پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12943620130410Principles of Government Letigmacy in Aq-Qoyunlu’s Viewsمبانی مشروعیت حکومت در نگاه سلاطین آققویونلوها119625FAآذر آهنچیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه تهراندکترای تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه تهران روزبهانیدکترای تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه تهرانJournal Article20121013Abu-Bakr Tehriani , the historian of the era Aq-Qoyunlu, knows their main houseroom grakhtai. (Turkestan ,and Machyn) When Mongols over whelmed on Anatolia , they Along with them settled in East. With weakening of Mongol rule in Asia Minor in the eighth century, Agh gholonoh as active a group entered to politics and about a century later in area which its center was diyarbkr, under activities and their leader a.ssociation (Ggara osman)established the Government.However graylag osman originator of Agh gholono government in diyarbkr.Emeraged their onion from anonymity but that was Ozun Hasan who over twenty yerars of successful government with military operations against the local governments in Iran and adjacent power with polities activities and support from influential cult safavi could almost be dominant on Iran. It was obvious that Ozun Has am from first step try to. Use from all element of legitimacy of Bregular part time to show itself right. There for main porpose of this paper is to understand the basics of evolution of this lineage and to recognize How ideologists deal with this issue.چکیده
آققویونلوها، زمانیکه مغولان بر آناتولی استیلا یافتند، به همراه مغولان در شرق این سرزمین مستقر شدند. با ضعیفشدن حکومت مغولان در آسیای صغیر در قرن هشتم هجری، آققویونلوها گروهی فعال بودند که به عرصة سیاست قدم گذاشتند و حدود یک قرن بعد، در ناحیهای که مرکز آن دیار بکر بود، زیر سایة فعالیت و کاردانی رهبرشان، قراعثمان، حکومتی را بنیاد نهادند. هرچند قرایولوک عثمان، مؤسس حکومت آققویونلوها در دیار بکر، اتحادیة خود را از گمنامی به سطح یک قدرت مطرح در منطقة آناتولی شرقی درآورد، این اوزن حسن بود که طی حدود بیست سال حکومت موفقیتآمیز با اجرای عملیات نظامی علیه حکومتهای داخل ایران و قدرتهای مجاور آن همراه با فعالیتهای دیپلماسی، و نیز جلب حمایت فرقة متنفذ صفوی، توانست تقریباً بر همة ایران مسلط شود. اوزن حسن از همان ابتدای قدمگذاشتن در راه کشورسِتانی سعی کرد از همة عناصر مشروعیت بخش معمول آن زمان برای برحق نشاندادن حکومت آققویونلوها بهره بگیرد. بنابراین، در مقالة حاضر سعی شده است تا ضمن شناخت مبانی مشروعیت این دودمان، به تأثیر این عناصر مشروعیتبخش در «نشان» اوزن حسن، برای فرمانروایی یادگار محمد تیموری بر خراسان، توجه شود و از این طریق تحول مبانی مشروعیت حکومت آققویونلوها در واپسین سالهای قبل از برآمدن دولت صفویه بیان شود. البته در این بررسی دیدگاههای جلاالدین دوانی و فضلالله بن روزبهان خُنجی دربارة مشروعیت سلاطین این دودمان هم مد نظر قرار گرفته است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12943620130410Media Representation and Management of Crises in Bahrain:
Discourse Analysis of Arabic Newspapers in Arab Countries of Persian Gulf (From 7 March to 8 June, 2011)بازنمایی و مدیریت رسانهای بحران در بحرین:
تحلیل گفتمان نشریات عربیزبان کشورهای حاشیة خلیج فارس
(از 7 مارس تا 8 ژوئن 2011)2145626FAحسن بشیردانشیار دانشگاه امام صادق (ع)محمدتقی تفرجی شیرازیدانشجوی کارشناسی ارشد فرهنگ و ارتباطات مطالعات سیاستگذاری دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20121213When “Islamic awakening trend” reached the climax at the beginning of 2011, Bahraini people along with this trend ventured the widespread protest. But with military intervention of the Bahraini Government and other “Persian Gulf Cooperation Council” forces, this protest has become a real crisis. At this situation the media of Arabic countries in the Persian Gulf, represented and managed this crisis according to their government dominant discourse. This article tried to discover this discourse through representation theory and discourse analysis method. According to what have been said, 18 news reports of 8 Arabic newspapers published in Arab Countries of Persian Gulf was selected, as a sample for discourse analysis. This analysis eventually led to discover the “strategy adopted” and “represented crisis” managed by the mentioned media and the functional model which has been used to implement their media diplomacy.