پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129441020140220The Instruments of Power in Nizam al-Mulk’s Sīyāsatnāmeh
“The Book of Government”تکنولوژیهای قدرت در سیاستنامة خواجه نظامالملک1261029FAروحاله اسلامیاستادیار علوم سیاسی، دانشگاه فردوسیJournal Article20131206What Ibn Khaldun writes on the cycle of fall and rise of <em>Asabiyyah</em> in tribal governments is not true about Iran because the presence of social castes such as proletarian, institutions such as ministry, structures such as subterranean aqueducts and practices such as endowment etc. has led to provision of margins for basis of governmentality in Iran which cannot be defined in terms of exploitative domineering techniques. A case in point is Nizam al-Mulk’s Siyasatnamah in which the author despite having <em>Ash’ari</em> attitude and Iranshahri advisory practical wisdom devises utterly sagacious methods to practice and limit power. In addition to <em>fiqh</em>, wisdom and mysticism, Iranians enjoyed a method called “writing book of advice—<em>Andarznāmeh</em>” which is their shared heritage of ancient Iran. In this method, they have proposed and employed techniques for governmentality which despite its being in the metaphysic era of governing it has accommodated realistic and expedient signs of the circulation of public affairs. The present paper, tries to outline the techniques for practicing and limiting power in Nizam al-Mulk’s Siyasatnamah through the use of theoretic literature of governmentality and also via proposing a theoretic model tries to criticize and evaluate that.چکیده <br />آنچه ابن خلدون دربارة چرخة ظهور و سقوط عصبیت در حکومتهای قبیلهای مینویسد در باب ایران صدق نمیکند؛ زیرا طبقاتی چون دهقانان، نهادهایی چون وزارت، سازههایی چون قنات، رسومی چون وقف و ... باعث شده است که مبانی حکومتمندی در ایران فضایی برای تنفس داشته باشد و خارج از فنون تغلب استبدادی تعریف شود. مثلاً میتوان به متن <em>سیاستنامة</em> خواجه نظامالملک اشاره کرد که در آن بهرغم داشتن روحیة اشعری و حکمت عملی اندرزی ایرانشهری فنون بسیار خردورزانهای از اعمالکردن و محدودکردن قدرت را ترسیم میکند. ایرانیان علاوه بر فقه، حکمت و عرفان شیوهای به نام اندرزنامهنویسی داشتهاند که میراث همیشگی ایران باستان است. در این شیوه فنونی را برای حکومتمندی پیشنهاد و پیاده کردهاند که با آنکه در عصر حکومتمندی متافیزیک به سر میبرد، اما نشانههای واقعگرایی و مصلحتگرایی از چرخش امور عمومی را در خود جای داده است. این مقاله با استفاده از ادبیات تئوریک حکومتمندی در پی ترسیم فنون اعمال قدرت و محدودکردن آن در <em>سیاستنامة</em> خواجه نظامالملک است و با ارائة مدلی تئوریک به نقد و ارزیابی آن میپردازد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129441020140220A Research on Ayatollah Sayyid Mahmoud Taleqani’ Political Thoughts: A mid-line between the School of Qom and Najafکندوکاوی پیرامون اندیشة سیاسی آیتالله سیدمحمود طالقانی حد واسط مکتب قم و نجف27451030FAمحمدمهدی اسماعیلیاستادیار علوم سیاسی، دانشگاه تهرانفرهاد زیویاراستادیار پژوهشگاه علوم انسانیسیدرضا حسینیپژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانیامیرحسین ثابتی منفردکارشناسیارشدعلومسیاسیدانشگاه تهرانJournal Article20130716In this article, after reviewing Qom and Najaf schools as the two prominent and influential schools in the history of seminaries, Ayatollah Taleghani’s principles of political thoughts were thoroughly analyzed and finally it was concluded that he is regarded as taking a middle position between the two schools. The School of Najaf is one of the oldest schools of seminaries which has always been known as a movement that has not pursued the political authority of Islamic jurists (<em>Wilāyat-i Faqīh</em>) in the occultation of Imam Mahdi and Akhund Khorasani (Mohammad-Kazem Khorasani) is the symbol of this school. The key feature of “The School of Qom”, as a prominent school in the history of Qom seminary established by Imam Khomeini, is the expansion of Velayat in politics