ورود سرزده استعمار به ایران و مشاهده ناسازگاری آن با فرهنگ و تمدن بومی،تلاش های فکری و عملی برخی از روشنفکران و کارگزاران برای بومی سازی دستاوردهای فرهنگی و تمدنی غرب آغاز شد (تاریخچه) اما علی رغم فراز و فرود این تلاش ها، نتیجه ایی برای تمدن سازی ایرانی پدید نیامد(مسأله) به ان دلیل که مطالعات آکادمیک فراوان صورت گرفته در این زمینه بیش از آن که به بومی سازی بپردازد سر از غربی سازی درآورده است(آثار) بنابراین، با این سئوال مواجه ایم که چگونه می توان با بازخوانی کاستی چنین مطالعاتی، نظریه ایی را پیشنهاد داد که قادر به تمدن سازی ایرانی باشد؟(سئوال)به نظر می رسد به جای تلاش برای بومی سازی باید بوم گرایی را جایگزین آن ساخت.(فرضیه) از این رو،مقاله حاضر در پی ارائه نظریه ای در بوم گرایی نه بومی سازی است.(هدف)بدین منظور،این مقاله پس از نشان دادن مطالعات بومی سازی ایرانی و طبقه بندی آن،پیشنهادی نوین عرضه می کند.(روش)نظریه بوم گرایی مؤلفه هایی را ارائه می دهد که با رجوع مکرر به سنت شیعی در صدد عبور از بحران مفاهیم سیاسی به عنوان اولین گام در تمدن سازی ایرانی است.(یافته ها)https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1746_fb29933eed92ae89535a0ca347c4437f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129461520150522Syria’s Crisis
and Analyze of The Islamic Republic of Iran’s Positions Against Syria Crisisتحلیل مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه1231441658FAسیدشمسالدین صادقیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه رازیکامران لطفیکارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه رازیJournal Article20150323Although Syria crisis was started at the same time with Arab spring and Islamic awareness , there was kind of ambiguity for some of the analysists that it was a part of Islamic movments in the regional countries, But existence of terroristic parties and salfi fondementalists including Al - nosrah, Ahrar- sham and Daesh which were united together to conquer Syria<sup>’s</sup> government made Iran in position that could observe region and this country changes more critically and support Syria<sup>’s</sup> government and people interests . according to this point , assumeption in this research is that Iran<sup>’</sup>s positions against Syria<sup>’s</sup> crisis is realistic and based on Syria and Iran<sup>’</sup>s national interests for people and govrnment in both contries . Purpose in this reserch is coming to a great understanding of positive approach in Syria<sup>’s</sup> crisis. research method is descriptive – analytical and research type is functional and data collecting is based on document and book study.چکیده <br />هرچند که در آغاز شکل گیری بحران سوریه که همزمان با پیدایش بهار عربی و بیداری اسلامی بود، یک این همانی برای پاره ای از تحلیلگران سیاسی ایجاد شده بود که بحران سوریه نیز از سنخ و جنس همان جنبش های انقلابیِ کشورهای منطقه است، امّا شکل گیری گروه های تروریستی و بنیادگرایان تکفیری- سَلفی از جمله جبهه ی النصره، اَحرار شام و داعش که در فعالیتی همسو با یکدیگر علیه منافع ملّت سوریه، این کشور را عرصه ی تاخت و تاز خود قرارداده اند، جمهوری اسلامی ایران را در موقعیتی قرارداد که با دقت و تیزبینی خاصی تحولات این کشور و منطقه را رصد نموده و در این جدال ژئوپلیتیکی، از منافع دولت و ملّت سوریه حمایت نماید. با توجه به این مطلب، فرض این پژوهش آن است که مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه، واقعگرایانه و مبتنی بر منافع ملّی ایران و دولت- ملّت سوریه است؛ امری که در این پژوهش قصد تبیین آن را داریم. هدف از انجام این پژوهش، دست­یابی به درک صحیحی از رویکرد واقعگرایی جمهوری اسلامی ایران نسبت به بحران سوریه می­باشد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و نوع پژوهش کاربردی است.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1658_3445983339f02f31c856686b83b23732.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129461520150522Readout of Modarres’s political viewpoint in
against Russian ultimatum to Iran 1911بازخوانی مواضع سیاسی مدرس در برابر اولتیماتوم 1911 روسیه به ایران1451651659FAعلیرضا ملائی توانیدانشیار تاریخ پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20150406Russian’s Ultimatum to Iran was important crisis that encounter second period of Iranian parliament in 1911. This crisis finally comes to end this parliament. Although deferent discussions was made about ultimatum at this moment but still deferent aspect of this event is unknown. Still Political Viewpoint of important personal is ambiguous about this ultimatum. Modarres is one of this personal that about him surfaced very historical mistakes Modarres’s political viewpoint in against Russian ultimatum to Iran 1911 is conflict whit that was tolled about him very historian. Modarres as a independent and liberal political personality to be placed in center of historical and political researches after Islamic revolution. Imam Khomeini’s positive viewpoint about modarres increased historical researches about him. Attempting to changed modarres as the great politician and a historical parent to cause a lot of historical unreal questions to him. Unfortunately if we don’t try to critics this data, most of these historical mistakes become to historical fact. This article attempted whit use to of original rescores about of Russian ultimatum to Iran 1911 and analyzed narrations about modarres and critiqued approaches about him. Finally this article gives a alternative narrative.چکیده <br />برغم مباحث گوناگونی که تاکنون پیرامون اولتیماتوم1911 روسیه درگرفته است هنوز درباره برخی از ابعاد این رخداد و نیز مواضع سیاسی برخی از شخصیت­های مهم پیرامون آن ابهام­های جدی وجود دارد و همین ابهام­ها موجب بروز یک رشته خطاهای تاریخی آشکار شده است. یکی از این خطاها مواضع سیاسی مدرس پیرامون اولتیماتوم است. مواضع او با آنچه که در پاره­ای از پژوهش­های تاریخی و یا در محافل سیاسی نقل می­شود کاملاً تغایر دارد. در فضای پس از انقلاب، مدرس به عنوان یک شخصیت روحانی مستقل و یک سیاستمدار خوشنام و یک چهرۀ آزادی­خواه ملی در کانون پژوهش­های تاریخی و مباحث سیاسی قرار گرفت. نگاه مثبت امام خمینی پژوهش در باره­ی مدرس را رونق داد. تلاش برای تبدیل مدرس به یک الگوی تاریخی و یک سیاستمدار ممتاز سبب شد تا مسائل غیرواقعی زیادی در همین پژوهش­ها به ایشان نسبت داده شود. از آن جا که این خطاها در حال تبدیل شدن به حقایق مسلم تاریخی هستند، نگارنده به استناد منابع اصلی و معتبر بازمانده از دوره­ی اولتیماتوم 1911 می­کوشد ضمن نقد دیدگاه­های موجود درباره­ی مواضع مدرس و نقض روایت­های نادرست و ارزیابی منشاء شکل­گیری این روایت­ها به بازخوانی آن­ها و طرح روایت­های جایگزین بپرازد.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1659_6e7eecc801ed01a4331e40aa058f9fc7.pdf