پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129410220190823NATIONAL IDENTITY IN AMBIGUITY: FROM NATIONALISM TO FUNDAMENTALISM IN THE MIDDLE EAST (CASE STUDY: DAESH)هویت ملی در ابهام: از ناسیونالیسم تا بنیادگرایی در خاورمیانه133434910.30465/cps.2019.4349FAسید رسول حسینیدانشجوی دکتری علوم سیاسی (جامعهشناسی سیاسی)، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید جواد میریدانشیار گروه پژوهشی جامعهشناسی نظری ـ فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیسید مصطفی ابطحیاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامیکمال پولادیاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایرانJournal Article20190616One of the reasons for the end of colonialism in the Middle East was to raise of nationalist sentiment. Egypt was the leading nationalist program in the Arab world. Nationalism in Syria and Iraq was emerged in the form of the Ba'ath Party and military leaders. But this nationalist claim in the Middle East could not create achievements that make in the West. If we ignore the depth and sociality of this nationalist claim, we should admit the achievements of nationalism made national states with the new geopolitical background in the region. Just the most prominent accomplishment of nationalism was the new political boundaries in the Middle East. This research seeks to study this hypothesis; that nationalism couldn't bring national identity for the Middle East, which based on that, the process of nation-state making, national unity and political stability in the region would happen and persist. For this reason, Arab nations have shifted away from nationalism to fundamentalism, not for nation-state or reform of political structures, but for obtaining a new and different identity from the national identity and to compensate for the inherited failures of the past. On the other words, in the new approach in the Middle East, which fundamentalism and violence are its key tools, the national identity is still buried in ambiguity, and territorial borders are also in danger of fundamental collapse. In this paper, Social Identity Theory is used to identify fundamentalist groups, especially ISIS.یکی از دلایل پایان استعمار در خاورمیانه نضج گرفتن احساسات ملی گرایانه بود. مصر پیشرو برنامههای ناسیونالیسم در جهان عرب بود. ناسیونالیسم در سوریه و عراق در قالب حزب بعث و توسط رهبرانی نظامی ظهور یافت. ناسیونالیسم نتوانست دستاوردهایی که در غرب ایجاد کرد را در خاورمیانه ایجاد کند. اگر بر عمق و اجتماعی بودن چنین ادعای ناسیونالیستی چشم بپوشیم، باید اذعان کنیم ظهور دولتهای ملی با جغرافیای سیاسی جدید در منطقه از دستاوردهای آن بود. یعنی برجستهترین دستاورد ناسیونالیسم را باید مرزبندیهای سیاسی تحت عنوان کشور دانست. ولی با گذشت زمان ایدئولوژی ناسیونالیسم رو به ضعف نهاد و با شکست اعراب در مقابل اسرائیل در سال 1967 به کلی از بین رفت.ملی گرایی نتوانست هویت ملی را برای کشورهای خاورمیانه رقم بزند و فرایند ملت- دولت سازی و یکپارچگی ملی را تداوم بخشد. به همین دلیل برخی ملتهای عربی از ناسیونالیسم به بنیادگرایی روی آوردند نه برای برساختن ملت - دولت و یا اصلاح ساختارهای سیاسی، بلکه برای کسب هویت جدید و متفاوت از هویت ملی و برای جبران ناکامیهای به ارث رسیده از گذشته. به عبارت دیگر می توان ادعا کرد در رهیافت جدید خاورمیانه هویت ملی هنوز در ابهام است و حتی مرزهای سرزمینی نیز با خطر فروپاشی مواجهه هستند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129410220190823Comparison of Political Citizenship in Western Democracy and Religious Democracyمقایسه شهروندی سیاسی در نظامهای دموکراسی غربی و مردمسالاری دینی3349434810.30465/cps.2019.4348FAجلیل دارااستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرسمحسن خاکیدانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20190130The relation between human beings with society and state, which in today's political literature is relative to the citizen with the state (political citizenship), Is defined differently in different political systems. The most important discussion in this ratio, relates to the rights and duties of the two sides that the state and the citizen are in relation to each other. The basis for differences in the views of various political systems in the conception of this relationship is due to a view of the individual, society and state. In the two political systems based on Western democracy and the system based on religious democracy, this difference of opinion is quite evident; although there are similarities in many cases. The main question of the research is that what is the difference between the citizen's relationship with