پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12949420190121Possibility of Political Theorizing in the Present World,
in the Light of Understanding of Broadness and Existential Aspect of "the Political".امکان نظریهپردازی سیاسی در جهان امروز در پرتو شناخت گستردگی و وجه وجودی امر سیاسی120353010.30465/cps.2019.3530FAپگاه مصلحاستادیار پژوهشکدۀ نظریهپردازی سیاسی و روابط بینالملل پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20180903Many of problems in the social and political life that seems at first glance to be consequent of the relations in practical field of politics, have been appeared or intensified because of absence of proper political theory to explain the complexities and propose effective solution. Now, the question is how it is possible to make suitable political theory for solving the political problems of contemporary societies and improving the political actions. The traditional political theorists commonly focused their attention on government and different governing styles, but nowadays many of the political thinkers consider a broader field for political theory. The aim of this article is, by analysis of the approaches of John Rawls and Jürgen Habermas to "the political", to suggest a revision of the possibility of political theorizing in the present world, in the light of understanding of broadness and existential aspect of "the political".بسیاری از مشکلات زندگی سیاسی و اجتماعی که گاه در نگاه نخست صرفاً برخاسته از مناسبات عرصۀ سیاست عملی بهنظر میرسند، به سبب فقدان نظریۀ سیاسی مناسب برای توضیح پیچیدگیها و ارائۀ راهحل مفید پدید آمده، یا تداوم و شدت یافتهاند. اکنون با این پرسش مواجهیم که آن نوع از نظریهپردازی که انتظار میرود بتواند به حل مشکلات سیاسی جوامع معاصر یاری برساند و راهنما، بهبودبخش یا نظمدهنده به کنشهای سیاسی باشد چگونه ممکن میشود. نظریهپردازان سیاسی کلاسیک توجه خود را بیشتر معطوف به نهاد حکومت و شیوۀ حکمرانی می کردند، اما امروز بسیاری از اندیشهورزان سیاسی، ساحت نظریهپردازی سیاسی را گستردهتر از پیش میبینند. هدف مقالۀ پیشرو این است که با تحلیل آرای جان راولز و یورگن هابرماس دربارۀ «امر سیاسی»، امکان نظریهپردازی سیاسی در جهان امروز، در پرتو شناخت گستردگی و وجه وجودی ۀامر سیاسی» بازبینی شود.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3530_e6bf51c94ca4c18292b6397589847bb7.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12949420190121Meat-theory as a tool for understandingفرانظریه بهعنوان ابزاری برای فهم2136353110.30465/cps.2019.3531FAمهدی بوستانیدانشجوی دوره دکترای علوم سیاسی، گواحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،کمال پولادیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی،مجید توسلی رکنآبادیدانشیار گروه علوم سیاسی واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180919Meta-theory is one of the newest developments in study of theories. While theorists contemplate social world as problematic subject, meta-theorists study the theory itself systematically. Meta-theory has different names in literature of social science such as meta-sociology, reflectivity sociology, and sociology of sociology. Though this approach has its roots in sociology, it is applicable in other fields of study. Meta-theory is a tool to reach deeper understanding of theory and its goal is to explain and study assumptions of theory critically; assumptions that form structure of theory. Many thinkers emphasize on development of social theory and in this regard meta-theory is critical step. The main goal of this article is to provide fundamental parameters of the approach in which the roots and nature of meta-theoretical studies are addressed and to study different kinds of meta-theory with reference to meta-theoretical approach of Ritzer فرانظریه یکی از جدیدترین تحولات در نظریه پردازی است. در حالی