ORIGINAL_ARTICLE
نسبت نظام مردمسالاری دینی با تمدن غرب (تمدن موجود) و تمدن مهدوی(تمدن موعود)
در چند دهه­ی اخیر، نظام مردم سالاری دینی، به مثابه­ی نظام سیاسی برآمده از آموزه­های اسلامی، مورد توجه متفکران در حوزه­های مختلفِ علوم انسانی قرار گرفته و از زوایا و رویکردهای گوناگون بدان نگریسته شده است. یکی از رویکردهایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، رویکرد تمدنی است؛ بدین معنا که این نظام به مثابه­ی بخشی از سیر تکاملی انقلاب اسلامی، چه ظرفیت­هایی برای شکل­گیری تمدن اسلامی دارد؟ در این مقاله، با رویکردی تمدنی و روش ترکیبی توصیفی علّی، رهیافت­های مختلف در نظام­های مردم سالار بررسی شده و با اتخاذ رهیافت «هستی شناختی»، به بررسی ظرفیت­ها و مؤلفه­های تمدن­ساز در نظام مردم سالاری دینی می­پردازد. بر اساس این رهیافت، تمدن اسلامی و نظام مردم سالاری دینی همانند دوایر متحدالمرکز، دارای هسته­ایی واحد بوده که همان ساماندهی، تعالی و تکامل روابط و مناسبات انسانی است. چنین تمدنی از جهت ویژگی­های عمومی تمدن­ها، همانند عقلانیت، نظم و امنیت، با تمدن غرب مشترک بوده؛ اما بنیان­های معرفتی و هستی­شناسی متفاوتی خواهد داشت. از طرفی، تمدن­اسلامی در دوران غیبت نسبت به تمدن موعود مهدوی، به دلیل عدم حضور انسان کامل، در وضعیت حداقلی می­باشد. نظام مردم­سالاری دینی که در میانه­ی دو تمدن موجود و موعود قرار گرفته، می­تواند به عنوان مدلی انتقالی، به شکل­گیری تدریجی تمدن­اسلامی کمک شایانی نماید.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3109_bf3277bf66c7f3010d218514ef40fd5a.pdf
2018-04-21
1
19
تمدن
تمدن اسلامی
دموکراسی
مردم سالاری دینی
انقلاب اسلامی
موسی
نجفی
najafi@gmail.com
1
استاد علومسیاسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
AUTHOR
بتول
یوسفی
2
دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
ابوطالبی، مهدی(1391). «بررسی و نقد رهیافت هستی شناختی به دموکراسی و امکان پذیر نبودن مردم سالاری دینی». فصلنامه انقلاب اسلامی، تابستان 1391، شماره 29 .
1
انصاری، منصور(1384). دموکراسی گفتگویی(امکانات دموکراتیک اندیشه­های میخائیل باختین و یورگن هابرماس). تهران: نشر مرکز.
2
بابایی، حبیب الله(1393). کاوش­های نظری در الهیات و تمدن. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
3
جمالی، مصطفی(1392). استمرار انقلاب به کدام روایت. قم: فجر ولایت.
4
جوادی آملی، عبدالله(1392). فطرت در قرآن(تفسیرموضوعی قرآن کریم). قم: نشر أسراء.
5
حاجیانی، ابراهیم(1388). جامعه شناسی هویت ایرانی. تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک.
6
داوری اردکانی، رضا(1378). هیدگر و گشایش راه تفکر آینده. تهران: هرمس.
7
داوری اردکانی، رضا(1389). فرهنگ خرد و آزادی. تهران: نشر ساقی.
8
داوری اردکانی، رضا(۱۳۸۴). ما و راه دشوار تجدد. ت‍ه‍ران : س‍اق‍ی .
9
رجایی، فرهنگ(1382). مشکله هویت ایرانیان امروز:ایفای نقش در عصریک تمدن و چند فرهنگ. تهران: نشر نی.
10
رهدار، احمد(1393). «تأملی در امکان، مفهوم و ماهیت تمدن اسلامی در عصر غیبت». نقد و نظر، سال نوزدهم، پائیز 1393، شماره 75.
11
سبحانی، محمد تقی(1393). «ظرفیت­های دانش کلام در مطالعات تمدنی». نقد و نظر، سال نوزدهم، پائیز 1393، شماره 75.
12
مطهری، مرتضی(1368). مجموعه آثار. ج 2 . قم: صدرا
13
مظاهری، ابوذر(1393). افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی. اصفهان: آرما.
14
میراحمدی، منصور(1388). «مردم سالاری دینی؛ امکان یا امتناع مفهومی». مجموعه مقالات دومین همایش مردم سالاری دینی. ج1(مبانی نظری). به کوشش محمدرضا مرندی. قم: نشر معارف.
15
ORIGINAL_ARTICLE
گفتمان هویت ملی جریان ناسیونالیسم قبل و بعد از انقلاب اسلامی (با تطبیق اندیشه احمد کسروی و عزت الله سحابی)
تطور تاریخ نشانگر آن است که هویت­سازی ملی فرآیندی همیشگی بوده و نباید تصور شود که وقتی ملتی شکل گرفت بخودی خود تداوم می­یابد بلکه برعکس روح ملت­بودگی در معرض فراز و فرود قرار دارد. از این­رو فرآورده­ گفتمانیِ جریان های یک کشور می­تواند بر فرآیند ملت­سازی موثر اُفتند. هویتها، به مثابه سازههای اجتماعی در فرایند سازه­گرایی اجتماعی تفسیر میشوند و همواره در سایه بازتفسیرها، از روش­های مختلف برای تبیین آن استفاده شده است؛ لذا با سوال چیستی خوانش جریان ملی گرا- به عنوان یکی از عمده جریان های معاصر ایران- ازهویت ملی این مقاله با انتخاب جریان گفتمان به مثابه روشی برای شناسایی الگو در پی استخراج گفتمان هویت­ملی جریان­ ناسیونالیسم در ایران معاصر است چرا که تبیین الگویی، به تحلیل درک و چیستی پدیده ازمناظر گوناگون کمک بیشتری مینماید. جریان فکری سیاسی ناسیونالیسم و نیروهای سیاسی متصف به آن، بعنوان یک از جریان­ های موثر در تاریخ معاصر ایران برای پژوهش انتخاب گردید. در این مقاله در نتیجه کاربست روش گفتمان، ضمن درک تطور هویت­ملی در سیر تاریخی، به الگویِ گفتمانِ هویت­ملی در جریان پیش گفته دست خواهد یافت.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3174_b66a5a7761431d1e91ac970363110738.pdf
2018-04-21
21
48
10.30465/cps.2018.3174
انقلاب اسلامی
جریان
گفتمان
هویتملی
ناسیونالیسم
محمدباقر
خرمشاد
khoramshad@gmail.com
1
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علیرضا
کلانتر مهرجردی
2
