پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129412320211122Political Marketing and the Triple Pattern of Islamic Political Thoughtبازاریابی سیاسی و الگوی سه گانه اندیشه سیاسی اسلام128606410.30465/cps.2021.26808.2306FAابراهیم برزگراستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامهمحمدهادی راجیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیهالسلام0000-0002-1742-8922Journal Article20191001With the distribution of power in the contemporary world and the transition from mass-populated societies to networked societies, various sciences have come to know about these changes and how they affect them. Political marketing is one of these types of knowledge, as an interdisciplinary and modern science, using the knowledge of management, communication and political science and utilizing market rules to understand the use of power in the modern space and the type of human political action and influence. On it. In this regard, the political marketing plan based on indigenous frameworks and its recognition and redefinition based on these frameworks is important. In this research, using the concept of political marketing and its design based on the triple model of Islamic political thought, it has attempted to take a step toward designing contextual frameworks for designing indigenous political marketing methods. The main question in this study is how is the political marketing methodology based on the Islamic political triple model? This is an applied-developmental research. Documentary method with library techniques was used for data collection and interpretive method with qualitative analysis was used for data analysis. Based on the findings of the research, the triple analysis approach with the fundamental concept of need is considered as a suitable model for the political marketing methodologies.با پراکنش قدرت در دنیای معاصر و گذر به جوامع شبکهای، دانشهای مختلفی برای شناخت این تغییرات به صحنه آمد. بازاریابی سیاسی یکی از انواع این دانشها است که به عنوان یک دانش میانرشتهای و با استفاده از دانشهای مدیریت، ارتباطات و علوم سیاسی در پی شناخت محیط کاربری قدرت و نوع کنش سیاسی انسانها و تأثیرگذاری بر آن است. در این راستا طرح بازاریابی سیاسی مبتنی بر چارچوبهای بومی و شناخت و بازتعریف آن مبتنی بر این چارچوبها از اهمیت برخوردار است. در این تحقیق با استفاده از مفهوم بازاریابی سیاسی و طرح آن مبتنی بر الگوی سه گانه اندیشه سیاسی اسلام، سعی شده است تا گامی به سوی طراحی چارچوبهای زمینهوند در راستای طراحی روشهای بومی بازاریابی سیاسی برداشته شود. پرسش اصلی این تحقیق آن است که روششناسی بازاریابی سیاسی مبتنی بر الگوی سه گانه سیاسی اسلام چگونه است؟این تحقیق از نوع توسعهای -کاربردی میباشد. برای جمعآوری اطلاعات از روش اسنادی با تکنیکهای کتابخانهای و برای تحلیل اطلاعات از روش تفسیری با محوریت تحلیل کیفی استفاده شده است. مبتنی بر یافتههای تحقیق، روش تحلیل سه گانه با محوریت مفهوم بنیادین نیاز به عنوان الگویی مناسب جهت روشمندسازی بازاریابی سیاسی به حساب میآید.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129412320211122The issue of Iran's national identity in the course of historyمسئله هویت ملی ایران در گذر تاریخ2963696510.30465/cps.2021.33453.2620FAعبدالرحمن حسنی فراستادیار تاریخ سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران0000-0002-4810-8622مجید عباس زاده مرزبالیدکتری علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران0009-0004-5182-9350Journal Article20201120The study of Iran's national identity in the process of historical transformation can be the basis for discussing its content "evolution". What is seen today in the debate over national identity is that the dispute over these territories is based on the dichotomies that have formed; The duality of Iran and Islam, the duality of Islam and the West, etc. It is important to see national identity according to the logic of evolution. In this way, the Iran's national identity from different historical stages, has absorbed and accompanied components, and this has led to the formation of the established identity of Iranians throughout its history. Although there are still many epistemological challenges and obstacles in the world of thought in the area of theory, despite the practical mixes in reality. This article tries to answer the question, what is the issue of Iran's national identity through its historical stages? In this research, using descriptive-analytical method and historical sociological approach, the above-mentioned question is answered in a content manner. The hypothesis of the article is that the Iran's national identity, through the ancient, Islamic and modern historical stages, has absorbed and accompanied elements that have strengthened both the cumulative and process aspects of this identity and how to survive and reproduce it Is located.