که نظریه پردازان، جهان اجتماعی را به عنوان مسئله موضوعی شان قلمداد می کنند، فرانظریه پردازان به مطالعه نظام مند ساختار اساسی خود نظریه می پردازند. فرانظریهپردازی در ادبیات علوم اجتماعی، تحت عناوین مختلفی با عنوان فراجامعهشناسی، جامعهشناسی بازاندیشانه و جامعهشناسیِ جامعهشناسی ظهور پیدا کرده است. هر چند این مدل در حوزه جامعه شناختی گسترش یافته است ولی می تواند در دیگر حوزه های تحقیق نیز به کار گرفته شود. فرانظریه به عنوان ابزار رسیدن به فهم عمیقتر نظریه بوده و هدف آن تشریح و نقد فرانظری فرض های تشکیل دهنده شالوده نظریه ها و نیز تدوین اصول ارزیابی نظریه هاست. بسیاری از نظریهپردازان بر لزوم پیشرفت و توسعه نظریهی اجتماعی تأکید کردهاند. از آن­جا که فرانظریهپردازی گام مؤثری در غنیتر ساختن نظریهها است، بایستی به این حوزه توجه بیشتری معطوف گردد. هدف اصلی در این مقاله ارائه پارامترهای اساسی این رویکرد است. این مقاله ابتدا زمینه های رشد مطالعات فرانظری و ماهیت فرانظریه می پردازد و سپس انواع فرانظریه و تکنیکهای تحلیل فرانظریه با تاکید بر رویکرد فرانظری ریتزر را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3531_5e4b6f0ec69020b08b5e2b796cc7d4d2.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12949420190121Theoretical features of critical hermeneutics are to overcome the challenge of conflicting interpretations of the dominant global valuesهرمنوتیک انتقادی؛ امکانسنجی حصول توافق بر روی مفاهیم و ارزشهای متعارض3756353210.30465/cps.2019.3532FAمحسن رضائی جعفریدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهانعلی علی حسینیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان.علیرضا آقاحسینیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان0000-0001-5382-7157محمدرضا دهشیریدانشیار علوم سیاسی دانشکدة روابط بینالمللJournal Article20180702An aspect of globalization is the hegemony of some of the values that the West and especially the United States have been seeking to expand after World War II. This globalization approach seeks to establish a system based on a series of liberal values, and the political, economic, and cultural order is promoted in line with Western interpretations. For this reason, the challenge of conflicting interpretations of global values seems to be one of the most important challenges of the present era. The main question of this article is how can we find a theoretical pathway to overcome the challenge of conflicting interpretations of global concepts and values? Accordingly, in the present paper, we first try to find out the challenges of the so-called global values, then we will show that there is no guarantee of execution for global values. The solution presented in this paper is the design of an epistemic basis for dealing with conflicting interpretations and an agreement on global concepts and values based on critical (relief) hermeneutics. The hypothesis of this paper is that by adopting a hermeneutic method based on continuous communication actions, rethinking and interpersonal perceptions, understandings and agreements, this approach can serve the interests of other perspectives Including, inter alia, Iran and the West, and, albeit in relative terms, lead them from the continuation of the everlasting legacy of history to reconciliation and liberation.وجهی از جهانی­شدن، هژمون شدن برخی از ارزش­هایی است که غرب و بهخصوص ایالات متحده آمریکا پس از جنگ جهانی دوم درصدد گسترش آنها بوده­ است. این رویکرد از جهانی­شدن بهدنبال ایجاد نظمی مبتنیبر سلسله ارزش­های لیبرالیستی است و نظم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منطبق با تفاسیر غربی ترویج داده می­شود. به همین دلیل بهنظر می­رسد چالش تفاسیر متعارض در باب ارزش­های جهانی، یکی از مهمترین چالش­های عصر کنونی باشد. سوال اصلی مقاله این است که چگونه می­توان راه­حلی نظری برای عبور از چالش تفاسیر متعارض از مفاهیم و ارزش­های جهانی یافت؟ بر این اساس در مقاله حاضر ابتدا تلاش می­­شود تا چالش­های ارزش­هایی که موسوم به جهانی­اند را دریابیم، سپس نشان خواهیم داد که به فرض وجود ارزش­های جهانی، ضمانت اجرایی نیز برای اجرای آنها وجود ندارد. راهحل این مقاله، طرح یک مبنای معرفتی برای مقابله با تفاسیر متعارض و توافق بر روی مفاهیم و ارزش­های جهانی بر مبنای هرمنوتیک انتقادی (رهایی­بخش) است. فرضیه این نوشتار این است که با اتخاذ یک روش هرمنوتیکی برمبنای کنش­های ارتباطی مداوم، بازاندیشی­ها و ادراکات بین­الاذهانی؛ تفاهم­ها و توافق­ها صورت­بندی می­شوند و این رویکرد می­تواند منافع سایر دیدگاه­ها از جمله ایران و غرب را بهطور متقابل و هرچند نسبی تأمین کند و آن­ها را از جریان میراث بی­پایان تاریخ به سوی تفاهم و رهایی­بخشی رهنمون کند.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3532_1761b1c994d53d0fd9e69fe593f6f979.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12949420190121The Concept of the Rule of Law in the Viewpoints of Mirza-Malkam Khan Nazim al-Dawlahمفهوم حکومت قانون از دیدگاه میرزا ملکمخان ناظمالدوله5775353310.30465/cps.2019.3533FAاکرم صالحی هیکوییدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاه آزاد تهران مرکزحسین آبادیاناستاد دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، گروه تاریخنعمت احمدینسباستادیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، گروه تاریخJournal Article20180903This article discusses the concept of the rule of law in the Mirzamalkam Khan Nazem al-Dawlah viewpoints. Although many books and articles have been written about his life, his newspaper and publications, but this main question has not been answered that whether Malakm Khan knew anything about the foundation, legal basis, and political requirements of the rule of law or not? The requirements such as the basic rights and separation of the forces. It has been said that he and some other intellectuals of the Qajar era have been influenced by the thoughts of the Enlightenment period of France. The hypothesis of the present article is that such a thing has not been existed, in order to explain the subject, one of the most important sources of that age, The Spirit of the Laws, has been considered to show in the contrary of the Enlightenment philosophers, which have had certain legal and political foundations for their views, Intellectuals such as Mirzamalkam Khan did not provide a solid foundation for providing the theory of the rule of the law.
The methodology of this paper is based on Analysis of Discourse and a comparative study of the ideas of Montesquieu and Malakm Khan in order to show that the idea of the rule of law has major differences with each other, and Malkam Khan has not been aware of the philosophical requirements and the political foundations of the rule of law theory.مقاله حاضر به بحث در باره مفهوم حکومت قانون از نظر میرزاملکم خان ناظمالدوله میپردازد. با اینکه درباره زندگی، روزنامه و آثار او کتابها و مقالات زیادی نوشته شده، لیکن تاکنون به این پرسش اصلی پاسخ داده نشده است که آیا ملکمخان به ماهیت، مبانی حقوقی و الزامات سیاسی حکومت قانون نظیر حقوق اساسی و تفکیک قوا آگاهی داشت یا خیر؟ تاکنون گفته شده او و برخی دیگر از روشنفکران عصر قاجار تحت تأثیر اندیشههای دوره روشنگری فرانسه قرار داشتهاند. فرضیه مقاله حاضر این است که چنین چیزی وجود خارجی نداشته است، برای تبیین موضوع یکی از مهمترین منابع آن عصر یعنی <em>روح القوانین</em> معیار قرار داده شده، تا معلوم شود برخلاف اصحاب دوره روشنگری که مبانی فلسفی، حقوقی و سیاسی مشخصی برای نظریات خویش داشتهاند، روشنفکرانی مثل میرزاملکم خان بنیاد فکری استواری در زمینه ارائه نظریه حکومت قانون ارائه ندادهاند. روش تحقیق این مقاله مبتنی بر تحلیل گفتار(Analyze of Discourse) و بررسی تطبیقی اندیشههای منتسکیو و ملکمخان است تا نشان داده شود اندیشه حکومت قانون در نزد این دو تفاوت ماهوی با یکدیگر داشتهاند و ملکمخان به الزامات فلسفی و مبانی سیاسی نظریه حکومت قانون آگاهی نداشته است.