دانشآموخته دکترای جامعهشناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
حسین
صولتی
hossein.solati1361@gmail.com
3
کارشناسیارشد اندیشه سیاسی دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
آبراهامیان، یرواند (1390)، «کسروی: ملیگرای وحدتانگار»، قابل دسترسی در بی­بی­سی فارسی،اسفند، تاریخ مراجعه 2/02/1395
1
ابوالحمد، عبدالرحمن (1376)، مبانی سیاست، جلد نخست، تهران: انتشارات توس
2
احمدی، بابک (1388)، مدرنیته و اندیشه انتقادی، تهران: نشر مرکز
3
آدمیت، فریدون (1354)، امیرکبیر و ایران، تهران، چاپ چهارم
4
آشوری، داریوش (1373)، دانشنامه سیاسی، ویرایش دوم، تهران: مروارید
5
بروجردی، مهرزاد (1377)، روشنفکران ایران و غرب، ترجمه: جمشید شیرازی، تهران: فروزان روز
6
بسته­نگار، محمد (1393)، دکترسحابی واخلاق درسیاست وتوسعه انسانی دراندیشه مهندس سحابی، تهران: نشر قلم
7
بهنود، مسعود (1390)، «درگذشت عزت الله سحابی؛ زندانی پرامید رفت»، قابل دسترسی دربی­بی­سی فارسی، خرداد، تاریخ مراجعه 05/02/1394
8
بیگدلو، رضا (1380)، باستان­گرایی در تاریخ معاصر ایران، تهران: نشر مرکز، چاپ اول
9
بیگدلو، رضا (1393)،«ارزیابی انتقادی تاریخ نگاری ناسیونالیستی درایران»، فصلنامه مطالعات­ملی، سال پانزدهم، شماره 2
10
تاجیک، محمدرضا (1383)، گفتمان،پادگفتمان وسیاست، تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم­انسانی
11
تاجیک، محمدرضا (1384)،روایت غیریت و هویت در میان ایرانیان، تهران: ناشر فرهنگ گفتمان
12
جزایری، محمدعلی (1990)،«کسروی وبرخورد فرهنگی شرق با غرب»، نشریه ایران نامه، سال هشتم، شماره سوم، تابستان، سایت احمدکسروی
13
حاجیانی، ابراهیم (1379)، «تحلیل جامعه­شناختی هویت­ملی درایران و طرح چندفرضیه»، فصلنامه مطالعات­ملی، سال10، شماره5
14
حسن­زاده، اسماعیل (1381)، «گفتمان هویت­ملی در تاریخ­نگاری کسروی»، فصلنامه مطالعات­ملی، سال چهارم، شماره 14
15
خرمشاد، محمدباقر؛ سرپرست­سادات، سیدابراهیم (1392)،«جریان­شناسی سیاسی به مثابه روش»، فصلنامه مطالعات میان­ رشته­ای درعلوم انسانی، دوره پنجم(بهار)، شماره 2
16
داوری اردکانی، رضا (1379)، درباره غرب، تهران: انتشارات هرمس
17
دهخدا، علی اکبر (1385)، لغت­نامه (فرهنگ متوسط دهخدا)، تهران: دانشگاه تهران
18
زندگینامه احمد کسروی (1390)، قابل دسترسی در سایت بی­بی­سی فارسی، تاریخ مراجعه 18/01/1395
19
سحابی، عزت­الله (1372 الف)، «فضاى جهانى و حاکمیت ملى»، نشریه ایران فردا، سرمقاله، شماره ۸، مرداد و شهریور، قابل دسترسی در http://melimazhabi.com/maghalat، کد مطلب: 10961، تاریخ مراجعه 9/2/1395
20
سحابی، عزت­الله (1372ب)، «دغدغه­های فردای ایران(1)، تخلیص و گزیده­ای از کتاب دغدغه­های فردای ایران»، چشم­انداز ایران، شماره 13
21
سحابی، عزت­الله (1375)، «فرایض دینى،انتخاب یااجبار؟»، ایران فردا ، شماره 28،آبان
22
سحابی، عزت­الله (1376)، «امر به معروف؛ نقد اجتماعی یا حساسیت بر ظاهر»، ایران­فردا، شماره 37، مهر
23
سحابی، عزت­الله (1378)، «تجربه سفارت آمریکا و درسهاى آن»، ایران­فردا، سرمقاله، شماره 60، مهر
24
سحابی، عزت­الله (1381)، «ارزیابی نیروهای ملی- مذهبی در بستر تحولات اجتماعی» (گفتگو با سحابی)، بازتاب اندیشه، شماره 34، به نقل از چشم­انداز ایران شماره 16
25
سحابی، عزت­الله (1383)، «ایران و چالش­های پیش­رو» (گفتگو با سحابی)، چشم­انداز ایران، ویژه­نامه بهار
26
سحابی، عزت­الله (1389)، «عزت­الله سحابی: ایران در جستجوی آزادی و برابری» (مصاحبه با مجله لوموند)، خرداد، تاریخ مراجعه 16/08/1395، قابل دسترسی در http://irandarjahan.net.
27
سحابی، عزت­الله (1394الف)، «چرا ملی، چرا مذهبی؟ (1)» (گفتگو با سحابی)، چشم­انداز ایران، شماره 93، قابل دسترسی در http://melimazhabi.com/maghalat، تاریخ مراجعه 5/2/1395
28
سحابی، عزت­الله (1394ب)، «چرا ملی، چرا مذهبی؟ (2)» (گفتگو با سحابی)، چشم­انداز ایران، شماره 93، قابل دسترسی در http://melimazhabi.com/maghalat، تاریخ مراجعه 5/2/1395
29
سلیمی، شهاب (1388)، «آغاز و انجام یک اسلام­ستیز»، روزنامه جام­جم، 27 اسفند، تاریخ مراجعه در21/01/1395
30
شهرام­نیا، امیرمسعود؛ نظیفی­نائینی، نازنین (1392)، «تعامل وتقابل ملی­گرایی واسلام­گرایی درایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران»، پژوهش­های راهبردی سیاست، سالدوم، شماره5، تابستان
31
صنیع اجلال، مریم (1384)، «درآمدی بر فرهنگ و هویت ایرانی»، تهران: موسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی
32
عزیزپور، مسعود (1390)، «شیعی­گری جستاری در نقد فرهنگ دینی» ، بی­­بی­سی فارسی، تاریخ مراجعه 29/01/1395
33
عضدانلو، حمید(1380)، گفتمان وجامعه، تهران: نشرنی
34
غفاری، غلامرضا (1388). «منطق پژوهش تطبیقی»، مجله مطالعات­اجتماعی ایران، زمستان، دوره 3، شماره 4
35
فاضلی، حبیب­الله؛ طهماسبی، نوذر خلیل (1394)، «حسین کاظم زادة ایرانشهر و مسالة هویت ­ملی»، جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شمارة سوم، پاییز
36
فرامرزقرامکی، احد (1380)، روش­شناسی مطالعات دینی، مشهد: دانشگاه علوم­اسلامی­رضوی
37
فکوهی، ناصر (1380)، زن ایرانی هویتی تعریف ناشده، جامعه و فرهنگ، جلد چهارم
38
قادری، طاهره؛ میرزایی، آیت­الله (1390)، «ناسیونالیسم ایرانی در سده نوزدهم»، فصلنامه مطالعات جامعه­شناختی، 18(39)، صص 103-69.