زمانی که جریان بیداری اسلامی در ابتدای سال 2011 به اوج خود رسید، مردم بحرین نیز همسو با این جریان به اعتراضاتی گسترده مبادرت کردند که دخالت نظامی حکومت حاکم به کمک نیروهای شورای همکاری خلیج فارس باعث گسترش و تعمیق این اعتراضات و تبدیل آن به بحران شد. در این میان، رسانههای کشورهای عربیزبان حاشیة خلیج فارس نیز با درنظرگرفتن گفتمان حاکمبر کشورهای خود به بازنمایی و مدیریت این بحران پرداختند. از اینرو در مقالة حاضر، تلاش شده است تا گفتمان آنها در قالب نحوة بازنمایی موضوع پیشِ رو بررسی شود. به همین منظور با تکیه بر روش تحلیل گفتمان 18 یادداشت تحلیلی از مجموع 8 نشریه نمونهگیری شده و در مدتی معین بررسی شده است. درنهایت، حاصل این بررسی به کشف «راهبرد اتخاذشده» و «نحوة بازنمایی بحران» در بحرین توسط رسانهها و نیز ارائة مدل مربوطه منجر شد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12943620120410Hunchakyan in the Iranian Constitutional Revolutionهنچاکیان در انقلاب مشروطة ایران4759627FAسیدسعید جلالیدکترای تاریخ، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت کشورJournal Article20121011Hunchak is one of the oldest Armenian parties which was active in Iran in addition to Armenia, Russia and Ottoman. Its competition with other Armenian parties like Dashnaktsutiune, which was also founded in the late 19<sup>th</sup>, was brought into the boundaries of Iran in the Iranian constitutional era. Although according to circumstances, the rival party‘s name (Dashnaktsutiune) shined more in Iranian constitutional struggles, the ideological and political effects of Hunchakyan in Iran cannot be ignored. This paper without any prejudice or moral judgment, investigates the role of this party in those areas of Iran which were more involved in the Iranian constitutional movement. Also it reveals the political and social relations of this party with other political parties of Iran.چکیده
حزب هنچاک از قدیمیترین احزاب ارمنی بود که حوزة فعالیتش علاوهبر ارمنستان، روسیه، و عثمانی، ایران را نیز شامل میشد. رقابت آنان با احزاب ارمنی دیگر همانند داشناکسوتیون که هر دو در اواخر قرن نوزده تأسیس شده بودند، به داخل مرزهای ایران عصر مشروطه کشیده شد. هرچند بنابر شرایط، نام حزب رقیب (داشناکسوتیون) در تارک مبارزات مشروطهخواهی مردم ایران بیشتر درخشید، نمیتوان از تأثیرات فکری و سیاسی هنچاکیان در ایران چشم پوشید. این مقاله به نقش این حزب در مناطقی از ایران، که جنبش مشروطه در آن گسترة بیشتری داشت، میپردازد. همچنین از مناسبات سیاسی و اجتماعی حزب ارمنی با احزاب دیگر در ایران پرده بر میدارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12943620120410Studying on Universality of Universal Declaration of Human Rights from the Perspective of Critique
of Humanistic Foundationsبررسی جهانشمولی اعلامیۀ جهانی حقوق بشر
از منظر نقد مبانی اومانیستی آن6190628FAجلال درخشهاستاد علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق (ع)محمدصادق نصرتپناهدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق (ع)مرتضی فخاریدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20121203Western human rights have been based on merely "being mankind" and human's divine nature and one's talent to achieve worthy evolution have been ignored. In this viewpoint of human rights, concentrating the view on liberal thought, atheism, individualism and formalism and ignoring the beginning and the destination of the existence and the universe and then ignoring duties and personalities, what is not western is not considered as human rights and rather than paying attention to human sublimation, real human identity is ignored and therefore any ideological, political, cultural and racial differences will be changed to serious challenges. Because which of them, on this viewpoint, leads to formation of a new identity. Really western human rights discourse has not been universal both theoretically and practically. Neither it has been successful to achieve universal consensus or at least to involve a common area of different cultures and civilizations nor it could have been impartial than different cultures, religions and civilizations, kept out humanism and codified rights based on primary and innate requirements. <br />Criticizing the bases of humanist western human rights discourse, this paper is supposed to explain that these rights have been based on atheist humanism and therefore cannot be universal.