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3533_b19e2f954fdfb1023cdfd3ec98e00a55.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12949420190121Department of religious affairs and the status of religious institutions and religious scholars in the Islamic legal systemاداره امور شرعی و جایگاه نهادها و علمای دینی در نظام حقوق اساسی کشورهای اسلامی77102353410.30465/cps.2019.3534FAمهدی چگنیدکتری حقوق جزا و جرم شناسی، استادیار گروه حقوق دانشگاه آیت الله العظمی بروجردیاسماعیل آجرلودانشآموخته دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران.اکبر طالبپوردکتری علوم اجتماعی، دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردیJournal Article20181004Despite the formation of Islamic countries based on the pattern of a modern state, the social nature of Islamic rulings has created a decisive role for religious scholars and religious institutions in the management of these countries, and in addition to administering certain religious affairs, directly or indirectly, the administrative structure of this Governments have been affected. Therefore, the central issue of this paper is the discovery of a pattern related to the management of particular religious matters in the state-modern Islamic countries and the question of the status and manner of the role of religious scholars and institutions in the legal and executive structures of these countries. Given the definition of the Islamic criterion of knowing countries, which is the existence of Islamic sovereignty, and given the convergence of religion and state in many of these countries, the hypothesis of the paper is that the system of fundamental rights of contemporary Islamic countries has unique patterns in this regard. Which has made new achievements in the role of religious imperatives in contemporary times, reflecting the influence of irrefutable Islamic values and practices in the structure of the administration of Islamic societies. An analytical look at these patterns and the pathology and critique of the Islamic fundamental rights system in this area is also one of the most important parts of this paper.علیرغم تشکیل کشورهای اسلامی بر­اساس الگوی دولت مدرن، ماهیت اجتماعی احکام اسلامی موجب ایجاد جایگاه تعیین­کننده­ای برای علما و نهادهای دینی در نحوهی ادارهی این کشورها شده و در کنار اداره امور خاص شرعی به شکل مستقیم یا غیرمستقیم، ساختار اجرایی این دولتها را تحت­تأثیر قرار­داده­است. لذا مسألهمحوری این مقاله کشف الگوی مربوط به نحوه اداره امور خاص شرعی در دولت- کشورهای مدرن اسلامی و پرسش از جایگاه و نحوه نقشآفرینی علما و نهادهای دینی در ساختار حقوقی و اجرایی این کشورهاست. با توجه به ارائه تعریف منتخب از معیار اسلامی دانستن کشورها که همانا وجود حاکمیت اسلامی بوده و با توجه به همگرایی دین و دولت در بسیاری از این کشورها، فرضیه مقاله آن است که نظام حقوق اساسی کشورهای اسلامی معاصر در این زمینه دارای الگوهای منحصربه­فردی است که دستاوردهای نوینی را در زمینه نقشآفرینی الزامات دینی در دوران معاصر درپی دارد که بازتاب نفوذ ارزش­ها و عرف­های غیرقابل انکار اسلامی در ساختار اداره جوامع اسلامی است. نگاه تحلیلی به این الگوها و آسیبشناسی و نقد نظام حقوق اساسی کشورهای اسلامی در این زمینه نیز یکی از مهمترین بخشهای این نوشتار است.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3534_d91c96b3859c1ecaa1c593ae60198429.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12949420190121Designable Models Government