39
قمری، داریوش (1380)، تحول ناسیونالیسم در ایران 1320-1332، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
40
کاستلز، مانوئل (1380)، قدرت هویت، ترجمه: چاووشیان، تهران: طرح نو
41
کسروی، احمد (1304)، «صفویه سید نبودند»، مجله آینده، سال سوم، شماره هفتم
42
کسروی، احمد (1311)، آئین، قابل دسترسی در http://www.lookiran.com، تاریخ مراجعه 23/01/1395
43
کسروی، احمد (1313الف)، «من چه می­گویم»، مجله پیمان، سال 1، شماره 9، فروردین
44
کسروی، احمد (1313ب)،«اسلام و ایران»، مجله پیمان، سال 1، شماره 13، خرداد
45
کسروی، احمد (1314الف)، «یک درفش، یک دین»، مجله پیمان، سال 2، شماره 6، خرداد
46
کسروی، احمد (1314ب)، از «خوانندگان پیمان»، مجله پیمان، سال 2، شماره 8، مرداد
47
کسروی، احمد (1314ج)، «همیشه نگران اینده باید بود»، مجله پیمان، سال 2، شماره 10، مهر
48
کسروی، احمد (1317)، «گذشته و آینده»، مجله پیمان، سال 5، شماره 2، دی
49
کسروی، احمد (1322الف)، بهایی گری، تهران: پیمان
50
کسروی، احمد (1322ب)، زبان پاک، قابل دسترسی در http://www.kasravi.info/ketabs/zabane-pak.pdf، تاریخ مراجعه 28/01/1395
51
کسروی، احمد (1323الف)، بخوانند و داوری کنند، تهران: پیمان، چاپ نخست
52
کسروی، احمد (1323ب)، دادگاه، تهران: پیمان، چاپ نخست
53
کسروی، احمد (1323ج)، زندگانی من، قابل دسترسی در http://www.lookiran.com، تاریخ مراجعه 23/01/1395
54
کسروی، احمد (1324)، خواهران و دختران ما، تهران: پیمان، چاپ دوم
55
کسروی، احمد (1324ب)، فرهنگ چیست، تهران: پیمان، چاپ دوم
56
کسروی، احمد (1324ج)، سرنوشت ایران چه خواهد شد، قابل دسترسی در http://www.lookiran.com، تاریخ مراجعه 23/01/1395
57
کسروی، احمد (1324د)، درراه سیاست، قابل دسترسی در http://www.lookiran.com، تاریخ مراجعه 30/03/1395
58
کسروی، احمد (1363)، تاریخ مشروطه ایران، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ شانزدهم
59
گل محمدی، احمد (1380)، «جهانی شدن و بحران هویت»، فصلنامه مطالعات­ملی، سال دوم، شماره10
60
گوهری، سپیده (1389)، «مستندسازی یک خودنوشت (احمدکسروی)»، پیام بهارستان، دوره 2، سال دوم، شماره 8، تابستان، 734-740
61
مارش، دیوید؛ استوکر، جری(1378)، روش و نظریه در علوم­سیاسی، ترجمه: حاجی یوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی
62
مسکوب، شاهرخ (1379)، هویت ایرانی وزبان فارسی، تهران:نشرفرزان روز، چاپ نخست
63
مشیرزاده، حمیرا (1374)،«ساختار استبدادی حکومت پادشاهی و عدم رشد بورژوازی در ایران»، مجله راهبرد، بهار، شماره 6
64
معین، محمد(1386)، فرهنگ فارسی، ویراستارامیرکاووس بالازاده،تهران: ساحل، چاپ چهارم
65
مکدانل، دایان (1380)، مقدمه­ای برنظریه­های گفتمان، مترجم: حسینعلی نوذری، فرهنگ گفتمان، چاپ اول
66
مکی، حین (1362)، تاریخ بیست ساله، تهران: نشر ناشر، جلد ششم
67
ملایی­توانی، علیرضا (1393)، «کسروی ازنقد دین­ها تاداعیه­ییامبری»، پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ، سال 5، شماره 19، بهار
68
منوچهری و همکاران (1387)، رهیافت و روش در علوم سیاسی، تهران، سمت
69
موحد، محمدعلی (1392)، «داستان زبان مادری»، بخارا، سال پانزدهم، شماره 98، بهمن و اسفند
70
نوذری، حسینعلی (1387)، فلسفه تاریخ روش­شناسی و تاریخ نگاری، تهران: طرح نو
71
هوشمند،حسین (1390)، «تأملی درهویت ملی وروشنفکری دینی»،سایت جرس، قابل دسترسی درhttp://www.rahesabz.net/story/38471،تاریخ مراجعه 5/02/1395
72
Cambridge advanced Lerner, s dictionary (1980).
73
Focault, Michel (1994). The Archaeology of Knowledge, London: Routledge.
74
Larouss: Petit Dictionraire Francais (1990). Paris: Larousse.
75
Marriam Webster’s Colligiate Dictionary, 1989.
76
Oxford advanced learner’s dictionary of current English (1984). 8 Th edition2010.
77
Smith, Anthony D. (2003). Chosen Peoples. Oxford: Oxford University Press.
78
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کارکردهای هستیشناختی و معرفتشناختی گروههای تکفیری از منظر شرقشناسی ادواردسعید
مطالعات نشان میدهد تحلیل مسلط دربارة دلایل شکل­گیری جریان تکفیری در چارچوب واکنش به مدرنیسم و جهانی­شدن پس از دهة 90 میلادی است. با وجود نکات قابل توجه در این رهیافت، بهنظر می­رسد توانایی کمی در پاسخگویی به سؤالاتی وجود دارد که از یک طرف به چرایی شکلگیری این گروه­ها در یک دورة تاریخی خاص و متأخر و از سویی دیگر بهنسبت این جریان­ها در سطح هستی­شناختی و معرفت­شناختی با غرب بهعنوان یک مفهوم ارتباط دارد.سوال اصلی این مقاله این است که کارکردهای هستی­شناختی و معرفت­شناختی گروههای تکفیری در جهان امروز چیست؟.فرضیة این مقاله این است که جریان­های تکفیری در سطحی هستیشناختی و معرفتشناختی بهعنوان یک دیگری هویت­ساز برای مفهوم غرب و در چارچوب شرق­شناسی جدید عمل می کند. درپایان مقاله با استفاده از شواهد و اسناد موجود دخالت آشکار امریکا در بهوجود آوردن و حمایت از گروههای تکفیری نشان داده خواهد شد برخی از مجموعه این استنادات دیدگاه دیگری جهت تحلیل چرایی شکلگیری جریانهای تکفیری دارند که در نقطه مقابل دیدگاه غالب است که به علل درونی توجه دارد.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3175_09caf56c7fc8bb2d36569ffde641297f.pdf
2018-04-21
49
70
10.30465/cps.2018.3175
معرفتشناسی
هستیشناسی
تکفیری
شرقشناسی
ادوارد سعید
سید مهدی
ساداتینژاد
1
استادیار دانشکد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
وحید
اسدزاده
2
دانشجوی دکتری علوم سیاسی(اندیشه سیاسی) دانشگاه تهران
AUTHOR
احمدی، حمید(1377) آیندة جنبشهای اسلامی در خاورمیانه: طرح یک چارچوب نظری، فصلنامه مطالعات خاورمیانه، سال پنجم، شماره 2 و 3، تابستان و پاییز
1
حسین الدیرانی : فعلها الشیطان الاکبر, أمریکا تدعم "داعش":
2
http://www.neworientnews.com/news/fullnews.php?news_id=137855
3
الحسینی، اسحاق موسی(1375) اخوان المسلمین، بزرگترین جنبش اسلامی معاصر، ترجمه سیدهادی خسروشاهی، انتشارات اطلاعات، چاپ اول، 1375