بررسی هویت ملی ایران در فرایند تحول تاریخی، میتواند مبنای بحث «تطور» محتوایی آن باشد. دعوایی که امروز در مباحث هویت ملی مشاهده میشود به واسطه دوگانههای شکل گرفته در این حوزه است؛ دوگانه ایران و اسلام، دوگانه اسلام و غرب و غیره. آن چه اهمیت دارد دیده شدن هویت ملی بر اساس منطق تطور است. به-اینصورت که هویت ملی ایران از مراحل مختلف تاریخی، مولفههایی را جذب و همراه خود کرده است و این باعث شکلگیری هویت مستقر ایرانیان در طول تاریخ خود شده است؛ هر چند در دوره مدرن با وجود امتزاجهای عملی، در واقعیت اما در عالم نظر، هنوز چالشها و موانع معرفتی زیادی وجود دارد. مقالهی حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که مسئله هویت ملی ایران در بستر مراحل تاریخیاش چگونه قابل توضیح است؟ در این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی و رهیافت جامعهشناسی تاریخی بهگونه-ای محتوایی به سئوال مذکور پاسخ داده میشود. فرضیه مقاله این است که هویت ملی ایران با طیکردن مراحل تاریخی باستانی، اسلامی و مدرن، عناصری را جذب و همراه خود کرده است که هم جنبه انباشتی و فرایندی این هویت تقویت شده و هم نحوه بقا و بازتولید آن مورد توجه قرار گرفته است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129412320211122Anti-Colonialism: The Common Concern For Iranian Political Discourses In The Pre-Revolutionary Period At 1953-79استعمارستیزی؛ دغدغه مشترک گفتمانهای سیاسی ایران در دوره پیشا انقلاب در سالهای 57-13326592593010.30465/cps.2021.29585.2442FAسید مهدی ساداتی نژاداستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجید پیروزدانشجوی دکترای مسائل ایران دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200405This article examines the status of Anti-Colonialism and opposition to interference and influence of foreigners and foreign powers during the coup d'état at 1953 to the victory of the Islamic Revolution at 1979 in the political and discoursive space in Iran, and what has Anti-Colonialism been like in this time period and have there been any fortuity for it at all? In other words, is Anti-Colonialism an issue that has been favored by political groups and discourses before the victory of the Islamic Revolution, or it a discoursive sign that was absent during this period and merely constituted after the political conflicts in the post-Islamic revolution? This article, searching the important political discourses in this period, examines their relation to the concept of Anti-Colonialism.این مقاله درصد است وضعیت استعمارستیزی و مخالفت با دخالت و نفوذ بیگانگان و قدرتهای خارجی در فاصله زمانی کودتای 28 مرداد 1332 تا پیروزی انقلاب اسلامی 1357 در فضای سیاسی و گفتمانی ایران را بررسی نماید؛ اینکه استعمارستیزی در این بازه زمانی به چه صورت بوده و آیا اساساً اقبالی نسبت به این امر وجود داشته است؟ به عبارت دیگر آیا استعمارستیزی مقولهای است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مورد عنایت گروهها و گفتمانهای سیاسی قرار داشته و یا آنکه نشانه گفتمانی مزبور در این دوره غایب بوده و صرفاً برساخته منازعات سیاسی پس از انقلاب اسلامی میباشد؟ این مقاله ، با بررسی گفتمانهای سیاسی مهم این دوره به ارزیابی نسبت آنان با مفهوم استعمارستیزی میپردازدپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129412320211122The role of freedom in the efficiency of the political system
With emphasis on the Holy Quranنقش آزادی در کارآمدی نظام سیاسی با تاکید بر قرآن کریم11593634910.30465/cps.2021.28724.2404FAسیدکاظم سیدباقریدانشیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیمهدی حسنی باقریاستادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بافت.Journal Article20200209Abstract<br />Efficiency is one of the key concepts in evaluating the performance and success of political systems. Many internal and external factors can affect the efficiency of political systems, one of the most important of which is political freedom. This article seeks to examine the link between the freedom and efficiency of the political system and proposes the question that the higher the degree of political freedom of citizens in Islamic society, the greater its success and efficiency. More will reach its goals. The research method of this article is descriptive-analytical and finally the authors conclude that attention is paid to the indicators of political freedom such as political participation, right to vote, expansion of dialogue space and clarification of ideas, providing the basis for top choice. And meritocracy can lead to greater efficiency of the Islamic system.