as a modern theory of the supreme <em>wilāyat</em> and <em>Wilāyat-i Faqīh</em> which is the more advanced and evolved form of The School of Samarra. Hence, however, Ayatollah Taleqani in his School of <em>Faqih</em> openly shows a tendency to Najaf School and its leaders including Mirza-ye Na'ini and that is why he has annotated his treatise titled “Allameh Discipline and Transcendence Malt” in practice he obviously emphasizes the support for the symbol of the School of Qom- Imam Khomeini. All this lead to his being considered as the revolution long-time friend (Asubequon). He has also made all-out theoretical efforts to introduce Islam as social and political and anti-secular doctrine.چکیده <br />در این مقاله ضمن تشریح مکتب نجف و مکتب قم در مقام دو مکتب مهم و تأثیرگذار در تاریخ حوزههای علمیه، مبانی اندیشة سیاسی آیتالله طالقانی بهتفصیل بررسی و در نهایت نتیجهگیری میشود که وی حد واسط این دو مکتب به حساب میآید. <br />مکتب نجف از کهنترین مکاتب حوزههای علمیه است و از دیرباز به منزلة جریانی شناخته میشود که به دنبال تعمیم ولایت فقها در عصر غیبت در حوزة سیاست نبوده است. آخوند خراسانی را نماد این مکتب میدانند. مکتب قم نیز در جایگاه یکی از مکاتب مهم تاریخ حوزة علمیة قم قرار دارد که مؤسس آن امام خمینی (ره) است و شاخصة اصلی آن تعمیم ولایت در حوزة سیاست به شکل نظریة مترقی ولایت مطلقه و فقیه است که همان شکل تکاملیافتهتر مکتب سامراست. از اینرو آیتالله طالقانی در مکتب فقهی خود گرایش آشکاری به مکتب نجف و بزرگان آن از جمله میرزای نائینی دارد و از همینرو رسالة <em>تنبیه</em><em>الامه</em> وی را حاشیهنویسی کرده است، اما در عمل به گونة روشنی بر همراهی با نماد مکتب قم (امام خمینی) تأکید دارد. به گونهای که یکی از السابقون انقلاب محسوب شده است و تلاشهای نظری آشکاری نیز برای معرفی اسلام به منزلة اندیشهای اجتماعی و مخالف سکولاریسم دارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129441020140220The Social and Political Bases of Evolution in the Hegemonic Political Discourses of the Islamic Republic of Iranمبانی اجتماعی و اقتصادی تحول در گفتمانهای سیاسی مسلط در جمهوری اسلامی ایران47741031FAرجب ایزدیاستادیار دانشگاه تبریزامیر رضاییپناهکارشناس ارشد علوم سیاسیJournal Article20131203Iran's revolution was a prelude to the rise of a modern system in the world's contemporary political history. This newly-emerged system was born without a prefabricated copy and model. This article in addition to identifying the political sub-discourses of this system, is trying to find the roots of their rise and fall. This research has focused on the question of “what is the main reason of the evolution and changes of dominant discourses in the political system of Islamic Republic of Iran?” The research's hypothesis, to answer this question, searches the root of these changes and evolutions in the social and economic domains and shows that the social and economic evolutions in Iranian society leads to the evolutions in its political discourses. On the other hand, this idea was proposed that such processes have always been affected and reinforced under the shadow of the international interactions. The research's hypothesis has been investigated in the framework of Ernesto Laclau & Chantal Mouffe's discourse theory with some traces of Fairclough's discursive reading.انقلاب اسلامی ایران سرآغاز تشکیل نظامی نوین در تاریخ سیاسی معاصر جهان بود. این نظام نوین بدون نسخه و نمونهای از پیش داده پا به عرصه نهاد. مقالة پیشرو در کنار شناسایی خردهگفتمانهای سیاسی این نظام، به دنبال یافتن ریشههای برآمدن و فروافتادن آن است. پرسش اصلی این جستار این است که دلیل اصلی صیرورت و تحول گفتمانهای مسلط در پهنة نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ و در پاسخ به این پرسش، فرضیة نوشتار، ریشة این تحولها را در دو پهنة اجتماعی و اقتصادی میجوید و نشان میدهد که تحول و دگرگونی در پهنههای اجتماعی و اقتصادی جامعة ایرانی، تحول در گفتمانهای سیاسی آن را نیز پدید آورده است. از سوی دیگر، این موضوع به میان آمده است که این فرایندها همواره در سایة کناکنشهای بینالمللی تقویت شده و از آنها اثر پذیرفته است. جستار پیشرو، فرضیة خود را در چهارچوب نظریة گفتمانی «لاکلا» و «موف» با رگههایی از خوانش گفتمانی «فرکلاف» بازخوانی میکند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129441020140220The Role of Islamic Consultative Assembly's