4
حقیقت ، صادق(1378)روش شناسی علوم سیاسی، انتشارات دانشگاه مفید
5
دکمجیان، هرایر(1390) جنبشهای اسلامی در جهان عرب،بررسی پدیده بنیادگرایی اسلامی،ترجمه حمید احمدی انتشارات کیهان،تهران
6
رجایی، فرهنگ(1373) درآمدی بر اندیشه سیاسی معاصر عرب، فصلنامه خاورمیانه، سال اول، شماره 2، پاییز
7
سعید،ادوارد (1377)جهان،متن،منتقد ، ترجمه اکبر افسری، نشر توس
8
سعید،ادوارد (1379)اسلام و رسانه، ترجمه اکبر افسری، نشر توس
9
سعید،ادوارد (1382)،فرهنگ و امپریالیسم،ترجمه اکبر افسری، انتشارات توس
10
سعید،ادوارد(1383) شرق شناسی،ترجمه عبدالکریم گواهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
11
صبری، محمد(1375)تاریخ مصر من محمد علی الی العصر الحدیث، مکتبه مدبولی، القاهره، الطبعه الاولی، 1991
12
صحیفة کردیة : هجوم عصابات "داعش" خُطِّط له فی عمّان:
13
http://www.tasnimnews.com/arabic/Home/Single/422162
14
عراقچی، سیدعباس(1375) نهضت بازخیری مسلمانان در قرن بیستم: بنیادگرایی یا افراط گرایی، مجلة سیاست خارجی، سال دهم، شمارة 1، بهار
15
علی عبادی،˝خلافة داعش˝ والحبل السری الممدود مع حلفاء الولایات المتحدة:
16
http://sauditodey.com/Pages/News-6245.aspx
17
عمون، هند اسکندر(1923)تاریخ مصر، مکتبه المعارف، القاهره، الطبعه الثالثه
18
فوبلیکوف، د.ر(1367) تاریخ معاصر کشورهای عربی، ترجمه محمد حسین روحانی، انتشارات توس
19
الکحل، سعید (2014) ،أمریکا تدعم المعارضة السوریة
20
http://www.assakina.com/news/news2/47727.html
21
کمیل طویل(2007) ال‍قاعده و اخواتها: قصه الجهادیین العرب،بیروت
22
لاپیدوس، ایرا.م (1381)تاریخ جوامع اسلامی، ترجمه علی بختیاری زاده، انتشارات اطلاعات
23
لویس، برنارد(1381) خاورمیانه، دوهزار سال تاریخ از ظهور مسیحیت تا امروز، ترجمه حسن کامشاد، نشر­نی
24
المحامی، محمد و محمد احمد الروسان (2013) داعش تنظیم أمریکی: إصدار متقدم من فیروس القاعدة وصل لبنان هل یصل الأردن؟
25
http://www.arabtimes.com/portal/article_display.cfm?ArticleID=33304
26
مرادی، مجید(1384)، فرازوفرودهای مواجهه جهان عرب با غرب، ماهنامه ارتباطات فرهنگی،شماره18، مهر و آبان
27
منوچهری، عباس(1390) روش و نظریه در علوم سیاسی، انتشارات سمت
28
موثقی، سیداحمد(1378) جنبشهای اسلامی معاصر، انتشارات سمت
29
میلی، ویلیام(1377) افغانستان، طالبان و سیاست های جهانی، ترجمه عبدالغفار محقق، ، نشر ترانه
30
هکذا تعود داعش الارهابیه الی بیت الطاعه الامریکیه:
31
http://tishreenonline.sy/index.php/17429/
32
Amanat, Sana (2014) “Myths, misfits & masks: Sana Amanat at TEDxTeen ". TedTalks. Web. March 17 2014. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=o9lev9739zQ&feature=youtu.be
33
Baudrillard, Jean (1991) The Gulf War Did Not Take Place .Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press,
34
Brono, Greg(2007) Plans for Iraq’s Future: Federalism, Separatism, and Partition. Available at: https://www.cfr.org/backgrounder/plans-iraqs-future-federalism-separatism-and-partition
35
Bush, Georg.w(2007) President's Address to the Nation. Available at:
36
Cesari J. (2014). The Oxford Handbook of European Islam. {Online}. Oxford University Press. Available at: https://books.google.it/books
37
Cesari, J (2013). Why the West Fears Islam: An Exploration of Muslims In Liberal Democracies.
38
Dekmejian, R. Harair,(1980) “The Anatomy of Islamic Revival: Legitimacy Crisis, Ethnic Conflict and The Search for Islamic Alternatives”, The Middle East Journal, Volume 34, No.1, winter
39
Frantzman, seth.J(2014) Handing Iran the region on a silver platter. Available at:https://www.jpost.com/Magazine/Handing-Iran-the-region-on-a-silver-platter-375709
40
Grassley,chuck (2014) Grassley Inquires About Terrorist “Hands Off” list; CBP Promises to Brief. May 06, 2014. Available at:https://www.grassley.senate.gov/news/news-releases/grassley-inquires-about-terrorist-%E2%80%9Chands-off%E2%80%9D-list-cbp-promises-brief
41
Greaves. Phil (2014) Orientalism and the ISIS spectacle. Available at:
42
Hall, S.Held and McGrew(1992) Modernity and its futures, cambdrige, polity press
43
Harris, Jennifer.(2014) “Representations of Muslims and Islam in Popular Culture”. Lecture. University of Toronto. Toronto, Canada. September 29 2014
44
https://georgewbushwhitehouse.archives.gov/news/releases/2007/01/20070110-7.html
45
https://notthemsmdotcom.wordpress.com/2014/09/18/orientalism-and-the-isis-spectacle/
46
https://www.washingtonpost.com/national/religion/what-isis-really-is-sham-muslims-realcriminals-commentary/2015/02/25/1d444bdc-bd14-11e4-9dfb-03366e719af8_story.html {Accessedon 27 March, 2016}.
47
Kharroub, Tamara (2016) The Obama Doctrine from a Middle East Perspective: Orientalism, Inaction, Contradiction, and Lack of Accountability - Available at: http://arabcenterdc.org/policy_analyses/the-obama-doctrine-from-a-middle-east-perspective-orientalism-inaction-contradiction-and-lack-of-accountability/
48
Khurshid, Ahmad(1983) “The Nature of the Islamic Resurgence”, in John. Esposito, ed. Voices of Resurgence Islam, Oxford University Press, New York,
49
Lawrence, B. (2015). What ISIS really is: Sham Muslims, real criminals. {Online}. TheWashington Post. Religious News Service. Available at:
50
Moore, J. (2015). Defying ISIS: Preserving Christianity in the Place of Its Birth and in YourOwn Backyard. W Publishing Group.
51
New York: Palgrave Macmillan, ISBN 978-1-137-12120-2. Available at:https://books.google.it/books? {Accessed on 11March, 2014}.
