پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129482620180121Analysis of the relationship between Israel and Iraqi Kurdistan and its security implications for the Islamic Republic of Iranتحلیل رابطه اسرائیل و کردستان عراق و پیامدهای امنیتی آن برای جمهوری اسلامی ایران126296110.30465/cps.2018.2961FAمسعود اخوان کاظمیدانشیار علوم سیاسی- دانشگاه رازیفرزاد رستمیاستادیار روابط بین الملل- دانشگاه رازیحامد شاهملکیپژوهشگر (کارشناس ارشد علوم سیاسی)Journal Article20171013The profound developments in Iraq after the Persian Gulf War in 1991, and in particular the vacuum of power created after the fall of Saddam in 2003, ISIL invasion of this land, and recently a referendum on independence in Iraqi Kurdistanو in addition to the extensive presence of the United States and its allies in the Middle East after September 11, and the plans for the Middle East and New Middle East strategies, has provided a good basis for expanding the presence and influence of Israel in Iraqi Kurdistan.The main question posed by this article is that the increase in the presence and influence of Israel in Iraqi Kurdistan will produce what consequences for the national security and interests of Iran? This article explores the objectives, interests, and facilitating requirements of the Israeli actions for presence in Iraqi Kurdistan and by using a descriptive-analytical method based on the conceptual framework of the threat balance, attempts have been made to explain the various aspects of the policies and relations of Israel with the Kurds of Iraq and their consequences for the national security of Iran. The findings of the present study indicate that the presence and influence of Israel in the Kurdistan region of Iraq is in line with the strategic goals of this regime, including the creation of a new strategic alliance in the region, which can ultimately be a serious threat to security of Iran.تحولات عیمق در عراق پس از جنگ خلیج فارس در سال 1991، و بویژه خلاء قدرت ایجاد شده پس ازسقوط صدام در سال 2003، هجوم داعش به این سرزمین، و اخیرا برگزاری رفراندوم استقلال در کردستان عراق و گسترش فعالیتهای سیاسی، اقتصادی، نظامی کردها در راستای اهداف استقلالطلبانه خود در این کشور، زمینه مناسبی برای توسعه حضور و نفوذ اسرائیل درکردستان عراق فراهم آوردهاست. پرسش اصلی پیش روی این مقاله اینست که افزایش حضور و نفوذ اسرائیل در کردستان عراق چه آثار و پیامدهایی را برای امنیت ملی و منافع ایران ایجاد خواهد نمود؟ در این مقاله برمبنای چارچوب مفهومی موازنه تهدید، تلاش شدهاست تا ضمن تبیین جنبههای مختلف سیاستها و روابط اسرائیل با کردهای عراق، تبعات آنها بر امنیتملی ایران واکاوی شوند. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهند که حضور و نفوذ اسرائیل در منطقه کردستان عراق، در راستای تحقق اهداف راهبردی این رژیم، ازجمله ایجاد یک متحد استراژیک جدید در منطقه میباشد که در نهایت میتواند تهدیدات جدی امنیتی (مانند ایجاد قلمرو استراتژیک برای اسرائیل در نزدیکی مرزهای ایران، مقابله با حضور و نفوذ ایران در عراق، ایجاد محیط بحران با حمایت از استقلال کردستان عراق و تجزیه عراق، ..) برای ج. ا. ایران در بر داشته باشد.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2961_a7f6a1b428758e16b05b7abd8568acb4.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129482620180121Components of Saudi Arabia's hybrid war on the Islamic Republic: 2015-2017مؤلفههای جنگ هیبریدی عربستان علیه جمهوری اسلامی 2015-20172746296210.30465/cps.2018.2962FAناصر پورحسناستادیار علوم سیاسی دانشگاه آیتالله العظمی بروجردیJournal Article20170825The Saudi foreign policy after King Salman coming into power has been changed entirely. The important feature of foreign political orientation of Saudis since 2015 has been the activation in the region of the Middle east and the aggressive approach against the Islamic Republic. The purpose of this article is explaining the orientation of foreign policy