Electoral System on the How of the Seventh Assembly
MPs’ Discharging Their Dutiesنقش نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در چگونگی ایفای مسئولیت نمایندگان مجلس هفتم751041032FAمجید توسلی رکنآبادیاستادیار دانشگاه آزاد علوم و تحقیقاتعلیرضا شعبان شمیرانیکارشناسی ارشد علوم سیاسی،Journal Article20131231Islamic consultative assembly (Majlis) is one of the main pillars of managing the country. Assembly representatives are selected by general election of people’s direct and secret vote of people. Although these representatives gather in the Majlis from different geographical areas called election areas according to the very statements of Islamic Republic Constitution they are representative of the entire Iranian nation (and not only voters of election areas) and accordingly they have the general competency of legislating on and supervising all the affairs of the country. The significance of the research is that it tries to study the role of Majlis electoral system (as input system) on the how MPs’ discharging their duties (as output system) in the seventh Majlis (a case). For collecting data in this research library method was adapted. That is, through collecting microfiche from Majlis public meeting proceedings and content data qualitative analysis, all MPs’ relevant written notes to president/ minsters- more than 10,000- and more than 500 MPs’ question for ministers-as raw data- (relevant to forgone criteria in question and hypothesis) were analyzed. Findings of this study showed that electoral system of the 7<sup>th</sup> Majlis led the MPs to adopt more regional approach than national approach. Therefore, they were unstable in exercising legal rights and emphasized on individualism more than collectivism.چکیده <br />مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی ادارۀ کشور است. نمایندگان مجلس در انتخابات سراسری با رأی مستقیم مردم برگزیده میشوند. این نمایندگان از مناطق گوناگون کشور، حوزههای انتخابیه، به مجلس راه مییابند، اما طبق نص قانون اساسی جمهوری اسلامی نمایندۀ همة ملت ایراناند و بر این اساس صلاحیت عام قانونگذاری و نظارت در همۀ امور کشور را دارند. <br />اهمیت این تحقیق در آن است که میکوشد نقش نظام انتخاباتی مجلس را، در جایگاه نظام ورودی، در چگونگی ایفای مسئولیت نمایندگان، در جایگاه نظام خروجی، در هفتمین دورۀ مجلس بررسی کند. در روش تحقیق گردآوری دادهها به روش کتابخانهای و با ابزار فیشبرداری از مشروح مذاکرات جلسات علنی مجلس شورای اسلامی انجام شده است و با روش تحلیل کمی محتوای دادهها، بیش از ده هزار تذکر کتبی نمایندگان به رئیسجمهور و وزرا و بیش از پانصد سؤال نمایندگان از وزرا به عنوان دادۀ خام (متناسب با شاخصههای مذکور در سؤال و فرضیه) تجزیه و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی باعث شده است که نمایندگان مجلس هفتم رویکردی منطقهای را در مقایسه با رویکرد ملی در اولویت قرار دهند، در بهکارگیری اختیارات قانونی بیثبات باشند و فردگرایی را بیش از جمعگرایی وجهۀ همت خود قرار دهند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129441020140220A Study on Model-adaptability of New Uprisings in the Middle East and North African:
Islamic Revolution Model or the American Modelبررسی الگوپذیری خیزشهای جدید خاورمیانه و شمال افریقا مدل انقلاب اسلامی یا مدل امریکایی1051251033FAمحمدرضا حاتمیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نورJournal Article20131231Revolutions and uprisings in the Middle East and North Africa, as one of the most important events in the beginning of the second decade of the twenty first century, have attracted the attention of experts and analysts of international affairs. Meanwhile, there are different ideas about the causes, bases and the nature of such phenomenon. One of existing strategies analyzes these events on the base of Greater Middle East plan. But the common approach of people and elites in countries experiencing revolution in Middle East and North America to Islamic principles made the phenomenon of “Islamic Awakening " with Islamic Revolution as its central axis, a more appropriate analysis than the concept of "Arabic Spring" with a democratic approach which is more desirable for Americans. The research question is whether Islamic Revolution or American model has been successful for being adapted by new uprisings in the Middle East. The hypothesis of the paper is that The United States of America, in his model through relying on its soft power resources, has predicted the political changes in North Africa and Middle East which are in accord with American pattern of Liberal-Democrat while in actual course of such revolutions the changes towards “Islamic Awakening” are led by the model of Islamic Revolution of Iran. The victory of leadership pattern in Islamic Revolution and the influence of the Islamic Republic of Iran’s soft power over that of America are among the reasons for realization of Islamic awakening phenomenon. Naturally, the theoretical and analytical framework of the paper is based on Great Middle East Plan as a guide to American foreign policy in Middle East after September 11<sup>th</sup> and the idea of Islamic awakening.چکیده <br />انقلابها و خیزشهای مردم کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا، به منزلة یکی از مهمترین رخدادها در ابتدای دهة دوم قرن بیستویکم، توجه صاحبنظران و تحلیلگران امور بینالملل را به خود جلب کرده است. در این میان نظرات متفاوتی پیرامون علل و زمینهها و همچنین ماهیت این رخدادها ارائه شده است. یکی از رهیافتها رخدادهای مذکور را بر پایة طرح خاورمیانة بزرگ تحلیل میکند، اما رویکرد فراگیر مردم و نخبگان کشورهای دستخوش انقلاب در خاورمیانه و شمال افریقا به مبانی ریشههای اسلامی باعث شد تا پدیدة «بیداری اسلامی» با مرکزیت انقلاب اسلامی محور تحلیل شایستهتری نسبت به مفهوم «بهار عربی» با رویکرد دموکراسی مد نظر امریکا قرار گیرد. <br />پرسش مقاله این است که در الگودهی به خیزشهای جدید خاورمیانه مدل انقلاب اسلامی موفق بوده است یا مدل ارائهشدة امریکا؟ فرض مقاله بر آن است که ایالات متحدة امریکا در مدل ارائة خویش با تکیه بر منابع قدرت نرم خود، تحولات سیاسی در شمال افریقا و خاورمیانه را در جهت نیل به لیبرال دموکراسی منطبق بر الگوی امریکایی پیشبینی کرده است، در حالی که در جریان این انقلابها تحولات به سوی «بیداری اسلامی» با الگوی انقلاب اسلامی ایران سوق یافته است. به همین منظور، تفوق الگوی رهبری در انقلاب اسلامی و همچنین نفوذ قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران به نسبت امریکا از دلایل تبلور پدیدة بیداری اسلامی در نظر گرفته شده است. چهارچوب تحلیلی و نظری مقاله طبعاً بر اساس طرح خاورمیانة بزرگ به منزلة راهنمای سیاست خارجی امریکا در خاورمیانه پس از 11 سپتامبر و ایدة بیداری اسلامی خواهد بود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129441020140220The Logic of Deconstruction and Practical Politicsمنطق ساختشکنی و سیاستِ عملی1271511034FAمحسن عباسزادهدانشجویدکتریاندیشةسیاسیدانشگاه تهرانJournal Article20131203Deconstruction as a counter-approach to rationalism of the West political tradition (especially Modern one), seeks to expose the assumptions in common discursive order which are assertedly based on intralingual oppositions and thus arbitrary. Therefore, with destructing any intellectual authority’s foundation, it makes the room, for the accommodation of other possibilities and this is how it is linked to democratic logic. However, at the same time through debasing any sort of criteria, a huge gap is opened up between it and practical politics since it political decision making necessitates a foundation based on criteria and compelling justifications that such logic is inherently incongruent with. This paper whose focus is Derridean