2024-03-28T13:13:42Z
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1066
جستارهای سیاسی معاصر
جستارهای سیاسی
2383-1294
2383-1294
1400
12
3
فهرست مطالب
2021
11
22
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_7538_c9d8a6ddd906f225487c277978b7babd.pdf
جستارهای سیاسی معاصر
جستارهای سیاسی
2383-1294
2383-1294
1400
12
3
بازاریابی سیاسی و الگوی سه گانه اندیشه سیاسی اسلام
ابراهیم
برزگر
محمدهادی
راجی
با پراکنش قدرت در دنیای معاصر و گذر به جوامع شبکهای، دانشهای مختلفی برای شناخت این تغییرات به صحنه آمد. بازاریابی سیاسی یکی از انواع این دانشها است که به عنوان یک دانش میانرشتهای و با استفاده از دانشهای مدیریت، ارتباطات و علوم سیاسی در پی شناخت محیط کاربری قدرت و نوع کنش سیاسی انسانها و تأثیرگذاری بر آن است. در این راستا طرح بازاریابی سیاسی مبتنی بر چارچوبهای بومی و شناخت و بازتعریف آن مبتنی بر این چارچوبها از اهمیت برخوردار است. در این تحقیق با استفاده از مفهوم بازاریابی سیاسی و طرح آن مبتنی بر الگوی سه گانه اندیشه سیاسی اسلام، سعی شده است تا گامی به سوی طراحی چارچوبهای زمینهوند در راستای طراحی روشهای بومی بازاریابی سیاسی برداشته شود. پرسش اصلی این تحقیق آن است که روششناسی بازاریابی سیاسی مبتنی بر الگوی سه گانه سیاسی اسلام چگونه است؟این تحقیق از نوع توسعهای -کاربردی میباشد. برای جمعآوری اطلاعات از روش اسنادی با تکنیکهای کتابخانهای و برای تحلیل اطلاعات از روش تفسیری با محوریت تحلیل کیفی استفاده شده است. مبتنی بر یافتههای تحقیق، روش تحلیل سه گانه با محوریت مفهوم بنیادین نیاز به عنوان الگویی مناسب جهت روشمندسازی بازاریابی سیاسی به حساب میآید.
بازاریابی سیاسی
کنش
روششناسی
الگوی سه گانه
نیاز
2021
11
22
1
28
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_6064_6c8160749cb86952a0f6a76a9400b6c9.pdf
جستارهای سیاسی معاصر
جستارهای سیاسی
2383-1294
2383-1294
1400
12
3
مسئله هویت ملی ایران در گذر تاریخ
عبدالرحمن
حسنی فر
مجید
عباس زاده مرزبالی
بررسی هویت ملی ایران در فرایند تحول تاریخی، میتواند مبنای بحث «تطور» محتوایی آن باشد. دعوایی که امروز در مباحث هویت ملی مشاهده میشود به واسطه دوگانههای شکل گرفته در این حوزه است؛ دوگانه ایران و اسلام، دوگانه اسلام و غرب و غیره. آن چه اهمیت دارد دیده شدن هویت ملی بر اساس منطق تطور است. به-اینصورت که هویت ملی ایران از مراحل مختلف تاریخی، مولفههایی را جذب و همراه خود کرده است و این باعث شکلگیری هویت مستقر ایرانیان در طول تاریخ خود شده است؛ هر چند در دوره مدرن با وجود امتزاجهای عملی، در واقعیت اما در عالم نظر، هنوز چالشها و موانع معرفتی زیادی وجود دارد. مقالهی حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که مسئله هویت ملی ایران در بستر مراحل تاریخیاش چگونه قابل توضیح است؟ در این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی و رهیافت جامعهشناسی تاریخی بهگونه-ای محتوایی به سئوال مذکور پاسخ داده میشود. فرضیه مقاله این است که هویت ملی ایران با طیکردن مراحل تاریخی باستانی، اسلامی و مدرن، عناصری را جذب و همراه خود کرده است که هم جنبه انباشتی و فرایندی این هویت تقویت شده و هم نحوه بقا و بازتولید آن مورد توجه قرار گرفته است.