چکیده<br />کارآمدی یکی از مفاهیم مهم در ارزیابی کارکرد و میزان موفقیت نظامهای سیاسی است. عوامل درونی و برونی بسیاری میتواند بر کارآمدی نظامهای سیاسی تاثیرگذار باشد، یکی از مهمترینِ این عوامل آزادی سیاسی است. این مقاله در پی بررسی نقش آزادی در کارآمدی نظام سیاسی در چارچوب نظریۀ ساختار ـ کارگزار است و با طرح پرسشی در همین زمینه این فرضیه را مطرح کرده که با تاکید بر ادبیات و منطق قرآن کریم، هرچه میزان آزادی شهروندان در نظام سیاسی بالاتر باشد، موفقیت و کارآمدی آن نیز افزایش مییابد و به میزان بیشتری به هدفهای خود خواهد رسید، توجه و اهتمام به شاخصههای آزادی سیاسی مانند مشارکت سیاسی، حق انتخاب، گفتگوی انتقادی و شفافسازی اندیشهها، انتخاب برتر و شایسته سالاری، میتواند به کارآمدی هر چه بیشتر نظام سیاسی منجر شود. نوآوری نوشته تمرکز بر نقش آزادی در کارآمدی نظام سیاسی با توجه به شاخصهای آن است. روش این مقاله، توصیفی ـ تحلیلی است..پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129412320211122Obstacles to the secularization of the Islamic government in Imam Khomeini's intellectual systemموانع عرفیشدن حکومت اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره)119151639010.30465/cps.2021.33273.2607FAسعید قربانیدانشجوی دکتری رشته ی مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی گرایش اندیشه سیاسی رهبران انقلاب اسلامی دانشگاه شاهدعلی مرشدی زادعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و جامعه شناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهمهدی نادریاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد0009-0008-6633-8350Journal Article20201109Sacrifice and martyrdom are two major issues in Islamic culture and the Islamic system is what makes the survival of Islam and the culture of sacrifice and martyrdom, Based on these two axes that Islam stand on his legs and stand up against any storm. With a glimpse of the history of the nations we find that if a nation of culture of sacrifice and martyrdom have had, remain proud and victorious, But for the society on the path of sacrifice and martyrdom to be permanent and stable society is in other words for the culture of sacrifice and martyrdom and not plagued Must pay identify damage and protect them, the study authors aim is that by using document analysisDamage to the culture of sacrifice and martyrdom, according to the Supreme Leader's recognition and In the next phase seeks to protect the damage cope with strategies to pure culture of sacrifice and martyrdom are protected from damage And sustaining the damage before the culture of sacrifice and martyrdom and research question from the perspective of the Supreme Leader What are the ways to protect them and in what form could it be? The findings of the study indicated that extensive damage Before the culture of sacrifice and martyrdom that should provide various solutions offered to be strengthened in the text.در اندیشه متعالی امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دین اسلام نیز مکتبی جامع است که برای ابعاد مختلف فکری و عملی انسان در جامعه راهکار دارد. در نقطه مقابل این اندیشه راهبردی، تفکراتی متعارض وجود دارند که در سطح ملی و بینالمللی مترصد هستند اسلام ناب محمدی(ص) را دین تکساحتی و صرفاً معنوی معرفی کرده و از این زاویه به ناکارآمدی دین در عرصههای گوناگون اجتماعی از جمله سیاست اذعان کنند. با توجه به این تهدید برای انقلاب متعالی ملت ایران، متفکران اسلامی از جمله امام خمینی(ره) با بینش، بصیرت و شناخت راستین از اسلام اصیل نیز در مقابل این نوع برداشت از دین ایستادگی کرده و مانع رشد این تفکر خطرناک شدند و از این طریق مانع شدند دین اسلام همچون مسیحیت دچار انحراف شده و سنن عرفی بهجای دین وارد عرصههای اجتماعی شود. با توجه به اهمیت مسئله فوق-الذکر، در مقاله حاضر تلاش بر این است که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به این سوال پاسخ داده شود؛ موانع عرفی (سکولارشدن) نظام سیاسی اسلام از منظر امام خمینی(ره) چه مولفه-هایی میباشند؟ مفروض مقاله به این قرار است که بر اساس نگرش راهبردی امام خمینی(ره)، اسلام یک دین جامع و کاملی است که برای تمامی وجوه و ابعاد زندگی انسان برنامه دارد که صرفاً در سایه تشکیل حکومت اسلامی امکان پیادهسازی دارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129412320211122The role of the Iranian Baha'is in the consolidation and expansion of dependent capitalism during the second Pahlavi period, 1953-1978 (1332-1357)