in the first two years of King Salman's kingdom against Iran which has been researched trough this question: How was the Saudi foreign policy approach against the Islamic Republic during 2015 to 2017? The hypothesis of the article is formed in this way: Saudi foreign policy against the Islamic Republic after King Salman coming into power until the end of 2017, can be analyzed as »Hybrid war«. Diplomacy, supporting local unrest, conventional military forces, special forces, and irregular forces; are the most important components of Saudi hybrid war against the Islamic Republic of Iran. Behavioral and verbal rationality of the decision makers of the Islamic Republic's foreign policy over the past two years has prevented the transition of the Islamic Republic and Saudi Arabia to a full-scale war. The hypothesis of the article is processed by analytical- descriptive method.سیاست خارجی عربستان پس از به قدرت رسیدن ملک­سلمان کاملا متحول شده­است.ویژگی مهم جهت­گیری سیاست خارجی سعودی­ها از سال 2015، فعال شدن در منطقه خاورمیانه و رویکرد تهاجمی علیه جمهوری­اسلامی بوده­است. هدف این مقاله، تبیین جهت­گیری سیاست خارجی دو سال نخست پادشاهی ملک سلمان علیه ایران است که از معبر این سؤال به پژوهش گذاشته شده­است: رویکرد سیاست خارجی عربستان علیه جمهوری اسلامی طی سال­های 2015 تا 2017چگونه بوده­است؟ فرضیه مقاله اینگونه صورتبندی شده­است: سیاست خارجی عربستان علیه جمهوری اسلامی پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان تا اواخر سال 2017 را می­توان ذیل عنوان «جنگ هیبریدی» تحلیل کرد. دیپلماسی، حمایت از ناآرامی های محلی، جنگ اطلاعاتی و پروپاگاندا، حملات سایبری، جنگ اقتصادی، نیروهای نظامی متعارف، نیروهای ویژه، و نیروهای نامنظم ؛ مهمترین مؤلفه­های جنگ هیبریدی عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. عقلانیت رفتاری و گفتاری مجموعه تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان سیاست خارجی جمهوری اسلامی طی دو سال اخیر از گذار ایران و عربستان از مرحله هیبریدی به جنگ تمام عیار ممانعت کرده است. فرضیه این مقاله به روش تحلیل – توصیفی پردازش شده­است. https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2962_6df23279e46d4872b366a91f826a33d1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129482620180121Challenges of Stabilization of Religious Democracy and Significational Suspensionچالش در تثبیت مردم سالاری دینی و تعلیق مدلولی4764296310.30465/cps.2018.2963FAگیتی پورزکیاستادیار پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20170923Religious democracy is among contemporary concepts coined by Iranian society in the encounter with the serious and effective fault-line of tradition-modernity. In fact, this concept is the longstanding demand of the Iranian subject for the combination of tradition and religion, on the one hand, and, contemporaneousness and demand of the people, on the other hand. Religious democracy is the intellectual innovation of Iranian subject for the renovation or transition from this fault-line. The issues related to this combination have preoccupied the mind of the Iranian subject for about two centuries and are still on the anvil. It seems that with the victory of the Islamic Revolution, the collapse of the authoritarian regime and establishment of the Islamic Republic, parts of this longstanding demand were materialized. But, its stabilization and consolidation has not occurred yet and has faced certain challenges. Some thinkers opine that the reason for the lack of stabilization is structural, while others consider the agents responsible for this issue. Attempts have been made in this article to study these challenges through Ernesto Laclau and Chantal Mouffe’s discourse theory and method. The hypothesis of this research is that the main challenge in stabilization of religious democracy more than being related to the lack of economic and political structures, or the reasons connected to agents and policymaking of the social elites, pertains to the cognitive-perceptive realm of a discourse. In other words, religious democracy, as one of the central signifiers of the discourse of the Islamic Republic, is still in the stage of finding the signified. This lack of signified hegemony will also cause bewilderment in the realm of structure and agent.