52
Ramadani, Sami(2014) US Intervention Is Not Humanitarian and Will Not Protect the People of Iraq –: http://mrzine.monthlyreview.org/2014/ramadani080814.html
53
Ricks, T. (2015). An Imaginative response to ISIS: Give Sunnis autonomy (and the will tofight), Foreign Policy. Available at: http://foreignpolicy.com/2014/09/08/an-imaginative-responseto-isis-give-sunnis-autonomy-and-the-will-to-fight/ {Accessed on 13 January, 2016).
54
Seth G. Jones. (2015). Expanding the Caliphate: ISIS' South Asia Strategy. {Online}. ForeignAffairs. Available at: https://www.foreignaffairs.com/articles/afghanistan/2015-06-11/expandingcaliphate{Accessed on 15 January, 2016}.
55
Seymour, Richard(2014) Bombs wont solve the ISIS problem – Available at:: http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/15/bombs-isis-beheadings-iraq
56
The Atlantic(2015) What ISIS Really Wants. Available at: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2015/03/what-isis-really-wants/384980/
57
ORIGINAL_ARTICLE
همگرایی درونی در پرتو مدیریت پیمانمحور ِشکافهای سیاسی- اجتماعی در سیرة نبوی
شکافها و گسستهای اجتماعی از دیرباز زمینهساز بروز معضلات و بحرانهای اجتماعی در جوامع گوناگون بوده و همگرایی و انسجام اجتماعی آن جوامع را تهدید میکرده است. ازین رو، مدیریت مطلوب این شکافها از طریق اتخاذ راهبردهایی کارآمد، پیوسته محل مداقه دستاندرکاران حکومتی بوده است. در این میان، مدیریت مبتنی بر انعقاد پیمانهای طرفینی در ساحت اجتماع، در زمره مهمترین راهبردهای مدیریت شکافهای اجتماعی قرارگرفته تا آنجا سیره حکومتی نبی مکرم اسلام (ص) نمودار کاربست این راهبرد است. مقاله حاضر تلاش خواهد کرد تا بدین سؤال پاسخ دهد که جایگاه پیمان محوری در مدیریت شکافهای درونی جامعه نبوی چیست و این نوع مدیریت چه تأثیری بر ایجاد همگرایی اجتماعی در جامعه اسلامی همعصر پیامبر (ص) داشته است؟ در این راستا، ضمن ارائه مدلی مفهومی، نخست به بررسی شکافهای اجتماعی جامعه نبوی پرداخته و سپس به راهبرد سنجی تعاملی پیامبر اکرم (ص) در مدیریت شکافهای اجتماعی میپردازد. لازم به ذکر است که نگارندگان این مقاله جهت گردآوری اطلاعات از شیوه اسنادی- کتابخانهای بهره برده و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به سؤال فوق پاسخ خواهند گفت.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3038_95ebb2b28b007f14ef89f4b37fc94cb5.pdf
2018-04-21
71
96
همگرایی
شکافهای اجتماعی
گسست درونی
حکومت نبوی
قراردادهای پیامبر
ناصر
جمالزاده
1
دانشیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
LEAD_AUTHOR
حامد کیانی
مجاهد
2
دانشجوی کارشناسیارشد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع).
AUTHOR
محمد
حکیمی
mimhk313@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع).
AUTHOR
قرآن کریم.
1
نهجالبلاغه.
2
ابن حبیب، ابی جعفر (1998 م)، المحبّر، الطبعه الاولی، بیروت: دارالافاق الجدیده.
3
ابن هشام (1415 ق)، سیره النبویه، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
4
ابو زهره، محمد (1387)، گزیده خاتم پیامبران، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
5
ابوالفرج اصفهانی، علی بن حسین (بیتا)، الاغانی، بیروت: دارالکتب العلمیه.
6
احمد پور، علیاکبر (1386)، امام علی (ع) و همگرایی در عصر خلافت، قم: موسسه بوستان کتاب.
7
اشراق، محمد کریم (1360)، تاریخ و مقررات جنگ در اسلام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
8
افتخاری، اصغر ( 1384)، مصلحت و سیاست؛ رویکردی اسلامی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
9
امام خمینی، روحالله (1374)، صحیفه نور، چاپ دوم، ج 19، تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
10
الامین، محسن (1420 ق)، اعیان الشیعه، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
11
انوری، حسن (1383)، فرهنگ بزرگ سخن، تهران: انتشارات سخن.
12
بشیریه، حسین (1378)، جامعهشناسی سیاسی؛ نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی، تهران: نشر نی.
13
بلاشر، رژی (1363)، تاریخ ادبیات عرب، ترجمه آذرتاش آذر نوش، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
14
الترمانینی، عبد الاسلام (1996 م)، الزواج عند العرب فی الجاهلیه و السلام، الطبعه الاولی، ج 17، دمشق: مکتبة الاسد.
15
جدید بناب، علی (1381)، تحلیلی بر عملکرد یهود در عصر نبوی، قم: م‍وس‍س‍ه آموزشی و پ‍ژوه‍ش‍ی ام‍ام خ‍م‍ی‍ن‍ی.
16
جعفریان، رسول (1369)، تاریخ سیاسی اسلام، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
17
جندی، علی (1969 م)، تاریخ الادب الجاهلی، ج 1، مصر: مکتبه الانجلو المصریه.
18
دیار بکری، حسین بن محمد بن حسن (بیتا)، تاریخ الخمیس فی احوال انفس نفیس، مصر.
19
زرگری نژاد، غلامحسین (1378)، تاریخ صدر اسلام (عصر نبوت)، تهران: سمت.
20
زکریایی، محمدعلی (1373)، فلسفه و جامعهشناسی سیاسی، تهران: الهام.
21
سبحانی، جعفر (1382)، فروغ ابدیت، قم: بوستان کتاب.
22
شهیدی، سید جعفر (1390)، تاریخ تحلیلی اسلام، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و مرکز نشر دانشگاهی.
23
صالح، صبحی (1379)، علوم الحدیث و مصطلحه، دمشق: دانشگاه دمشق.
24
ضیف، شوقی (1381)، تاریخ ادب عربی، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگوزلو، تهران: امیرکبیر.
25
طباطبایی، علامه سید محمدحسین (1362)، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه ناصر مکارم شیرازی و دیگران، ت‍ه‍ران: ب‍ن‍ی‍اد ع‍ل‍م‍ی و ف‍ک‍ری ع‍لام‍ه طب‍اطب‍ائ‍ی.
26
طبرسی، فضل بن حسن (1417 ق)، اعلام الوری باعلام الهدی، بیروت: دارالمعرفه.
27
طبری، محمد بن جریر (1403 ق)، تاریخ الامم و الملوک، ب‍ی‍روت: م‍وس‍س‍ه الاع‍ل‍م‍ی ل‍ل‍م‍طب‍وع‍ات.
28
عبدالجلیل، ج. م. (1363)، تاریخ ادبیات عرب، ترجمه آذرتاش آذر نوش، تهران: امیرکبیر.
29
عرب، عبدالرضا (1385)، بردگان از جاهلیت تا اسلام «تحلیل و بررسی تاریخی»، فصلنامه تاریخ اسلام در آینه پژوهش، سال سوم، شماره چهارم.