Philosophical Deconstruction in addressing the question of “what position in deconstructionist logic can be adopted which can grant its critical potency to be used for political theory?” firstly, studies the reasons of such approach in two forms being exigency and privative hermeneutically. And then it proposes a “radical critical theory” as a “hermeneutic reconstructionist” derived from deconstruction because the writer believes that the prerequisite to applicability of deconstructionist approach to political theory and thus naturally serving a role in the process of rethinking to “ practical politics” necessitate the adoption of reconstructionist methچکیده <br />ساختشکنی یا واسازی بهمثابة رویکردی معارض با عقلگراییِ سنت فلسفی غرب، در پی افشای پیشفرضهایی در نظم گفتاریِ رایج است که بنا به ادعا مبتنیبر تقابلهای درونزبانی و لذا قراردادیاند. بنابراین، با تخریب بنیانهای هرگونه مرجعیت فکری، عرصه را به روی ورود امکانهای دیگر گشوده است و بدینسبب به لحاظ نظری با منطق دموکراتیک پیوند مییابد. اما در عمل با ضربهزدن به هرگونه معیار، با سیاست فاصلة زیادی میگیرد؛ زیرا تصمیمگیری سیاسی مستلزم ابتنا بر معیارها و توجیه مستدلی است که این منطق فینفسه با آن سر ناسازگاری مییابد. <br />این مقاله که بر ساختشکنی فلسفی به مفهوم دریدایی تمرکز دارد، در پی پاسخ به این پرسش است که «با چه موضعی در قبال منطق ساختشکنی میتوان به استفاده از توان انتقادی آن در نظریة سیاسی اندیشید؟»؛ بر این اساس ابتدا به بررسی دلالتهای این رویکرد در دو شکل ایجابی و سلبی میپردازد و سپس «نظریة انتقادی رادیکال» را بهمثابة «تفسیری بازسازانه» از ساختشکنی پیشنهاد میدهد، زیرا نگارنده بر این نظر است که لازمة کاربردپذیریِ رویکرد ساختشکنی در نظریة سیاسی و بالطبع ایفای نقش در روند بازاندیشی در «سیاستِ عملی» در گرو اتخاذ روش بازسازانه است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129441020140220Analysis of the Wall Street Movement
Based on Habermas Theoryتجزیه و تحلیل جنبش والاستریت بر اساس نظریة هابرماس1531771035FAحسین هرسیجدانشیارعلوم سیاسی، دانشگاه اصفهانرئوف رحیمیدانشجویدکتریعلومسیاسی،دانشگاه اصفهانملیحه رمضانیدانشجویدکتریعلومسیاسیدانشگاه اصفهانJournal Article20131231Wall Street Movement represents the people's protest about the function of capitalist system, and can be considered as one of the most important events and changes of American society in 2011. It is important because unlike other movements, it is not limited to a certain area and could gradually travel to other parts of the world. This paper, adopting a descriptive-analytical method, studies the reasons for Wall Street movement to happen based on Habermas theory. This study first examines new social movements and Wall Street movement descriptively and then, attempts to analyze the reasons responsible for the formation of Wall Street movement analytically based on Habermas theory. Findings of this research show that American society is witnessing different crises of capitalism, mentioned by Habermas. Therefore, it can be said that the crises in the various fields of economic, politics, and public domain in the U.S.A led to fuel Wall Street's movementچکیده <br />جنبش والاستریت نمایانگر اعتراض مردم به عملکرد نظام سرمایهداری است و به منزلة یکی از مهمترین رخدادها و تحولات جامعة امریکا در سال 2011 محسوب میشود. اهمیت این موضوع از آنرو است که برخلاف سایر جنبشها محدود به حوزة خاصی نیست و توانسته است بهتدریج به سایر نقاط جهان تسری یابد. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دلایل رخداد جنبش والاستریت، بر اساس نظریة هابرماس، میپردازد. ابتدا به صورت توصیفی به بررسی جنبشهای اجتماعی جدید و جنبش والاستریت میپردازیم و در ادامه با روش تحلیلی تلاش میشود که به تجزیه و تحلیل علل شکلگیری جنبش والاستریت بر اساس نظریة هابرماس بپردازیم. یافتههای پژوهش نشان میدهد، در جامعة امریکا شاهد شکلگیری انواع بحرانهای نظام سرمایهداری، که هابرماس به آنها اشاره کرده است، میباشیم. بر این اساس میتوان گفت وقوع بحران در حوزههای اقتصاد، سیاست و عمومی در امریکا سبب تشکیل جنبش والاستریت شده است.