مردم­سالاری دینی از جمله مفاهیم معاصری است که جامعه ایرانی در مواجهه با گسل جدی و تاثیرگذار سنت-مدرنیته ابداع کرده است. در واقع این مفهوم مطالبه­ دیرپای سوژه ایرانی است برای ترکیب سنت و معاصریت. مردم­سالاری دینی ابداع ذهن سوژه ایرانی است برای ترمیم یا گذر از این گسل. مباحث مربوط به این ترکیب و تلفیق قریب به 2قرن ذهن سوژه ایرانی را به خود مشغول داشته و هنوز نیز درجریان است. با پیروزی انقلاب اسلامی، و سقوط رژیم اقتدارگرا، و تشکیل جمهوری اسلامی بخشی از این مطالبه­ی دیرپا مخقق شد. اما هنوز تثبیت و تحکیم آن اتفاق نیافتاده و با چالشهایی مواجه است. برخی علت این عدم تثبیت را ساختاری و برخی دیگر کارگزارانه میدانند. در این مقاله می­کوشیم که با استفاده از روش و نظریه گفتمانی لاکلا و موفه به این چالشها بپردازیم. فرضیه ما این است که مهم­ترین چالش در تثبیت مردم­سالاری­دینی پیش از آنکه مربوط به فقدان ساختارها و یا عوامل کارگزارانه و نخبگان اجتماعی باشد، مربوط به حیطه شناختی-ادراکی یک گفتمان است. به سخن دیگر مردمسالاری دینی به عنوان یکی از دال­های مرکزی در گفتمان جمهوری اسلامی هنوز در مرحله­ مدلول­یابی است. این عدم هژمونی مدلولی موجب سرگردانی در حیطههای ساختار و کارگزار نیز خواهد شد. https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2963_c4ce9a1cdb23dbbc36600681af5f3980.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129482620180121The Impact of ISIS Terrorist Group on Geopolitics and Religious Nationalism of the Middle Eastتأثیر داعش بر ژئوپلیتیک و ناسیونالیسم دینی خاورمیانه6581300710.30465/cps.2018.3007FAمحمدرضا حاتمیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نورJournal Article20170916Although the ISIS territory and power has been ended at the end of 2017 in Syria and Iraq, its impacts cause ethnic/religious and geopolitical chaos in the Middle East. On the other hand, ISIS made a crisis in some parts of the Middle East including ethnic segregated spaces with its ideology. This crisis, with new unwanted demographic waves and battles, has created a spaces for new movements. The present study attempts to investigate the spread of ISIS and the Heterodoxic readings of this type of terrorist of misleading Islam accepted by ISIS, Arab nationalism, and its territory dominated by Mesopotamia as a place and basis of crisis through research-descriptive methodology and hybrid methodology influenced by religious and geopolitical nationalism.ظهور داعش در معادلات سیاسی خاورمیانه در طی سالهای بعد از شروع انقلابهای عربی منجر به شکل گیری و تعمیق منازعات در دولتهایی دچار بحران از جمله سوریه و عراق شده است. همچنین، علی رغم پایان حیات سیاس داعش در پایان سال با از دست دادن قلمروی سیاسی اش در پایان 2017 در عراق و سوری ، منازعات قومی – مذهبی همچنان مشخصه اصلی محیط سیاسی دولت های دچار بحران است، که نشان دهنده اثر گذاری نهادینه شده این جریان سیاسی بر فرایندهای سیاسی منطقه است.در این راستا، این سوال اساسی قابل طرح است که، داعش چگونه بر فرایندهای سیاسی خاورمیانه تاثیر گذار بوده است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که، داعش متاثر از احیا و گسترش مفاهیم راست کیشی دینی، ناسیونالیسم دینی را به متغیر اصلی در دولت های دچار بحران تبدیل نموده است. از طرف دیگر، کمشکش قومی- مذهبی برای تصرف سرزمین، منجر به اهمتی یافتن متغیر ژئوپلیتیک در منازعات سیاسی قومی- مذهبی شده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی –تحلیلی بر مبنای روش کیفی، و روش گردآوری داده ها منابع کتابخانه ای و اینترنتی است.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3007_b3c2523fe4474403da1827dc85808740.