the state in the two systems of Western democracy and religious democracy? The research hypothesis is that the ratio of citizen to state in the classical Western system was based on the virtues and duties of citizens towards the state; but in the modern Western system, due to the centrality of individuality in society, the ratio of citizens to the state is focused on the rights that a citizen has in relation to the state. On the other hand, the proportion of citizen with the state in the system of religious democracy is based on faith and is formed in that relationship between the citizen and the state based on the right and duty system, the main purpose of which is spirituality and proximity to God.نسبت میان انسان با جامعه و دولت که در ادبیات سیاسی امروز به نسبت شهروند با دولت (شهروندی سیاسی) شناخته میشود در نظامهای سیاسی مختلف به گونهای متفاوت تعریف میشود. در این نسبت، مهمترین بحث، مربوط به حقوق و تکالیف دو جانبهای است که دولت و شهروند در ارتباط با یکدیگر دارند. مبنای اختلاف نظر نظامهای مختلف سیاسی ناشی از نگاهی است که نسبت به فرد، جامعه و دولت دارند. پرسش اصلی پژوهش این است که وجه تمایز شهروند سیاسی در دو نظام دموکراسی غربی و مردم سالاری دینی چیست؟ فرضیه پژوهش این است که نسبت شهروند با دولت در نظام غربی کلاسیک فضیلتمند و معطوف به تکالیف معنا میشود اما در نظام غربی مدرن به دلیل محوریّت فردیّت در جامعه، نسبت شهروند با دولت معطوف به حقوقی است که شهروند در ارتباط با دولت دارد. از طرفی نسبت شهروند با دولت در نظام مردمسالاری دینی که مبتنی بر ایمان است نسبت حقّ و تکلیف است که غرض اصلی از آن معنویّت و قرب خداوند است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر جمعآوری دادهها به شیوه کتابخانهای است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129410220190823Analyzing the Patterns and Mechanisms of Political Reconciliation in the Post Islamic Revolution Iran
(Transition from Antagonism to Agonism)تحلیل الگو و سازوکارهای مصالحه سیاسی در ایران پس از انقلاب اسلامی (گذار از خصومت به رقابت)5174434610.30465/cps.2019.4346FAمحمد رضاپور قوشچیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیمجتبی مقصودیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزیJournal Article20190205After the Islamic Revolution, on the existing rival discourses, a unique socio-political system was formulated called the Islamic republic of Iran. The newly emerged system of Iran got shaped and continued on a gradual trend, in a base of identity and other-making relations and in the shade of the hegemony of many (sub)discourses. Finding a proportional level of convergence, compromise and reconciliation between the existing and effective forces and sub-discourses has always been a fundamental concern. Because discourses define themselves in opposition to other discourses and see their survival and power extension in the rejection of rival discourses. This form of conflict has imposed heavy charges on the country and can bring the future of the political system a serious risk. This paper, having a futurist and pathological approach, aims to address this question “which mechanisms and patterns do the dominant political discourses in the I.R. of Iran use to reach reconciliation with internal and external others and extend them to the socio-political area”. This paper proposes a theoretical model and combines the semiotics with the idea of other - making frontiers in Chantal Mouffe and Ernesto Laclau’s democracy and Colleen Murphy’s theory of political reconciliation and believes as far as the level of other-making in the post-revolutionary socio-political system gets thinner, a suitable framework for recognizing discourses by each other and transitioning from Antagonism to Agonism has been provided. در پی انقلاب اسلامی بر فراز گفتمان­های رقیب موجود، نوعی نظام سیاسی- اجتماعی منحصر به ­فرد در قالب جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. نظام نوپدید در روندی تدریجی، در بستری از روابط هویت­سازانه و غیریت­سازانه شکل گرفته و در سایه هژمونی (خرده­)گفتمان­هایی متعدد به پیش می­رود. یافتن حد متناسبی از همگرایی، سازش و مصالحه میان نیروها و خرده­­گفتمان­های موجود و موثر همواره دغدغه­ای اساسی بوده است؛ چرا که گفتمان­ها عموما خود را در روابط سلبی و ضدیت با گفتمان­های دیگر تعریف کرده و بقا و بسط قدرت خود را در نفی و طرد گفتمان­های رقیب می­دانند. این شکل از منازعات هزینه های سنگینی را به کشور تحمیل نموده و می­تواند آینده نظام سیاسی را با مخاطرات جدی مواجه سازد. این مقاله با یک نگاه آینده­نگرانه و آسیب­شناسانه به ­دنبال پاسخگویی به این پرسش است که: گفتمانهای سیاسی مسلط در ج.ا.