30
عزتی، ابوالفضل (1358)، فلسفه سیاسی اسلام، تهران: پیام آزادی.
31
عسکری، سید مرتضی (1416 ق)، القرآن الکریم و روایات المدرستین، تهران: توحید.
32
علی، جواد (1380)، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ج 5، قم: شریف الرضی.
33
علیخانی، علی اکبر و همکاران ( 1386)، سیاست نبوی؛ مبانی، اصول، راهبردها، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
34
عمید زنجانی، عباسعلی (1364)، وطن و سرزمین، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
35
فائز، قاسم (1390)، سیمای عرب جاهلی از منظر قرآن و روایات، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
36
فتاحی زاده، فتحیه (1386)، زن در تاریخ و اندیشه اسلامی، قم، بوستان کتاب.
37
فرجی سلطان آباد، طاهر ( 1373)، شیوه برخورد رسول خدا (ص) با نا آرامی های داخلی در مدینه، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق (ع).
38
فیرحی، داود (1378)، قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، تهران: نی.
39
لطفی، حجت الله ( 1388)، بررسی و مطالعه اجتماعی عصر ابتدای هجرت پیامبر (ص) به مدینه تا جنگ احد بر اساس آیات نازله، پایان نامه کارشناسی ارشد معارف اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآنی قم.
40
محمدی، محمد (1376)، درس اللغه و الادب، تهران: دانشگاه تهران.
41
محمودی، اسماعیل (1387)، صورتبندی شکافهای اجتماعی در ایران عصر پهلوی، تهران: انتشارات امام صادق (ع).
42
مرتضی آملی، سید جعفر (1391)، سیره صحیح پیامبر اعظم ترجمه کتاب صحیح من سیره نبی الاعظم، مترجم محمد سپهری، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
43
مفید، محمد بن محمد (1426 ق)، الارشاد، قم: محبین.
44
وطن دوست، رضا ( 1388)، وحدت و همگرایی در اندیشه اسلامی، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
45
lipset and rokkan (eds), party systems and volter allignment , new york, free press,1967.
46
ORIGINAL_ARTICLE
بازخوانی مواضع سیاسی و شیوه مبارزاتی امام صادق(ع) در برابر بنیامیه در حفظ و حراست فرهنگ شیعی
این پژوهش باهدف بازخوانی مواضع سیاسی امام صادق (ع) در برابر بنیامیه در حفظ و حراست فرهنگ شیعی انجامشده است. پژوهش حاضر یک پژوهش تاریخی به شمار میرود بهصورت توصیفی، تحلیلی بوده و موضوعات مربوط به آن از منابع معتبر دوران امام صادق (ع) چه تاریخی و چه حدیثی به شیوه کتابخانهای گردآوریشده است. نتایج حاصل نشان میدهد، زمانی که حکومت بنیامیه در سراشیبی سقوط قرار گرفت فضای باز سیاسی ایجاد شدو در این مرحله فشار بر روی مخالفین مخصوصاً امام صادق (ع) کاهش یافت و امام (ع) از فرصت بهدستآمده حداکثر استفاده از تحولات دوران جابجایی رابردند. این بررسی نشان میدهد، امام صادق (ع) بهعنوان یکی از پیشگامان حرکت اسلامی و داعیهداران فرهنگ اصیل دینی دست به اقدامات سیاسی همانند، تقویت جایگاه امامت و ایجاد ولایتپذیری، ایجاد واقعیتنگری سیاسی، طاغوت ستیزی، زنده نگهداشتن حماسه عاشورا و تقیه در بین شیعیان زدند که دراین پژوهش به آنها پرداختهشده است.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3039_abc2d0104f4bd6a7a2635bdcfb9c58ab.pdf
2018-04-21
97
116
امام صادق(ع)
بنیامیه
سیاست
فرهنگ
تمدن اسلامی
عباس
رهبری
abbasrahbari45@gmail.com
1
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
AUTHOR
حسین
خسروی
hkhosravi88@gmail.com
2
استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
LEAD_AUTHOR
سهراب
اسلامی
3
استادیار الهیات و معارف اسلامی، واحد اراک،دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
AUTHOR
علی
الهامی
aelhami867@yahoo.com
4
استادیار الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
AUTHOR
آشنا، حسامالدین؛ و قضاویزاده، مهدی. (۱۳۹۱). «مکتب علمی امام جعفرصادق (ع) به سوی یک مدل داده بنیاد». در مجموعه مقالات همایش علمی مکتب امام صادق(ع). همایش علمی مکتب امام صادق(ع)، ج 1. تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
1
ابناثیر، عزالدین علی. (۱۳۷۱). الکامل فی التاریخ. ترجمه ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی. تهران، ایران: موسسه مطبوعاتی علمی.
2
ابنخلدون، عبدالرحمن بن محمد. (۱۴۰۸). تاریخ ابن خلدون. تحقیق خلیل شحاده. چاپ دوم. بیروت، لبنان: دارالفکر.
3
ابنخیاط، ابوعمرخلیفه. (۱۴۱۵). تاریخ خلیفه. تحقیق فواز. چاپ اول. بیروت: دار الکتاب العلمیه.
4
ابنسعد، محمد. (بی تا 0). الطبقات الکبری. تحقیق عبدالقادر عطا. بیروت: دارالکتاب العلمیه.
5
ابنطباطبا، محمدبن علی (ابن طقطقی). (۱۳۶۸). تاریخ فخری. ترجمه وحید گلپایگانی. چاپ سوم. ایران: انتشارات علمی و فرهنگی.
6
ابنندیم، محمد بن اسحاق. (بیتا). الفهرست لإبن الندیم. بیروت - لبنان: دار المعرفة.
7
ابو هلال عسکری، حسن بن عبدالله بن سهل. (۱۴۰۸). الأوائل. تحقیق محمد السید وکیل. مصر: دارالبشر، طنطا.
8
ابوالفرج اصفهانی، علی بن حسین. (۱۳۳۹). مقاتل الطالبین. ترجمه جواد فاضل، تحقیق احمد صقر. بیروت: دارالمعرفه.
9
استراس، آنسلم؛ و کوربین، جولیت. (۱۳۸۷). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها. ترجمه بیوک محمدی. چاپ دوم. تهران - ایران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
10
پیشوایی، مهدی. (۱۳۷۵). سیره پیشوایان. چاپ اول. قم: موسسه تحقیقاتی و تعلیماتی امام صادق (ع).
11
جعفریان، رسول. (۱۳۶۹). حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهم السلام). چاپ چاپ اول. تهران، ایران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
12
حائری، محمد مهدی. (۱۳۸۵). شجره طوبی. نجف، عراق: منشورات المکتبة الحیدریة ومطبعتها.
13
حر عاملی، محمد بن حسن. (۱۳۷۳). وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة. تحقیق عبدالرحیم ربانی شیرازی. تهران - ایران: اسلامیه.
14
خامنهای، سید علی. (۱۳۹۶). انسان ۲۵۰ ساله. ویرایش دوم. چاپ شصت وششم. قم: انتشارات موسسه ایمان جهادی.