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129482620180121Analysis of political and social contexture of Islamic Consultative Assembly’s representatives; Sixth to tenth periodsتحلیل بافت سیاسی، اجتماعی و تخصصی نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ ادوار ششم تا دهم83108300810.30465/cps.2018.3008FAیحیی فوزیاستاد علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیعلی زارعیدانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیJournal Article20171219The parliament is an important decision-making center for the country. In order to get a proper understanding of the manner and quality of its operation, we need a better understanding of the elites who have been tasked with legislating and overseeing the affairs of the country. Therefore, this paper tries to analyze the political and social context of the Islamic Consultative Assembly in an analytical and comparative way and by collecting information in a library and documentary way, using descriptive statistics, and answer the question that: How Was the political and social context of the Islamic Consultative Assembly the sixth to tenth ?So first we look at the characteristics of the sixth to tenth congresses and study the political composition of these parliaments, and then we analyze the status of partisans Members in terms of Age, gender, experience, expertise, education and socio-economic status. The results of this study can provide an introduction to an important part of the political elite of Iran and help to understand more precisely the nature of trends and political decisions in Iran.مجلس، مرکز مهم تصمیم سازی برای کشور است . برای رسیدن به درکی درست از شیوه وکیفیت عملکرد آن نیازمند شناخت بهتر نخبگانی هستیم که وظیفه قانونگذاری و نظارت امور کشور را برعهده داشتهاند. از همین رو این مقاله سعی دارد تا با رویکرد تحلیلی و مقایسهای و با جمعآوری اطلاعات به شیوهی کتابخانهای و اسنادی و با استفاده از آمار توصیفی، به تحلیل بافت سیاسی و اجتماعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بپردازد و به این پرسشپاسخ دهد که بافت سیاسی و اجتماعی نمایندگان مجلس شورای اسـلامی طی ادوار ششم تا دهم چگونه بوه است؟ بنابراین در ابتدا به بررسی ویژگی های مجالس ششم تا دهم وآرایش سیاسی نیروها در این مجالس می پردازیم وسپس به تحلیل وضعیت نمایندگان مذکور از لحاظ سن، جنسیت، تجربه ، سابقهی نمایندگی وتخصص ، سطح تحصیلات وپایگاه اجتماعی واقتصادی می پردازیم . نتایج این پژوهش میتواند زمینه آشنایی با بخش مهمی از نخبگان سیاسی ایران را فراهم کند و به فهم دقیق تری از چرائی روندها وتصمیمات سیاسی درایران کمک کند.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3008_e2dc365a43a1558160a0f6b70ebaea21.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129482620180121Thomas Hobbes and Founding of New Idea of Citizenshipتامس هابز و بنیادگذاری انگارة جدید شهروندی109130300910.30465/cps.2018.3009FAشروین مقیمی زنجانیاستادیار پژوهشکده نظریهپردازی سیاسی و روابط بینالملل پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20171226The understanding of the modern notion of citizenship is mostly based on the sociohistorical and partly legal approaches and the contribution of the philosophical approach is not as considerable as we think it deserves. We attempt in this article to take the Hobbesian roots of the modernist notion of citizenship into consideration from philosophical point of view. We think that Hobbes's political philosophy has the fundamental implications for the new notion of citizenship.These implications are so fundamental that we may speak about Thomas Hobbes as the founder of the modern idea of citizenship. It seems that there are two principles on which he grounded his status as the founder of the modern idea of citizenship:The first is the idea of "individual"; it is one of the most important rupture points that separate the new political philosophy from the pre-modern one