ایران در نتیجه کاربست چه سازوکارها و الگوهایی می­توانند با دگرهای درون و برون گفتمانی به مصالحه برسند و آن را در عرصه سیاسی- اجتماعی بسط بدهند؟ این مقاله با ارائه مدل نظری و با ترکیب نشانه­شناسی و ایده مرزهای دگرسازی در دموکراسی شنتال موفه و ارنستو لاکلا با نظریه مصالحه سیاسی کالین مورفی بر این باور است، سیستم سیاسی- اجتماعی ایران پسا انقلابی باید سطح دگرسازی و ارتباط زنجیره هم­ارزی و منطق تفاوت خود را رقیق­تر کند تا بستر مناسبی برای به رسمیت شناختن گفتمانها توسط یکدیگر و گذر از خصومت به ­سوی رویکرد رقابت آمیز فراهم گردد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129410220190823Scrutiny social base of government cabinet in Islamic republic of Iran (1981-2019)بررسی پایگاه اجتماعی هیأت دولت در جمهوری اسلامی ایران (1360 – 1398)75116434510.30465/cps.2019.4345FAملیحه رمضانیدکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان و مدرس دانشگاهیحیی فوزیاستاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیرئوف رحیمیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بجنوردJournal Article20191212In this paper has been tried by us to examine the characteristics of the cabinet of ministers and heads of Governments of the Islamic Republic of Iran from the year 1981 until the end of June 2019. (During this term totally 5 chief of state and 262 minister were responsible for the administration affairs of the country to make major and strategic decisions) and answer these questions that what social dignity such as literacy, expertise, and social class the ruling elites in Iran in any period did they have? And with what social, economic and cultural class were they related? And what changing this social base of executors did it have? The research method in this paper is documentary method using library and field data and interviewing, extracting content is from archives and sites and analyzing them.The findings of this study provide useful information about the experience and background of the ministry, age, gender, measure and level of education, the type of relationship between their Specialty field and management sphere, their place of study, job and source of income, father's job and source of family and class of Iran's political elite, study the place of birth, the environment of growth and residence, as well as the ethnic origin to researchers to analyze the causes of weaknesses and strengths of government and its effectiveness in promoting national affairs and interests.در این مقاله ویژگیهای هیأت وزیران و رؤسای دولتهای جمهوری اسلامی ایران از سال 1360 تا پایان خرداد 1398 بررسی، (در این مدت مجموعاً 5 رئیس دولت و 262 وزیر عهدهدار امور اجرایی کشور بهمنظور اتخاذ تصمیمات کلان و راهبردی بودند) و به این سؤالات پاسخ داده شده است که نخبگان حاکم در ایران در هر دوره از چه منزلت اجتماعی (سواد، تخصص و طبقه اجتماعی) برخوردار بودند؟ و مرتبط با کدام طبقه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودهاند؟ و این پایگاه اجتماعی کارگزاران دچار چه تحولی شده است؟ روش تحقیق دراین مقاله، روش اسنادی با استفاده از دادههای کتابخانهای و میدانی و مصاحبه، استخراج مطالب از آرشیو و سایتها و تحلیل آنها است. یافتههای این پژوهش اطلاعات مناسبی را در خصوص تجربه و سابقه وزارت، سن، جنسیت، میزان و سطح تحصیلات، نوع ارتباط رشته تخصصی و حوزه مدیریتی آنها، محل تحصیل، شغل و منبع درآمدی آنان، شغل پدر و منشا خانوادگی و طبقاتی نخبگان سیاسی ایران، بررسی محل تولد و محیط رشد و سکونت و همچنین خاستگاه قومیتی دراختیار محققان برای تحلیل چرایی ضعفها و قوتهای دولت و کارآمدی آن در پیشبرد امور و منافع ملی قرار میدهد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129410220190823A Study of Four Contemporary Approaches to Political Theoryکاوشی در چهار رویکرد معاصر به نظریۀ سیاسی117142434710.30465/cps.2019.4347FAپگاه مصلحاستادیار پژوهشکدۀ نظریهپردازی سیاسی و روابط بینالملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20190602Different approaches to political theory, should be seen as reflection of the contemporary changes in attitudes of thinkers towards epistemological and methodological situation of the philosophy, science, and politics. Quarrels about the political theory, are also the same quarrels about those issues through 20<sup>th</sup> century and fairly in recent two decades. In this situation, we can find a spectre of approaches in which, on the one side<strong> "</strong>politicaltheory<strong>" </strong>is considered as a paradoxical term that is not actually possible at all, and on the other side, it is necessary for political life. But, what matters today, and is the aim of this article too, is that by the end of domination of positivism on the political knowledge, and polemical reactions to it, how we can improve the efficacy of political theorizing by the careful examination of strengths and weaknesses of the contemporary approaches to the political theory.