چکیده <br />چکیده <br />حقوق بشر غربی به معنای حقوقی است که انسانها صرفاً به دلیل انسانبودن از آن برخوردارند و سرشت دینی و الاهی بشر، که ویژگی «از خدایی» بودن و «به سوی خدا» شدن و «استعداد برای نیل به کمال شایستة انسانی» داشتن را به همراه دارد، در این حقوق نادیده انگاشته شده است. این حقوق با محوریت تفکر لیبرالی، الحادگرایی، فردگرایی، و با نادیدهگرفتن مبدأ و منتهای جهان و هستی، غفلت از تکالیف، و به ویژه فرمالیسم، منظومة فکری بستهای را شکل داده است که هر آنچه غیر غربی خوانده شود از این منظومه طرد میشود و دیگر به آن حقوق بشر اطلاق نمیشود و به جای توجه به اندیشة تعالی بشر، هویت واقعی انسان را نادیده میگیرد و درنتیجه، هرگونه تفاوت، مانند تفاوت عقیدتی، سیاسی، فرهنگی، نژادی، را با چالش جدی مواجه میکند؛ زیرا هریک از این تفاوتها سبب شکلگیری هویتی متفاوت از دیگری میشود. درحقیقت، حقوق بشر غربی نه در مرحلة عملی جهانشمول است و نه در مرحلة نظری؛ چرا که نه توانسته است، در طی تاریخِ تکوین خود، اجماع جهانی را همراه کند یا دستِ کم قدر مشترک فرهنگها و تمدنها را دربر بگیرد و نه اینکه در قبال فرهنگها و ادیان و تمدنها بیطرفی اتخاذ کند و لعاب اومانیستی بودن را از خود بزداید و مبتنیبر نیازهای ابتدایی و فطری بشر تدوین شود. <br />این مقاله بر آن است تا از طریق نقد مبانی اومانیستی حقوق بشر غربی نمایان سازد که پایة این حقوق مبتنی بر اومانیسم الحادی است؛ درنتیجه، ادعای جهانشمولی آن بیبنیاد است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12943620120410Political Thought’s Principles of Qom’s Seminary Jame-e Modaressin in the First Decade of Islamic Revolutionاصول تفکر سیاسی جامعة مدرسین حوزة علمیة قم
در دهة اول انقلاب91114629FAیحیی فوزیدانشیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینسعید نریماندانشجوی دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20121006By using Laclau and Mouffe discourse analysis theory, broad explanation of political thought’s principles of Qom’s seminary Jame-e Modaressin has been described. Moreover, by explanation in manifests of that organ, nodal point and floated elements of Jame-e Modaressin’s discourse especially political- religious point of views have been determined to clarify relations between those elements and anaphora of them to signified based on Laclau and Mouffe discourse analysis. The result is that, nodal point of that organ has been consist of applying of religious orders based on Velayat-e Faqih, divine legitimacy of leader, relation between religious and policy, and political authority of Islamic clerics.چکیده
این پژوهش بر آن است تا با استفاده از نظریة تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه توصیف جامعی از اصول تفکر سیاسی جامعة مدرسین حوزة علمیة قم را در دهة اول انقلاب ترسیم کند و با واکاوی در بیانیههای این تشکل، مؤلفههای دال مرکزی و دالهای شناور گفتمان جامعة مدرسین، بهویژه دیدگاههای فقهی ـ سیاسی در این چهارچوب تبیین شود تا رابطة آنها با یکدیگر و نحوة ارجاع این دالها به مدلول مشخص شود. بر این اساس، این نتیجه حاصل شد که دال مرکزی این تشکل شامل مؤلفههای اجرای احکام شریعت با محوریت ولی فقیه، مشروعیت الاهی حاکم، پیوند دین و سیاست، و مرجعیت سیاسی روحانیت است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12943620120410Ibn Miskawayh and Polyphonic Political Wisdomابوعلی مُسکویه و خرد سیاسی چندآوایی115144630FAرضا نجفزادهدانشجوی دکتری اندیشۀ سیاسی دانشگاه تهران و عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article20130403<em>Book of Eternal Wisdom</em> (<em>Ketāb al-Hekma al-</em><em>ḵ</em><em>āleda</em>) is a text composed of different texts. <em>Ketāb al-Hekma al-</em><em>ḵ</em><em>āleda</em> as an Arabic translation of the Persian work <em>Jāvidān </em><em>ḵ</em><em>erad</em> comprised various <em>Hikmats</em> from different cultures and so many social horizons. Plural voices of <em>Book of Eternal Wisdom</em>, with the ethics-based Reason in core, in truth, formulated a kind of multiple practical philosophy. Ibn Miskawayh designated an image of a universal and eternal wisdom, and draw a humanistic schema beyond the cultural borders, collecting Iranian, Roman, Indian, pre-Islam Arabic and Islamic Arab heritage. <em>Book of Eternal Wisdom </em>as a polyphonic text is a realm of discovering the Other, promoting political tolerance and learning from the Other. Presence of the Other is an evident matter throughout the book; the Arab other, the Greek other, the Muslim other, and the non-Muslim other. Approval of the Other based upon a humanistic ethics, empties the realistic reason of politics from violence and then drives a concrete border between rationality of practical wisdom of the eternal and the rationality that we find in Realpolitik tradition. Ibn Miskawayh`s practical wisdom has so many potentialities for reconstructing the contemporary political thought on the Old tradition. It is possible to “express” or “re-write” these potentialities upon the contemporary situations.چکیده