15
زیدان، جرجی. (۱۳۶۹). تاریخ تمدن اسلام. ترجمه علی جواهر کلام. چاپ ششم. تهران، ایران: امیر کبیر.
16
شهرستانی، عبدالکریم. (۱۳۲۱). الملل و النحل. تحقیق محمدبن فتح الله بدران. قم - ایران: منشورات شریف رضی.
17
شیخ صدوق، محمد بن علی بن بابویه. (۱۳۸۹). ثواب الاعمال و عقاب الاعمال. ترجمه محسن کاظمی. قم: میم.
18
شیخ صدوق، محمد بن علی بن بابویه. (۱۴۰۳). الخصال. تصحیح علی اکبر غفاری. قم: جامعه المدرسین.
19
شیخ صدوق، محمد بن علی بن بابویه. (بیتا). عیون أخبار الرضا علیه السلام. تصحیح مهدی لاجوردی زاده. تهران: جهان.
20
شیخ مفید، محمد بن محمد نعمان. (۱۳۸۰). الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد. ترجمه محمد باقر ساعدی، تصحیح محمد باقر بهبودی. تهران، ایران: اسلامیه.
21
صفری فروشانی، نعمتالله. (۱۳۷۸). غالیان. مشهد مقدس - ایران: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی.
22
طبری، ابوجعفر محمد بن جریر. (۱۳۸۷). تاریخ طبری. تحقیق ابوالفضل ابراهیم محمد. چاپ دوم. بیروت: دارالتراث.
23
فیض کاشانی، محمدبن شاه مرتضی. (۱۴۱۷). المحجة البیضاء. ج ۱–8. قم: جماعة المدرسین به قم، موسسه النشر الاسلامی.
24
قران کریم. (0).
25
کشی، محمد بن عمر. (۱۴۰۴). اختیار معرفة الرجال. محمد بن حسن طوسی، تصحیح مهدی رجایی، تحقیق محمدباقر بن محمد میرداماد. قم - ایران: موسسة آل البیت (علیهم السلام) لإحیاء التراث.
26
کلینی، ابوجعفرمحمدبن یعقوب بن اسحاق. (۱۳۸۸). اصول الکافی. قم - ایران: موسسه دارالحدیث العلمیه والثقافیه، مرکز للطباعه والنشر.
27
کلینی، محمد بن یعقوب. (۱۳۸۸). ترجمه اصول کافی. ترجمه لطیف راشدی و سعید راشدی. قم: اجود.
28
گیپ، همیلتن. (۱۳۶۷). اسلام بررسی تاریخی. ترجمه منوچهر امیری. تهران: علمی فرهنگی.
29
متز، آدام. (۱۳۶۴). تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری. ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو. تهران، ایران: امیر کبیر.
30
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی. (بیتا). بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ع). تصحیح محمدباقر محمودی، ابراهیم میانجی، محمدتقی مصباح یزدی، محمدکاظم میاموی، محمدباقر بهبودی، محمدمهدی خرسان، … یحیی عابدی زنجانی، تحقیق عبدالزهراء علوی. بیروت - لبنان: دار احیاء التراث العربی.
31
مجلسی، محمدباقر. (۱۴۰۳). بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام). بیروت: دار احیاء التراث العربی.
32
مسعودی، علی بن حسین. (۱۳۶۵). التنبیه و الاشراف. چاپ دوم. ایران: انتشارات علمی و فرهنگی.
33
نعمانی، محمد بن ابراهیم. (۱۳۹۹). الغیبة. تصحیح علی اکبر غفاری. تهران - ایران: مکتبه الصدوق.
34
نویری، شهابالدین احمد. (۱۳۶۴). نهایه الارب. ترجمه محمود مهدوی. تهران، ایران: امیر کبیر.
35
یعقوبی، احمد. (۱۹۸۲). تاریخ الیعقوبی. بیروت: موسسه الاعلمی
36
ORIGINAL_ARTICLE
پایگاه فلسفی- سیاسی امام خمینی (ره) در کتاب کشف اسرار
مدعای اصلی مقاله حاضر این است که امام خمینی در کتاب کشف اسرار از پایگاهی فلسفی برخوردار است و پرسش­های مطرح شده از سوی نویسنده ی کتاب اسرار هزار ساله را بر مبنای فلسفه­ی خویش پاسخ داده است. مبنای فلسفی مورد بحث در مقاله ی کنونی، نحوه ی ارتباط نفس و بدن در حکمت متعالیه است که امام خمینی در آثار فلسفی خویش به آن پرداخته است. بر اساس این قاعده، نفس علیرغم تعیین کنندگی و برتری، از خود بدن پدید می آید و به آن وابسته است. این ارتباط در اندیشه امام خمینی به ارتباط میان شریعت و سیاست تعمیم داده شده است. سیاست نیازمند شریعت و شریعت نیز محتاج سیاست است. براساس این مبنا می­توان توضیح داد که چرا امام خمینی به رغم جائر دانستن حکومت­های عصر غیبت، از همکاری با حکومت موجود دفاع می­کند؟ چرا ایشان معتقد به حکومت اسلامی است؟ چرا معتقد است که مردم باید برای ایجاد حکومت اسلامی اقدام کنند؟ اما شاید یکی از مهم­ترین فواید بررسی مبانی فلسفی امام خمینی در برهه زمانی دهه بیست شمسی این باشد که مواضع عملی و نظری ایشان نه فقط بر اساس جو سیاسی و اجتماعی و فکری حاکم بلکه منبعث از مبانی فکری وی تحلیل می­گردد.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3040_6e58be0b3ebd61b6901097873e74aaea.pdf
2018-04-21
117
137
امام خمینی
کشف اسرار
نفس و بدن
قانون
انقلاب
نجمه
کیخا
najmeh_keikha@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم و اندیشه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
اردبیلی، عبدالغنی، تقریرات فلسفه امام خمینی(1381)، ج 3، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
1
امام خمینی، کشف اسرار(بی تا)، بی جا، بی نا.
2
بلک، آنتونی(1385)، تاریخ اندیشه سیاسی اسلام(از عصر پیامبر تا امروز)، ترجمه: محمد حسین وقار، تهران، انتشارات اطلاعات، چ 4.
3
پزشکی، محمد(1395)، «حکمت صدرایی، الگوی فلسفی علم سیاست»، حکمت اسلامی، سال سوم، شماره سوم، پاییز.
4
خالصی زاده، محمد(1386)، رسائل سیاسی، تدوین اسلام دباغ، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
5
خراسانی، رضا(1390)، «نسبت شریعت و قانون در فقه سیاسی»، فصلنامه علوم سیاسی، سال چهاردهم، شماره پنجاه و چهارم، تابستان.
6
سنگلجی، شریعت(بی تا)، اسلام و رجعت، تهران، بی نا.
7
طباطبایی، سید جواد(1395)، نظریه حکومت قانون در ایران (مبانی نظریه مشروطه خواهی)، تهران، مینوی خرد.
8
طوسی، سید خلیل الرحمان(1395)، درآمدی بر فلسفه سیای صدرالمتالهین، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
9
فتح اللهی، محمدعلی(1385)، «دلایل سیاسی- اجتماعی اقبال به فلسفه صدرالمتالیهن»، سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه؛ نشست ها و گفت و گوها، جلد دوم، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
10
فیرحی، داود (1393)، دین و دولت در عصر مدرن، ج1، تهران، رخ داد نو، چ 2.