هویت ملی ایران
فرایند تاریخی
ایران باستان
ایران اسلامی
ایران معاصر
تجدد/ مدرنیته
2021
11
22
29
63
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_6965_71b7f0eb787bc4602a7389e25e37e147.pdf
جستارهای سیاسی معاصر
جستارهای سیاسی
2383-1294
2383-1294
1400
12
3
استعمارستیزی؛ دغدغه مشترک گفتمانهای سیاسی ایران در دوره پیشا انقلاب در سالهای 57-1332
سید مهدی
ساداتی نژاد
مجید
پیروز
این مقاله درصد است وضعیت استعمارستیزی و مخالفت با دخالت و نفوذ بیگانگان و قدرتهای خارجی در فاصله زمانی کودتای 28 مرداد 1332 تا پیروزی انقلاب اسلامی 1357 در فضای سیاسی و گفتمانی ایران را بررسی نماید؛ اینکه استعمارستیزی در این بازه زمانی به چه صورت بوده و آیا اساساً اقبالی نسبت به این امر وجود داشته است؟ به عبارت دیگر آیا استعمارستیزی مقولهای است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مورد عنایت گروهها و گفتمانهای سیاسی قرار داشته و یا آنکه نشانه گفتمانی مزبور در این دوره غایب بوده و صرفاً برساخته منازعات سیاسی پس از انقلاب اسلامی میباشد؟ این مقاله ، با بررسی گفتمانهای سیاسی مهم این دوره به ارزیابی نسبت آنان با مفهوم استعمارستیزی میپردازد
استعمارستیزی
گفتمانهای ایرانی
گفتمان ملیگرایی
گفتمان مارکسیستی
گفتمان اسلامی
گفتمان بازگشت به خویشتن
2021
11
22
65
92
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_5930_a8f3815c4412b41879aad2992593fd0c.pdf
جستارهای سیاسی معاصر
جستارهای سیاسی
2383-1294
2383-1294
1400
12
3
نقش آزادی در کارآمدی نظام سیاسی با تاکید بر قرآن کریم
سیدکاظم
سیدباقری
مهدی
حسنی باقری
چکیدهکارآمدی یکی از مفاهیم مهم در ارزیابی کارکرد و میزان موفقیت نظامهای سیاسی است. عوامل درونی و برونی بسیاری میتواند بر کارآمدی نظامهای سیاسی تاثیرگذار باشد، یکی از مهمترینِ این عوامل آزادی سیاسی است. این مقاله در پی بررسی نقش آزادی در کارآمدی نظام سیاسی در چارچوب نظریۀ ساختار ـ کارگزار است و با طرح پرسشی در همین زمینه این فرضیه را مطرح کرده که با تاکید بر ادبیات و منطق قرآن کریم، هرچه میزان آزادی شهروندان در نظام سیاسی بالاتر باشد، موفقیت و کارآمدی آن نیز افزایش مییابد و به میزان بیشتری به هدفهای خود خواهد رسید، توجه و اهتمام به شاخصههای آزادی سیاسی مانند مشارکت سیاسی، حق انتخاب، گفتگوی انتقادی و شفافسازی اندیشهها، انتخاب برتر و شایسته سالاری، میتواند به کارآمدی هر چه بیشتر نظام سیاسی منجر شود. نوآوری نوشته تمرکز بر نقش آزادی در کارآمدی نظام سیاسی با توجه به شاخصهای آن است. روش این مقاله، توصیفی ـ تحلیلی است..