Based on the Theory of Velayat-e Faqihمدلهای حکومت قابل طرح بر اساس نظریه ولایت فقیه با تأکید بر اندیشه علمای شیعه از عصر صفویه تا دورۀ معاصر103132353510.30465/cps.2019.3535FAابراهیم کلانتریدانشیار گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی دانشگاه تهرانمیثم بلباسیدانشجوی دکتری مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20180602The necessity of government and government has been one of the most important issues in the field of political philosophy, which has emphasized the necessity of it; As this began from the early days of Islam with the formation of an Islamic government by the Prophet (PBUH) and continued by the infallible Imams (AS) and subsequent infiltration regimes afterwards. According to the political theory of Islam, in the age of absence, the province and the head of religion and the world of Islamic society are in the hands of the most similar person to the infallibles (as), which is, in fact, a comprehensive jurisprudent. So, from the beginning of the era of absenteeism, so many governments have come to power, some of which have been somehow under the jurisdiction of the Faqih. The present paper seeks to answer the question of which models of government are based on the theory of Velayat-e faqih? The findings show that based on the theory of velayat-e faqih, based on the presence of Velayat-e faqih and the prominence of the role of the Velayat-e faqih in government, government models such as: 1. The model of the dominant ruler and the jurisprudent; 2. The model of the Provincial government or the government in the state; 3. The model of the Religious of monarchy or the constitutional of monarchy; 4. The model of the council of jurisprudents and the righteous ruler; 5. The model of the Islamic Republic (religious democracy); 6. The model of the government Islamic (divine). To answer the article's questions, descriptive-analytical and interpretive methods and library studies techniques are used.ضرورت حکومت و دولت، یکی از مهم­ترین مسائل در حوزۀ فلسفۀ سیاسی بوده است که بر ضرورت وجود آن تأکید فراوانی شده است؛ بهطوریکه این امر از صدر اسلام با تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر(ص) آغاز شد و توسط ائمه معصوم(ع) و در ادامه حکومت­های غاصب پسازآن، ادامه پیدا کرد. بر اساس نظریه سیاسی اسلام، در عصر غیبت، ولایت و ریاست دین و دنیای جامعه اسلامی در دست شبیه­ترین فرد به معصوم(ع) قرار می­گیرد که همانا فقیه جامعالشرایط است. لذا از آغاز عصر غیبت تاکنون، حکومت­های مختلفی بر سرکار آمدند که برخی از آنها بهنوعی تحت ولایت فقیه بوده است. نوشتار حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که چه مدل­های حکومتی بر اساس نظریه ولایت فقیه، قابل طرح است؟ یافته­ها نشان میدهد که بر اساس نظریه ولایت فقیه و بر اساس میزان حضور ولایت فقیه و برجستگی نقش ولایت فقیه در حکومت، می­توان از مدل­های حکومتی همچون: 1. مدل سلطان غالب و فقیه؛ 2. مدل ولایت مقیده یا دولت در دولت؛ 3. مدل سلطنت مشروعه یا مشروطه مشروعه؛ 4. مدل شورای فقیهان و سلطان عادل؛ 5. مدل جمهوری اسلامی (مردم­سالاری دینی)؛ 6. مدل حکومت اسلامی (الهی) نام برد. برای پاسخ به سؤال مقاله از روش توصیفی- تحلیلی و تفسیری بهره گرفته میشود.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3535_98ec1bed6a34fb76927fa422922ecdf0.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12949420190121Discourse Analysis of Iran and US Leaders’ Views about JCPOAتحلیل گفتمان دیدگاههای رهبران ایران و امریکا دربارۀ برجام133153354310.30465/cps.2019.3543FAعلی کریمی فیروزجاییدانشیار گروه زبانشناسی همگانی دانشگاه پیام نورسمیرا حبیبیدانشجوی دکترای زبانشناسی همگانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوبJournal Article20180607The Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) is an international agreement regarding the Iranian nuclear program as a result of long talks among Iran and six powers of the world. This paper aims to analyze the speeches of Donald Trump on the JCPOA on the one hand and the reactions of Ayatollah Khamenei on the other hand using critical discourse analysis (CDA). CDA as an approach shows the relationship between language, power, ideology and discourse. This paper is a descriptive-analytic research and its method is the Fairclough (1979) model for text and discourse. The corpus used in the ei’s reactions on 18th October (2017). The findings of this study show that there is a bilateral relationship between ideology and language and betstudy are Trump’s speeches on the 13th of October (2017) and Ayatollah Khamenween language use and political and culturai relation and consequently and leaders of two countries have tried to use linguistic and literal competencies in order to clarify their views. The results show that both leaders consider the JCPOA as a brittle agreement between two enemies and not as an agreement for enhancing their freindship.برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک یک توافق بین­المللی در خصوص برنامه هسته­ای ایران است که بعد از مذاکرات طولانی میان ایران و شش قدرت جهانی منعقد گردید. پژوهش حاضر بر آن است تا مبانی گفتمانی سخنان دونالد ترامپ در خصوص برجام و واکنش آیت­الله خامنهای به اظهارات وی، تحلیل شود. رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی رابطۀ زبان، جامعه، قدرت، ایدئولوژی و گفتمان را در اولویت قرار میدهد. روش پژوهش این مقاله از نوع توصیفی- تحلیلی و مدل فرکلاف (1979) است و نمونه­های تحقیق که به صورت هدفمند انتخاب گردیدند، سخنرانی ترامپ درباره ایران و برجام در ۲۱ مهر ۹۶ و واکنش آیت­الله خامنهای به سخنرانی ترامپ در جمع نخبگان در 26 مهر 96 است. یافته­های این تحقیق نشان می­دهد که میان ایدئولوژی و زبان و میان کاربرد زبان و روابط سیاسی و اجتماعی رابطه متقابل وجود دارد و زبان علاوه بر شکلپذیری از روابط سیاسی، میتواند ابزاری تأثیرگذار در شکلدهی به روابط قدرت و تعاملات سیاسی باشد؛ بنابراین رهبران هر کشور تلاش کردهاند که از تواناییهای زبانی و ادبی برای تبیین دیدگاههای سیاسی خویش استفاده کنند. نتایج حاصل نشان می­دهد که هر دو رهبر در سخنرانیشان برجام را یک توافق شکننده میان دو دشمن و نه قراردادی برای تقویت دوستی بین آنها می­دانند.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3543_f722044e3aa61dc19a64b38be10a272a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12949420190121The influence of external approach on political economy in the era of Pahlavi II
(1961-1941)تأثیر رویکرد بروننگر بر اقتصاد سیاسی دورۀ پهلوم دوم (بین سالهای 1320 تا 1340)155171386110.30465/cps.2019.3861FAمحمد مهدی اسماعیلیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20181103The history of Iran witnessed a conflict between two approaches related to the way of the country’s economic management in the contemporary era. One approach considers the way out of trouble in relying on foreign powers and using the power of mighty states in order to promote the administration of the country; and the other prospect places the main reliance on the optimal use of internal capacities and grounding for their growth by taking a reasonable advantage of the experiences of the strangers. The public space of policy making has mainly been at the disposal of the first category since the beginning of the emergence of developmental concern in our country. By examining the outcomes of the dominance of external thoughts in political economy related to the era of Pahlavi II, this article shows how this viewpoint has led to a higher level of backwardness and dependence in the country. Based on such approach, the economic experience of implementing “Truman’s point four” plan, which was performed from the end of 20s until late 30s, removed the agricultural economy as well as causing heavy burdens such as massive migration, marginalization and the political dependence of Pahlavi regime and ultimately its downfall.