11
فیرحی، داود (1394)، فقه و سیاست در ایران معاصر، ج2، تهران، نشر نی. چ 2.
12
فیرحی، داوود،(1394ب) «نظریه خطابات قانونی امام خمینی(ره) تئوری مرحوم نائینی(ره) که منجر به مشروطه شد را کامل کرد»، feirahi.ir
13
کیاشمشکی، ابوالفضل(1390)، «پیوند فلسفه و سیاست»، سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه: نشست ها و گفتگوها، دفتر دوم، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
14
لک زایی، شریف(1391)، «شریعت و سیاست در حکمت متعالیه»، فصلنامه اسراء، شماره 13، تابستان.
15
ملاصدرا، (1385)، الشواهد الربوبیه، ترجمه و تفسیر جواد مصلح، تهران، سروش.
16
ممقانی، اسدالله(1363)، به کوشش محمد صادق سجادی، تهران، نشر تاریخ ایران.
17
یوسفی، محمدتقی(1390)، «رابطه ی نفس و بدن در نگاه ملاصدرا»، فصلنامه معرفت فلسفی، شماره 34، زمستان.
18
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل تبعات اقتصادی- امنیتی تحریمهای هستهای پیشابرجام در ایران
تحریمهای بینالمللی به ویژه در نوع اقتصادی از متغیرهای مهمی است که میتواند تأثیرات چشمگیری بر امنیت ملی دولتهای هدف بر جای گذارد. این مقاله آسیبهای اقتصادی-امنیتی ناشی از تحریمهای بینالمللی در جریان مناقشه هستهای منتهی به برجام را در ایران مورد تحلیل قرار میدهد. سؤال اصلی مقاله این است که تحریمهای چندجانبه و یکجانبه بینالمللی در دوره مناقشه هستهای پیشابرجام چه تبعاتی در اوضاع اقتصادی-امنیتی ایران به جای گذاشتند. در پاسخ، فرضیه مقاله این است که گسترش تحریمهای بینالمللی به تبع تطویل مناقشه هستهای از طریق ایجاد بیثباتی اقتصادی، گسترش فساد اقتصادی، افزایش انزوای بینالمللی، و تشدید نارضایتی عمومی به اقتصاد و امنیت ملی ایران آسیب زدند. این فرضیه به لحاظ نظری متکی بر این آموزه رئالیستی است که تحریمهای اقتصادی اگرچه با چارچوبهای اقتصاد جهانیشده لیبرال مغایرت دارند، اما سلاحی اساسی برای تحکیم نظم بینالمللی لیبرال به شمار میروند. برای مقاله حاضر فرضیه مذکور را به نحو تحلیلی-تبیینی بررسی میکند. تلاش خواهد شد از معتبرترین دادههای موجود استفاده شود.
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3317_bf057e47d902354512f95100b71fd683.pdf
2018-04-21
139
163
10.30465/cps.2018.3317
امنیت ملی
امنیت اقتصادی
تحریمهای بینالمللی
مناقشه هستهای
بیثباتی اقتصادی
انزوای بینالمللی
نارضایتی اجتماعی
عبداله
قنبرلو
1
دانشیار گروه روابط بینالملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
بانک دادههای اقتصادی و مالی (1395). «اقتصاد کشور در یک نگاه» بانک دادههای اقتصادی و مالی، زیر نظر دفتر مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، به دست آمده در 21 خرداد 1396 از: http://databank.mefa.ir/Default.aspx.
1
روحانی، حسن (22 خرداد 1392). مشروح گفتگوی حسن روحانی در برنامه «به انتخاب شما» در شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران، وبسایت حسن روحانی، بخش رویدادها، به دست آمده در 2 تیر 1396 از: http://rouhani.ir/event.php?event_id=86.
2
قنبرلو، عبداله (تابستان 1391). «چشمانداز امنیت ایران در سایه تحریمهای بینالمللی؛ با تأکید بر عوارض امنیتی تحریم صنایع نفت و گاز» ایران آینده، سال 1، ش. 1، 115-88.
3
منکیو، گریگوری ن. (1383). اقتصاد کلان، ترجمه حمیدرضا برادران شرکاء و علی پارسائیان، چاپ دوم، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
4
Arms Control Association (August 6, 2015) “UN Security Council Resolutions on Iran” Arms Control Association, Retrieved May 15, 2017, from: www.armscontrol.org/factsheets/Security-Council-Resolutions-on-Iran.
5
Eisenstadt, Michael (November 2015) “The Strategic Culture of the Islamic Republic of Iran: Religion, Expediency, and Soft Power in an Era of Disruptive Change” MES Monographs, No. 7, Retrieved June 12, 2017, from: www.washingtoninstitute.org/uploads/Documents/pubs/MESM_7_Eisenstadt.pdf.
6
Elliott, Kimberly Ann (2005) “Trends in Economic Sanctions Policy: Challenges to Conventional Wisdom” Peter Wallensteen and Carina Staibano, eds., International Sanctions: Between Words and Wars in the Global System, London & New York: Routledge.
7
Erdbrink, Thomas (June 9, 2013) “In Iran Race, All 8 Candidates Toe Hard Line on Nuclear Might” The New York Times, Retrieved June 23, 2017, from: www.nytimes.com/2013/06/10/world/middleeast/iran-candidates-toe-hard-line-for-nuclear-bid.html
8
Esfandiary, Dina (December 2013) “Assessing the European Union’s Sanctions Policy: Iran as a Case Study” EU Non-Proliferation Consortium, Non-Proliferation Papers, No. 34, Retrieved June 7, 2017, from: www.nonproliferation.eu/web/documents/nonproliferationpapers/dinaesfandiary52b41ff5cbaf6.pdf.
9
Katzman, Kenneth (April 14, 2017) “Iran Sanctions” Congressional Research Service Report, Retrieved April 21, 2017, from: https://fas.org/sgp/crs/mideast/RS20871.pdf.
10
Lacy, Dean and Emerson M. S. Niou (February 2004) “A Theory of Economic Sanctions and Issue Linkage: The Roles of Preferences, Information, and Threats” The Journal of Politics, Vol. 66, No. 1, 25–42.
11
Obama, Barack H. (December 7, 2013) “Remarks by the President in a Conversation with the Saban Forum” The White House, President Barack Obama, Retrieved June 3, 2017, from: https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/2013/12/07/remarks-president-conversation-saban-forum.
12
Patterson, Ruairi (Spring 2013) “EU Sanctions on Iran: The European Political Context” Middle East Policy, Vol. 20, No. 1, 135-146.
13
Samore, Gary et al (June 2015) “Sanctions Against Iran: A Guide to Targets, Terms, and Timetables” Belfer Center for Science and International Affairs, Harvard Kennedy School, Retrieved September 5, 2016, from: www.belfercenter.org/sites/default/files/legacy/files/Iran%20Sanctions.pdf.
14
Transparency International (2016) “Corruption Perceptions Index: Early Editions” Transparency International - The Global Anti-Corruption Coalition, Retrieved June 19, 2017, from: www.transparency.org/research/cpi/cpi_early.
15