آزادی سیاسی
کارآمدی
مشارکت سیاسی
حق انتخاب
شایسته سالاری
2021
11
22
115
93
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_6349_6df8589ddb0c507d9b44013fa0aa57f7.pdf
جستارهای سیاسی معاصر
جستارهای سیاسی
2383-1294
2383-1294
1400
12
3
موانع عرفیشدن حکومت اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره)
سعید
قربانی
علی
مرشدی زاد
مهدی
نادری
در اندیشه متعالی امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دین اسلام نیز مکتبی جامع است که برای ابعاد مختلف فکری و عملی انسان در جامعه راهکار دارد. در نقطه مقابل این اندیشه راهبردی، تفکراتی متعارض وجود دارند که در سطح ملی و بینالمللی مترصد هستند اسلام ناب محمدی(ص) را دین تکساحتی و صرفاً معنوی معرفی کرده و از این زاویه به ناکارآمدی دین در عرصههای گوناگون اجتماعی از جمله سیاست اذعان کنند. با توجه به این تهدید برای انقلاب متعالی ملت ایران، متفکران اسلامی از جمله امام خمینی(ره) با بینش، بصیرت و شناخت راستین از اسلام اصیل نیز در مقابل این نوع برداشت از دین ایستادگی کرده و مانع رشد این تفکر خطرناک شدند و از این طریق مانع شدند دین اسلام همچون مسیحیت دچار انحراف شده و سنن عرفی بهجای دین وارد عرصههای اجتماعی شود. با توجه به اهمیت مسئله فوق-الذکر، در مقاله حاضر تلاش بر این است که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به این سوال پاسخ داده شود؛ موانع عرفی (سکولارشدن) نظام سیاسی اسلام از منظر امام خمینی(ره) چه مولفه-هایی میباشند؟ مفروض مقاله به این قرار است که بر اساس نگرش راهبردی امام خمینی(ره)، اسلام یک دین جامع و کاملی است که برای تمامی وجوه و ابعاد زندگی انسان برنامه دارد که صرفاً در سایه تشکیل حکومت اسلامی امکان پیادهسازی دارد.
اسلام ناب محمدی(ص)
سکولاریسم
امام خمینی(ره)
عرفیشدن
حکومت اسلامی
2021
11
22
119
151
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_6390_2176979c2453ff7391dcee99ac51d779.pdf
جستارهای سیاسی معاصر
جستارهای سیاسی
2383-1294
2383-1294
1400
12
3
نقش بهائیان ایران در تحکیم و گسترش سرمایهداری وابسته در دوره پهلوی دوم 1357-1332 (مطالعه موردی شرکت امنا)
رضا
قریبی
معصومه
قره داغی
فرهاد
زیویار
عادل
پیغامی
برخلاف اشکال اولیه استعمار، در شکل جدید وابستگی، دو نیروی داخلی در کنار یک نیروی خارجی مثلثی را می آفرینند که در فرایند گسترش و تعمیق وابستگی سهیماند. یعنی علاوه بر شرکت های چند ملیتی که از پشتوانه دولت های سرمایه داری بهره میبرند(نیروی خارجی)، دولت پیرامونی و سرمایه داری محلی(نیروهای داخلی) نیز در خدمت تحقق وابستگی یک کشور به مراکز سرمایه داری هستند. در این راستا، پژوهش حاضر با تاکید بر دوره پهلوی دوم، به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا بهائیان در فرآیند تحکیم و تثبت سرمایهداری وابسته در ایران اثرگذار بودهاند؟ در پاسخ به این پرسش، مقاله حاضر قصد دارد به روابط یکی از مهمترین این نیروها (یعنی فرقه بهائیت در قالب شرکت امنا به عنوان بخش مهمی از سرمایه داری محلی این دوره) و دولت پهلوی دوم و شرکت-های چندملیتی بپردازد. نویسندگان این مقاله برآنند که تعامل میان این سه بازیگر باعث تعمیق هر چه بیشتر وابستگی به نظام بین الملل و قدرتهای مرکز نظام سرمایه داری شد. تبیین روابط این مثلث در ایران عصر پهلوی دوم هدف پیش روی این مقاله است. در این راستا، این پژوهش، چارچوب نظری «توسعه وابسته» کاردوزو و فالتو را برمیگزیند.