تاریخ معاصر ایران شاهدِ نزاع دو رویکرد در خصوص نحوۀ ادارۀ اقتصاد کشور بوده است. یک نگاه، راه برون­رفت از مشکلات را در اتکای به قدرت­های خارجی و استفاده از امکاناتِ دول قدرتمند برای ارتقای ادارۀ کشور می­داند و جریان دیگر، ضمن لزوم بهره­گیری معقول از تجارب بیگانگان، اتکای اصلی را به استفاده بهینه از توانمدی­های داخلی و زمینه­سازی برای رشد آن­ها قرار می­دهد. فضای عمومی سیاست­گذاری از ابتدای پیدایی دغدغۀ پیشرفت در کشور ما، عمدتاً در اختیار دسته اول قرار داشته است. این مقاله، با بررسی نتایج حاکمیت تفکر برون­نگر در اقتصاد سیاسی دورۀ پهلوی دوم، نشان می­دهد که این نگاه چگونه منجربه عقب­ماندگی و وابستگی بیشتر کشور شده است. براساس چنین رویکردی، تجربۀ اقتصادی اجرای «اصل چهار ترومن» که از انتهای دهه 20 تا انتهای دهه 30 شمسی اجرا شد، ضمن از بین بردن توان اقتصاد کشاورزی، عوارض سنگینی چون مهاجرت گسترده، حاشیه­نشینی و وابستگی سیاسی رژیم پهلوی، و در نهایت، سقوط آن­را به­دنبال داشت. هدف این مقاله، توجه به این تجارب و پرهیز از ساده­انگاری در ارتباط با بیگانگان و توجه به نگاه درون­زا در پیشرفت اقتصادی کشور است. روش این پژوهش نیز توصیفی-تاریخی است.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3861_4928018fa3abbd530b4b732db0be62bf.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12949420190121The desirable political system in Political Thought, Ayatollah Msbahyzdyنظام سیاسی مطلوب در اندیشه سیاسی آیتالله مصباحیزدی173204394310.30465/cps.2019.3943FAجلال درخشهاستاد معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).سید علی لطیفیدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20181006Recognition of major keywords in Imam Khomeini's thoughts is an important path to completely know the intellectual-political collection of the structure which he legally and institutionally built after the revolution of 1357 and left for us. "Ommat" is one of those keywords with religious essence and Islamic feature that came to the political thinking of Islamic thinkers specifically the great leader of our Islamic revolution. The investigation of theoretical and practical works of Imam Khomeini indicates that the word "Ommat" has been able to compete with conceptual changes of the day such as nation and nationalism in addition to maintaining its validity and Koranic origin. In fact, it has reproduced itself employing the instrument of ejtehad, adjusting itself to the conditions of time and place in Imam Khomeini's thoughts. The present research tried to study Imam Khomeini's attitude employing descriptive-analytical technique and library method. By studying the terminology used by Imam Khomeini, it is concluded that the concept of "nation" is a marginal one, in relation with the concept of "Ommat" In fact, Imam Khomeini has not negated nationalism with the meaning of national authority in his comments, but he has negated ethnicity and clanship and their undesirable impact as the factors of separation among Islamic ommat.پژوهش حاضر میکوشد ضمن بازخوانی اندیشه و مواضع سیاسی آیتالله مصباح یزدی، به این پرسش اصلی پاسخ دهد که ساختار بینش سیاسی وی از چه مقولههایی تشکیل شده و بر این اساس نظام حکومتی مورد نظر وی چه بوده است؟<br /> طبق فرضیه پژوهش، مصباح یزدی در چهارچوب فلسفه اسلامی و مشخصاً حکمت متعالیه به ارائه نظام سیاسی مطلوب مبتنی بر تقدم دانش بر قدرت و اصالت وجود مبادرت ورزیده است. اندیشه ایشان بیش از اینکه منبعث از نگاه فقاهتی باشد، منبعث از نگاه فیلسوفانه وی است. پس بر اساس نوع نگاه خود درباره انسان و عقل، به ضرورت وحی و نبوت و از دریچه آن به رابطه دین و سیاست پرداخته است. برای بررسی این فرضیه از روش هرمنوتیک لئو اشترواس، یعنی توجه به نقش متن با استفاده از آثار دیگرش در فهم متن، استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نقص انسان و عدم کفایت عقلی او برای تأمین سعادتش در نظر آیتالله مصباح یزدی، راه را برای حکومت ولایی در اندیشه ایشان باز نموده است.<br /> مشروعیت چنین حکومتی براساس نصب و اذن الهی میباشد و مردم، هرچند نقشی در مشروعیت بخشیدن به حکومت اسلامی ندارند، اما برپایی و تشکیل حکومت اسلامی، نیازمند همراهی و پذیرش مردم است.https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3943_a0e9287877cb7031db06d3ef32452346.pdf