<em>جاویدان خرد</em> آمیزهای از متون گوناگون است. ابوعلی مُسکویه در این مجموعه حکمتهای متعددی از فرهنگها و افقهای اجتماعی گوناگون را فراهم آورده است. آواهای متکثر <em>جاویدان خرد</em>، با محوریت عقلِ اخلاقبنیاد، درواقع نوعی فلسفۀ عملی چندگانه را صورتبندی میکنند. مسکویه با کنار هم قراردادن حکمتهای ایرانی، رومی، هندی، عرب پیش از اسلام، و عرب دورۀ اسلامی آرمان عقلی سراسرْ جهانی و ابدی را طراحی کرد و در ورای تمدنها و ملتها، شاکلهای انسانگرایانه را ترسیم کرده است. <em>جاویدان خرد</em>، به منزلۀ متنی چندآوایی، عرصۀ پذیرش «دیگری» است و بردباری سیاسی و آموختن از «دیگری» را به مخاطب میآموزد. در سراسر این کتاب حضور دیگری ملموس است؛ دیگریِ عرب، دیگری هندی، دیگری رومی، دیگری یونانی، دیگری مسلمان، و دیگری نامسلمان. پذیرش دیگری چون مبتنیبر اخلاق انسانگرایانه است، خرد مصلحتاندیشِ سیاست را از خشونت تهی میسازد و به این اعتبار، مرز دقیقی بین عقلانیتِ حکمت عملی جاوید و عقلانیت نهفته در سنت رئالپولیتیک برقرار میشود. حکمت عملی ابوعلی مسکویه برای ابتنای نظریۀ سیاسی معاصر بر میراث قدمایی ظرفیتهای فراوانی دارد. این ظرفیتهای نهفته را میتوان، در چهارچوب اقتضائات دوران، «آشکار» یا «بازنویسی» کرد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12943620120410The Necessity of Understanding the
Political History of Constitutional Era
(The Differences between the Analysis Level of the Holy Shrines’ Treatises and Press and that of the Modern
Historiography under the Pahlavi)ضرورت شناخت تاریخ سیاسی عصر مشروطیت
تفاوت سطح تحلیل رسائل و مطبوعات عتبات عالیات
با تاریخنگاری مدرن عصر پهلوی145165631FAموسی نجفیدانشیار علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20121101Constituional Era is one of the important periods in the Iranian political and intellectual history. Furthermore, it seems that this time contaias noteworthy issues and subjects for respurch in Iraq and even during the Ottoman Empire, in the light of shiite authorities’ religious and political leadership.
Pondering the documents, records, treatises, and the press during the first and second constitutional are, i.e. the first decade of the constitutional, however, shows serious difference between the analysis level, distresses, and the priorities mentioned in these firsthand documents and those written and told later in the name of the constitutional and in the process of sketching this period.
By reviewing parts of these works and by comparing these works with some of the modern historiographies done during the constitutional, this article tries to mention some of these distortions. Revealing these dishonesties can show us somehow the principles needed in understanding the different aspects of the political history of Iran. It seems that the more time passed from the constitutional and on the other hand the more profound issues posed in the contemporary Islamic revolution, we can understand better the political history of Iran by comparing these two processes intellectually.چکیده
عصر مشروطیت از مقاطع مهم تاریخ سیاسی و فکری ایرانیان است، همچنین بهنظر میرسد به علت رهبری مذهبی و سیاسی مراجع شیعه در نجف، این زمان برای عراق و حتی حوزة عثمانی نیز مباحث و مسائل مهمی را برای تحقیق و پژوهش دربر دارد، اما با دقت و سیر در اسناد و مدارک و رسائل و مطبوعات مشروطة اول و مشروطة دوم که دهة اول مشروطه را شامل میشود، درمییابیم که سطح تحلیل و نگاه و دغدغهها و اولویتهای مطرحشده در متونِ دست اول با آنچه بعدها به نام مشروطه و ترسیم روند آن نوشته شده و گفته شده است، تفاوت اساسی دارد.
این مقاله، با معرفی گوشهای از این آثار و مقایسة آن با برخی تاریخنگاریهای مدرنِ مشروطه، درصدد است به قسمتی از این تحریفها بپردازد. نقد این ناراستیها میتواند به نوعی اصول شناخت تاریخ سیاسی ایران را در ابعاد گوناگون برای ما بازگو کند. بهنظر میرسد هرچه از عمر مشروطیت ایران میگذرد و از طرف دیگر هرچه مباحث عمیقتری در انقلاب اسلامی معاصر پیش میآید، میتوانیم با مقایسة جریانشناسی و اندیشة این دو حلقة تاریخی به شناخت بهتری از تاریخ سیاسی ایران دست یابیم.