توسعه وابسته
بهائیت
شرکت امنا
ایالات متحده
حکومت پهلوی
2021
11
22
152
181
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_5823_63d277aaa010845d977ca493e7f83804.pdf
جستارهای سیاسی معاصر
جستارهای سیاسی
2383-1294
2383-1294
1400
12
3
همه پرسی 2017 کردها و تحلیل بازخوردهای منطقهای و بین المللی
سید مصطفی
ملیحی
در جنگ"چالدران" (1514 م)، قسمت بزرگی از کردستان ایران جدا و به دولت عثمانی اضافه شد. سقوط و تجزیه امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول، موجب تقسیم سرزمینهای عثمانی از جمله مناطق کردنشین شد. پس از آن انگیزههای آزادی خواهانه و ناسیونالیستی به تقلید از اروپائیان و دخالت قدرتهای بزرگ از جمله انگلیس، کردها را بر آن داشت تا برای متمایز ساختن خود از دیگران تشکیل یک دولت مستقل کردی را مطرح نمایند. کردها بزرگترین گروه، بدون کشوری مستقل میباشند که ادعا مینمایند، جمعیتی معادل 50 میلیون نفر را شامل میشوند. اکثریت این جمعیت در چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق ساکن هستند که استقلال و تجزیه در یک پارچه، میتواند کردهای سایر کشورها را به پیروی از آن تشویق نماید.سوالی که با آن مواجه میباشیم این است که چرا کردهای عراق، علی رغم فراهم بودن شرایط استقلال و تلاش آنها تاکنون موفق به کسب استقلال نشدهاند؟ و چرا در همه پرسی سال 1396 که بیشترین شانس را برای استقلال داشتند ناکام ماندند؟ روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و استفاده از ابزار کتابختنه ای و اسناد اینترنتی میباشد.
اقلیم کردستان عراق
وابستگی متقابل امنیتی
استقلال طلبی کردها
همه پرسی
ایران
عراق
2021
11
22
183
206
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_7121_8ac548e9537dd8699f9590b2ee631aae.pdf
جستارهای سیاسی معاصر
جستارهای سیاسی
2383-1294
2383-1294
1400
12
3
مولفه های غرب زدگی و بازگشت به هویت خویشتن در اندیشه جلال آل احمد
جلال
نظافت
محمد
توحیدفام
احمد
بخشایشی اردستانی
علی اکبر
امینی
غربزدگی، امروزه از جمله مباحثی است که مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است و دلیل آن ایجاد بحران در حیطه هویت است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های غرب زدگی و بازگشت به هویت خویشتن در اندیشه جلال آل احمد، صورت گرفته است. این پژوهش به روش کتابخانهای و توصیفی صورت گرفته که دران ضمن بهرهبرداری از نوشتههای جلال آل احمد، سعی شد مقالات مربوطه نیز مورد استفاده قرار گیرند. سوالی که در این پژوهش ذهن پژوهشگر را به خود معطوف کرد این بود که جلال آل احمد در مورد غربزدگی چه دیدگاهی داشت و برای رهایی ار آن چه راکاری ارائه داد. نتایج نشان داد که وی با روی آوردن به داستاننویسی، مقالهنویسی، سفرنامه نگاری و طرح موضوعات متنوع اجتماعی در قالبهای ترجمه و تالیف،ندای بازگشت به هویت خویشتن را سر داد و معضل غربزدگی را با هدف رهایی از هژمونی استعمار غرب بهنقد گذاشت.در این پژوهش اندیشهها و دیدگاههای وی پیرامون غرب زدگی با تاکید بر نظریه پسا استعمارگرایی از مسیر تکیه برمنابع کتابخانه ای مورد بررسی و تبیین قرار میگیرد.
غرب زدگی
جلال آل احمد
پسا استعمارگرایی
استعمار
هویت
2021
11
22
207
232
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_6211_f01ca7e3c067be69d906210b86138867.pdf