and meanwhile the substantial backrest of the some new notions such as the modern citizenship. And the second is replacing the natural law by the natural right or subordinating the natural law to the natural right. This transfiguration led to the individual-based modern state. In this article, we will show that if we can suppose the idea of "the individual possessed unconditional right in the state of nature" as the foundation of the new approach to politics, then we can call Thomas Hobbes as the founder of modern citizenship because he was the original designer of this type of individuality from the political point of view.فهمانگاره شهروندی مدرن عمدتاً با تکیه بر رهیافتهای تاریخی-اجتماعی و بعضاً حقوقی صورت میگیرد و در این میان سهم رهیافت فلسفی به مقولهی شهروندی در معنای جدید آن، چندان پررنگ نیست. در این مقاله از منظر بحث در فلسفه سیاسیِ مدرن، خاستگاههای اساسیِ تلقیِ مدرنیستی از مقولهی شهروندی را با تمرکز بر آراء تامس هابز بررسی میکنیم. بهزعم نگارنده فلسفه سیاسی هابز واجد دلالتها و تضمنات بنیادینی برای انگاره شهروندی مدرن است. آنچه در کانون این دلالتها و معانی میتواند مقّوم استدلال ما مبنی بر نقش بنیانگذار برای هابز در بحث از شهروندی مدرن باشد، دو اصل اساسی است: نخست ایده «فرد»؛ ایدهای که بهعنوان یکی از مهمترین نقاط گسست فلسفه سیاسی جدید از قدیم، تکیهگاه اصلیِ انگارههایی چون شهروندی در قاموس مدرنیستیِ آن محسوب میشود. دوم تبدیلشدنِ قانون طبیعی به حقوق طبیعی، یا به عبارتی، تبعیّتِ قانون طبیعی از حقوق طبیعی که به بنیادگذاری دولت مدرن بر اساسِ فردگراییِ پیشگفته منتهی شد. اگر بتوان ایده «فرد صاحبِ حق بیقید و شرط در وضعِ طبیعی» را بهعنوان مبنای تلقیِ جدید از سیاست منظور کرد، آنگاه هابز بهعنوان طراح اصلیِ این ایده در دوره مدرن، بهنوعی بنیادگذار شهروندی مدرن نیز هست.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3009_676d621166e4f59961847fbce38d4811.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129482620180121The Political and Security Consequences of Responsibility to Protect in Syriaتبعات سیاسی و امنیتی نظریه مسؤلیت حمایت در کشور سوریه131150301010.30465/cps.2018.3010FAعلی غلامعلیپورعضو هیئت علمی حقوق بینالملل دانشگاه پیام نور ایران، تهرانعلی ایلخانیپورعضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده حقوق و الهیات، گروه علوم سیاسیJournal Article20181230International Crisis in 1990s led to gross violation of human rights including mass atrocities, genocide, crimes against humanity and ethnic cleansing as well. at the end of 1990s it was crystal clear that Humanitarian Intervention doctrine can not give a proper answer to humanitarian disasters. The Humanitarian Intervention doctrine has no Powerful legal bases in International Customary Law and treaty based International Common Law. Deficiencies of this doctrine led the international community towards the Responsibility to Protect doctrine. According to R to P, sovereignty is not a privilege but a responsibility. R to P makes concentration on prevention and halt of crimes including “genocide, war crimes, crime against humanity”. It recognizes low intensified military measures in case of deadlock of UNSC and failure of all diplomatic means. <br /> Despite the fact that most of international organizations like UNHRC in their frequent reports and resolutions referred to commitment of atrocity crimes in Syria but due to lack of international support the doctrine was not implemented. This article is about to discuss about the legality of Humanitarian Intervention in Syria and the latest development of this doctrine within the framework of Responsibility to Protect doctrine. Regarding the subject matter not only we survey the treaty base International Common Law, Customary International Common Law, UNSC and GA resolutions and documents, international legal texts, practices of states and International organizations but also the author survey the political and security consequences of R to P implementation in Syria.