(case study: Omana company (Trust company))نقش بهائیان ایران در تحکیم و گسترش سرمایهداری وابسته در دوره پهلوی دوم 1357-1332 (مطالعه موردی شرکت امنا)152181582310.30465/cps.2020.25333.2217FAرضا قریبیدانشجوی دکتری، گروه تاریخ،واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر،ایرانمعصومه قره داغیاستادیار گروه تاریخ، واحد شبستر، دانشگاه ازاد اسلامی،شبستر،ایران. (نویسنده مسؤل)فرهاد زیویاراستادیار پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران0000-0003-2423-3653عادل پیغامیاستادیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20190618Contrary to the primary forms of colonization, in the new form of dependency, two internal forces along with an external force create a triangular which are involved in expanding and developing the dependency. That is in addition to multinational companies backed by capitalist governments (external force), the local capitalism and the periphery government (internal forces) also help the realization of the dependency of a country on capitalist centers. In this regard, the present study, by emphasizing the second Pahlavi period (Mohammad Reza Shah), intends to answer the following question: “Have Baha'is affected the strength and consolidation of dependent capitalism?” to answer the question, the present study intends to examine the relationship between one of the most important forces (Bahá'í Faith in form of a Omana company as an important part of local capitalism in the mentioned period) and the second Pahlavi government and multinational companies. Researchers of the study argue that the interaction between these three factors deepened the dependency on the international system and the powers of the capitalist center. Explaining the relationship of this triangular in Iran during the second Pahlavi period is the purpose of the present study. Meantime, in the present study the theoretical framework of “dependent development” by Cardoso and Faletto has been selected.برخلاف اشکال اولیه استعمار، در شکل جدید وابستگی، دو نیروی داخلی در کنار یک نیروی خارجی مثلثی را می آفرینند که در فرایند گسترش و تعمیق وابستگی سهیماند. یعنی علاوه بر شرکت های چند ملیتی که از پشتوانه دولت های سرمایه داری بهره میبرند(نیروی خارجی)، دولت پیرامونی و سرمایه داری محلی(نیروهای داخلی) نیز در خدمت تحقق وابستگی یک کشور به مراکز سرمایه داری هستند. در این راستا، پژوهش حاضر با تاکید بر دوره پهلوی دوم، به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا بهائیان در فرآیند تحکیم و تثبت سرمایهداری وابسته در ایران اثرگذار بودهاند؟ در پاسخ به این پرسش، مقاله حاضر قصد دارد به روابط یکی از مهمترین این نیروها (یعنی فرقه بهائیت در قالب شرکت امنا به عنوان بخش مهمی از سرمایه داری محلی این دوره) و دولت پهلوی دوم و شرکت-های چندملیتی بپردازد. نویسندگان این مقاله برآنند که تعامل میان این سه بازیگر باعث تعمیق هر چه بیشتر وابستگی به نظام بین الملل و قدرتهای مرکز نظام سرمایه داری شد. تبیین روابط این مثلث در ایران عصر پهلوی دوم هدف پیش روی این مقاله است. در این راستا، این پژوهش، چارچوب نظری «توسعه وابسته» کاردوزو و فالتو را برمیگزیند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129412320211122Positions of regional and international countries regarding the 2017 Kurdish referendumهمه پرسی 2017 کردها و تحلیل بازخوردهای منطقهای و بین المللی183206712110.30465/cps.2021.38477.2894FAسید مصطفی ملیحیاستادیار دانشگاه سورهJournal Article20211101<strong>Abstract</strong><br /><strong>Iraq has been the focus of Western countries, and the Iraqi Kurdish issue in West Asia is a major challenge, although the West and the United States wanted Kurdistan to remain under the Iraqi government, and Western countries use the Kurdish issue and the Iraqi crisis as leverage.</strong><br /><strong>The current class structure, institutional framework, and rent-seeking economy of Iraqi Kurdistan have their roots in the 1990s, when Kurdish forces gained permanent control of the region. The new ruling class that emerged in that decade had a profoundly extractive character and exercised its power over a strategy of seizing public resources pursued through the control of political institutions and security forces.