رویکردهای متفاوت به نظریۀ سیاسی، بازتاب دگرگونی های معاصر در نگرش اندیشمندان دربارۀ جایگاه و ابعاد معرفتی و روش شناختیِ فلسفه، علم، و سیاست است. از این رو، همان کشمکش هایی که در سدۀ بیستم، و تا حدودی در دو دهۀ اخیر، پیرامون این مقوله ها جریان داشته است، در نوشته های مربوط به نظریۀ سیاسی نیز دیده می شود. این وضعیت سبب شکل گیری طیفی از رویکردها شد که یک سوی آن، "نظریۀ سیاسی" را اصطلاحی پارادوکسیکال می دانست و امکان وجود آن را نفی می کرد، و سوی دیگر، نظریۀ سیاسی را برای حیات سیاسی الزامی می دید. اما آنچه اکنون اهمیت دارد، و مقالۀ پیشِ رو نیز با همین هدف نگاشته شده، این است که با گذر از استیلای پوزیتیویسم بر دانش سیاسی و بیرون آمدن نسبی از سایۀ واکنش های جدلی، چگونه می شود با بررسی دقیق تر نقاط ضعف و قوت رویکردها، بر امکان پردازش نظریه های سیاسی کارآمدتر برای رویارویی با دشواری های زیست سیاسی در جوامع امروز افزود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-129410220190823Soft and cyber power and its function in the Islamic Republic of Iranقدرت نرم و سایبری؛ کارکرد آن درجمهوری اسلامی ایران143165434410.30465/cps.2019.4344FAمحسن نجفیدانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیحسین پوراحمدیاستاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190616<strong> </strong> <br />Today, the use of soft media and cyber power is one of the strategic goals of governments inside and outside to create cultural and social changes and achieve the desired goals. As a result, new communication media as strategic tools of "soft power" have become one of the most important components of the superiority of political and cultural domination. In the years since the revolution, the Islamic Republic of Iran has been subject to a variety of satellite and cyberspace programs that have led to the creation of events and changes in various political and social issues in the country. The question is, how has modern media and soft power been used in this confrontation, and what are the implications and changes in social and political aspects? What we are looking for in this research is that by identifying these events and changes, the most important tools of soft power,how to operate, the sensitive points of impact and the consequences of using these tools in the social, political and security of Iran. In our opinion "transmodernism" and "postmodern methodology" with emphasis on such components as "the collapse of certainties", "deconstruction", "attention to different kinds of power, identity and discourse" and "fluid and devoid of centered figurative" Describes its power and networking "with the results of the" Cyber-Space Communications Revolution ". Therefore, using this method in this research and similar studies is appropriate for "realizing" and better explaining "diverse and multifaceted realities" and for the loss of security fences and Accustomed traditions.The findings of this study have confirmed that cyberspace and satellite networks have made profound and extensive changes in Iran's social, cultural and political context, which require them to have specific strategies for governance andpolicymaking.رسانه­های جدید ارتباطی به عنوان ابزارهای استراتژیک «قدرت نرم»، به یکی از مهمترین مولفه­های برتری سیطره سیاسی و فرهنگی تبدیل شده­اند. در این ارتباط جمهوری­ اسلامی ایران در ­معرض انواع برنامه­های ماهواره­ای و سایبری قرار گرفته که این امر منجربه خلق رویدادها و تغییراتی در ابعاد سیاسی، اجتماعی کشور شده ­است. سوال این است که قدرت نرم و رسانه­ای مدرن، چگونه در این تقابل به کارگرفته شده و چه پیامدها و تغییراتی در جنبههای اجتماعی و سیاسی حادث شده است؟ در این مقاله با شناسایی این رویدادها و تغییرات، مهمترین ابزارهای قدرت نرم، چگونگی­ کارکرد، نقاط ­حساس ­اثرگذاری و نتایج به­کارگیری این ابزارها درگستره اجتماعی، سیاسی و امنیتی ایران را بررسی شد. به تصور نگارنده «فرامدرنیسم» و «روششناسی پست مدرن» با توجه به مولفه­های مورد تاکید مثل «فرو ریختن قطعیتها»، «شالودهشکنی»، «توجه به انواع متفاوت قدرت، هویت و گفتمان» و «ارایه تصویری سیال و فاقد مرکز از قدرت و شبکه­ای شدن آن» با نتایج حاصله از «انقلاب ارتباطات وگسترش فضای سایبر» بهتر همخوانی دارد. یافتههای این پژوهش موید آن است که فضای سایبری و شبکههای ماهوارهای تغییرات ژرف و گستردهای را در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در ایران ایجاد کرده است که مدیریت آنها نیازمند راهبردهای ویژه­ای در شیوه حکمرانی و سیاستگذاری است.