مخاصمات مسلحانه در سوریه منجر به کشته شدن ده­ها هزار و آوارگی میلیون­ها سوری شده است. تلاش دولت سوریه و جامعه بین­المللی برای بازگرداندن امنیت غیرنظامیان مانع جنایت علیه بشریت و اقدام غیرانسانی گروههای مسلح نشده است. بر اساس نظریه مسوولیت حمایت، اگر دولت دربرخورد با جنایات غیرانسانی جمعی، ناکارآمد شود یا خود دولت محرک جنایات غیر­انسانی جمعی باشد، وظیفه حمایت از مردم برعهده­ جامعه­ بین­المللی قرار می­گیرد.<br /> ایده «مسئولیت حمایت» در سال 2005 در اجلاس سران توسط مجمع عمومی بهطور رسمی پذیرفته شد.این نظریه با توجه به تجارب موفق و ناموفق مداخلات بشر­دوستانه در دهه 1990 در صورت بدون نتیجه ماندن اقدامات صلحآمیز شورای امنیت در مواجهه با وضعیتهای نقض فاحش، گسترده و سیستماتیک حقوق بشر، نسلکشی، جنایت یا تجاوز، اقدام نظامی یا اقدام کمشدت نظامی مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا مناطق امن را با هدف محافظت از مردم غیرنظامی در قالب رکن سوم نظریه مسئولیت حمایت و بدون مجوز شورای امنیت مجاز میداند. از آنجا که سو استفاده قدرتهای جهانی از نظریه میتواند مبنای مداخله نظامی و تغییر رژیم در کشورهای ضعیف را فراهم کند این مقاله تبعات سیاسی و امنیتی کاربست نظریه مسوولیت حمایت را برای سوریه از طریق روش کیفی داده بنیاد (Grounded theory) بررسی میکند.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3010_2b42d28866434afcdcf91645b53f29e4.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129482620180121الگوی مقایسه کنش سیاسی و راهبردی آمریکا و روسیه در سوریهالگوی مقایسه کنش سیاسی و راهبردی آمریکا و روسیه در سوریه151177403410.30465/cps.2018.4034FAحسین دهشیاراستاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیمجید کوهخیلدانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی.Journal Article20171216رقابتهای امریکا و روسیه در دوران بعد از جنگ سرد ماهیت منطقهای پیدا کرده است. ژئوپلیتیک تعارض از حوزه جهانی به عرصه منطقهای منتقل شده است. در چنین شرایطی، تبیین حوادث نیازمند درک دقیقی از معادله قدرت در رهیافت رئالیستی، الگوی ساختاری سیاست بینالملل در رهیافت رئالیسم جدید و هویت در مکتب انتقادی میباشد. یکی از مناطقی که رقابت امریکا و قدرتهای بزرگ را منعکس میسازد، سوریه است. در سوریه تحولات منطقهای بر اساس رهیافت باری بوزان تبیین میشود. این تحقیق به منظور شناسایی و ارزیابی رقابتهای راهبردی آمریکا و روسیه در سوریه انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها ، توصیفی و از نوع تحلیلی است. در این تحقیق نخست بازتولید نشانههای تعارض امریکا و روسیه در منازعات منطقهای مطرح و سپس هویت در رقابتهای منطقهای بازیگران موثر سیاست بینالملل ، تاثیر بهار عربی بر گسترش رقابتهای منطقهای امریکا و روسیه در سوریه ، فرایندتبدیل منازعة امنیتی به رویارویی هویتی امریکا و روسیه در سوریه ، تسری بحران در فرایند جنگ داخلی سوریه بررسی شده و در پایان نیز نتایج حاصله از تحقیق ارایه شده است.رقابتهای امریکا و روسیه در دوران بعد از جنگ سرد ماهیت منطقهای پیدا کرده است. ژئوپلیتیک تعارض از حوزه جهانی به عرصه منطقهای منتقل شده است. در چنین شرایطی، تبیین حوادث نیازمند درک دقیقی از معادله قدرت در رهیافت رئالیستی، الگوی ساختاری سیاست بینالملل در رهیافت رئالیسم جدید و هویت در مکتب انتقادی میباشد. یکی از مناطقی که رقابت امریکا و قدرتهای بزرگ را منعکس میسازد، سوریه است. در سوریه تحولات منطقهای بر اساس رهیافت باری بوزان تبیین میشود. این تحقیق به منظور شناسایی و ارزیابی رقابتهای راهبردی آمریکا و روسیه در سوریه انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها ، توصیفی و از نوع تحلیلی است. در این تحقیق نخست بازتولید نشانههای تعارض امریکا و روسیه در منازعات منطقهای مطرح و سپس هویت در رقابتهای منطقهای بازیگران موثر سیاست بینالملل ، تاثیر بهار عربی بر گسترش رقابتهای منطقهای امریکا و روسیه در سوریه ، فرایندتبدیل منازعة امنیتی به رویارویی هویتی امریکا و روسیه در سوریه ، تسری بحران در فرایند جنگ داخلی سوریه بررسی شده و در پایان نیز نتایج حاصله از تحقیق ارایه شده است.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_4034_ca34747e18f40ca8cb35c59f00160788.pdf