</strong><br /><strong>In September 2017, the Iraqi Kurdistan Regional Government held a referendum on independence, despite the possibility of retaliation. The role that nationalism has played in maintaining the power structures of the region is prominent. Ethnic secession was the result of the will and agreement of the Iraqis themselves, Barzani who said that holding a referendum does not mean independence and is only in the hands of politicians to ask for independence with the help of the people of this geographical area to ask for independence. This is what were the positions of regional and international countries regarding the 2017 Kurdish referendum?</strong>در جنگ"چالدران" (1514 م)، قسمت بزرگی از کردستان ایران جدا و به دولت عثمانی اضافه شد. سقوط و تجزیه امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول، موجب تقسیم سرزمینهای عثمانی از جمله مناطق کردنشین شد. پس از آن انگیزههای آزادی خواهانه و ناسیونالیستی به تقلید از اروپائیان و دخالت قدرتهای بزرگ از جمله انگلیس، کردها را بر آن داشت تا برای متمایز ساختن خود از دیگران تشکیل یک دولت مستقل کردی را مطرح نمایند. کردها بزرگترین گروه، بدون کشوری مستقل میباشند که ادعا مینمایند، جمعیتی معادل 50 میلیون نفر را شامل میشوند. اکثریت این جمعیت در چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق ساکن هستند که استقلال و تجزیه در یک پارچه، میتواند کردهای سایر کشورها را به پیروی از آن تشویق نماید.<br /><br />سوالی که با آن مواجه میباشیم این است که چرا کردهای عراق، علی رغم فراهم بودن شرایط استقلال و تلاش آنها تاکنون موفق به کسب استقلال نشدهاند؟ و چرا در همه پرسی سال 1396 که بیشترین شانس را برای استقلال داشتند ناکام ماندند؟ روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و استفاده از ابزار کتابختنه ای و اسناد اینترنتی میباشد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129412320211122Components of Westernization and return to self-identity in the thought of Jalal Al-Ahmadمولفه های غرب زدگی و بازگشت به هویت خویشتن در اندیشه جلال آل احمد207232621110.30465/cps.2021.35311.2729FAجلال نظافتدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشکده علومسیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزیمحمد توحیدفامدانشیار دانشکده علومسیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی0000000207757482احمد بخشایشی اردستانیاستاد تمام دانشکده علومسیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیعلی اکبر امینیاستادیار دانشکده علومسیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیJournal Article20210309Westernization is one of the topics that has been considered by thinkers today because of the crisis in the field of identity. Therefore, the present study aims to investigate the components of Westernization and return to self-identity in the thought of Jalal Al-Ahmad. This research has been done by library and descriptive method in which while using the writings of Jalal Al-Ahmad, it was tried to use the relevant articles. The question that occupied the researcher's mind in this study was what Jalal al-Ahmad had in mind about Westernization and what action he took to get rid of it. The results showed that by turning to storytelling, essay writing, travel writing and various social issues in the form of translation and writing, he called for a return to his own identity and criticized the problem of Westernization with the aim of freeing himself from Western colonial hegemony. The research of his thoughts and views on Westernization is examined and explained by emphasizing the postcolonial theory through the reliance on library resources.غربزدگی، امروزه از جمله مباحثی است که مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است و دلیل آن ایجاد بحران در حیطه هویت است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های غرب زدگی و بازگشت به هویت خویشتن در اندیشه جلال آل احمد، صورت گرفته است. این پژوهش به روش کتابخانهای و توصیفی صورت گرفته که دران ضمن بهرهبرداری از نوشتههای جلال آل احمد، سعی شد مقالات مربوطه نیز مورد استفاده قرار گیرند. سوالی که در این پژوهش ذهن پژوهشگر را به خود معطوف کرد این بود که جلال آل احمد در مورد غربزدگی چه دیدگاهی داشت و برای رهایی ار آن چه راکاری ارائه داد. نتایج نشان داد که وی با روی آوردن به داستاننویسی، مقالهنویسی، سفرنامه نگاری و طرح موضوعات متنوع اجتماعی در قالبهای ترجمه و تالیف،ندای بازگشت به هویت خویشتن را سر داد و معضل غربزدگی را با هدف رهایی از هژمونی استعمار غرب بهنقد گذاشت.در این پژوهش اندیشهها و دیدگاههای وی پیرامون غرب زدگی با تاکید بر نظریه پسا استعمارگرایی از مسیر تکیه برمنابع کتابخانه ای مورد بررسی و تبیین قرار میگیرد.