پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12942120110913Approaches Adopted by the Political Ideologies to Anthropologyرویکرد ایدئولوژیهای سیاسی به
مقولۀ انسانشناسی122401FAمحمدرضا احمدی طباطباییاستادیار و مدیر گروه دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)جواد نوریزادهکارشناس ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20110421One of the main constituents of each and every ideology is its own anthropology. Political ideologies are sets of political teachings aimed to action and based on reason to make changes and manipulations in the society and its sectors, which are formed in the human mind. Thus, they have founded a main part of their topics on the political anthropology, in particular in the contemporary world in which not only various aspects of anthropology are developed, but they find a strategic taint as well. Today, as a discipline, anthropology discusses all issues with which man deals- from social behavior to arts, religion, morality and the like. More important is what we want to discuss i.e. anthropology as the approach adopted by a philosophy or political ideology to man as the noblest creature living on the Earth.
From a political viewpoint, apart from issues such as ontology, epistemology, eschatology, each and every political school should decide about man and his nature so that, on the basis of such knowledge, it may explain and describe the relation between man and politics to attain the aims prescribed by that ideology.
The present article tries to explain foundations of political schools and ideologies (whether Divine or materialist), and in this way, it goes to study political anthropology as viewed by such ideologies, and discuss various aspects of the relation between man's knowledge and politicsیکی از مؤلفههای اصلی هر ایدئولوژی انسانشناسی آن است. ایدئولوژیهای سیاسی از حیث اینکه مجموعهای از آموزههای سیاسی معطوف به عمل و بر مبنای عقلاند که بهمنظور ایجاد تغییر و تصرف در اجتماع و ارکان آن در ارادة نفسانی بشر شکل گرفتهاند قسمت عمدهای از مباحث خود را بر انسانشناسی سیاسی متمرکز کردهاند، خاصه در دنیای معاصر که علاوه بر گسترده شدن ابعاد آن، صبغة استراتژیک نیز پیدا کرده است. امروزه انسانشناسی شاخهای علمی است که به تمام مسائل انسان، از رفتار اجتماعی گرفته تا هنر، مذهب و اخلاق، میپردازد و مهمتر از آن ـ آنچه در اینجا مد نظر ماست ـ نگاه و رویکرد فلسفه یا ایدئولوژیِ سیاسی به انسان بهعنوان اشرف موجودات در کرة خاکی است.
از منظر سیاست، در کنار مؤلفههایی چون هستیشناسی، معرفتشناسی و فرجامشناسی، هر مکتب سیاسی باید تکلیف خود را با «انسان» و ماهیت او مشخص کند تا بر مبنای این شناخت بتواند رابطة انسان و سیاست را در نیل به کارویژهای که ایدئولوژی آن را تجویز کرده است تبیین و تشریح کند.
در این مقاله سعی شده است تا با تبیین مبانی مکاتب و ایدئولوژیهای عمدة سیاسی معاصر و افزودن رویکرد الهی و فرامادی اسلام به ایدئولوژیهای مادی و دنیامدار یادشده، ابعاد گوناگون رابطة شناخت انسان با سیاست از منظرِ این ایدئولوژیها به بحث گذاشته شود و گامی در حوزة مطالعات نظری تطبیقی برداشته شود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12942120110913Governmental Commands; the Constitution and Efficiencyاحکام حکومتی؛ قانون اساسی و کارآمدی2345402FAمصطفی تقویدانشجوی دکتری اندیشة سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و کارشناس ارشد پژوهشی مؤسسة مطالعات تاریخ معاصرJournal Article20110618The main question for which the author tries to provide a reply in this article is that where is the place of governmental commands in the Constitution of the Islamic Republic of Iran. The hypothesis of the research is that the Constitution is based on the governmental commands, and its enforcement and efficiency is in debt to these commands; and many Articles of the Constitution show the same point. The Constitution is a legal basis to administrate the country; and the governmental command, as an instrument to increase efficiency and attain the objectives of the State, has been provided for the country's higher management. To explain the main question, minor questions resulted from the former, and hypothesis of the research, the present writing has been arranged in an introduction, eight sections, and a conclusion. Because of the firm relation between the Constitution, governmental commands, management, and efficiency, in Introduction and first five sections of the article, efficiency and management and objectives of the system, governmental commands, interest, the scope of authorities of the Wilayat Faqih (Guardianship of the Jurist), and study of interests have been discussed as an explanatory introduction. In the last three sections of the article (Governmental commands and the Constitution, Wilayat Faqih and the Constitution, the Place of the Governmental commands in the Constitution), the hypothesis of the research is explained and a reply is provided for the main question. Conclusion shows in brief that this goal has been attained.نگارش این مقاله با هدفِ یافتن پاسخی به این پرسش است که احکام حکومتی چه جایگاهی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارد. از آنجا که قانونِ اساسی مبنای حقوقی ادارة کشور است و حکم حکومتی بهمثابة ابزاری برای کارآمدی و نیل به اهداف نظام در اختیار مدیریت عالی گذاشته شده، فرضیة پژوهش این است که قانون اساسی متکی بر احکام حکومتی است و اِنفاذ و کارآمدیاش مرهون آن و تبیین فرضیة پژوهش. این نوشته یک مقدمه، هشت بخش و یک نتیجهگیری دارد. با توجه به ربط وثیق قانون اساسی، احکام حکومتی، مدیریت، و کارآمدی با یکدیگر، در مقدمه و پنج قسمت اول مقاله مباحث کارآمدی و مدیریت و اهداف نظام، احکام حکومتی، مصلحت، گسترۀ اختیارات ولایت فقیه و مصلحتشناسی بررسی شدهاند، تا در سه قسمت پایانی آن، با عناوین احکام حکومتی و قانون اساسی، ولایت فقیه و قانون اساسی، و جایگاه احکام حکومتی در قانون اساسی، تبیین فرضیة پژوهش تکمیل شود و سؤال اصلی پاسخ خود را بیابد. نتیجهگیری تحقق این هدف را بهاختصار بیان میکند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12942120110913A Comparison of the Concepts of “Revolution Export”
in French and Russian Revolutionsمقایسۀ مفهوم صدور انقلاب در انقلابهای فرانسه و روسیه4771403FAمحسن خلیلیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدمریم مظفریکارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20110410In their histories, Revolutions have various achievements. Revolutions have brought about re-distribution of farmlands, put an end to oppressive systems, eliminated hereditary privileges of the traditional aristocracy, promoted literacy, education, and more hygienic cares, sense of honour in respect to the national power, and independence for many people. Revolutions are international phenomena not only since they cause in most cases military conflicts between countries, but also because their ideas and objectives are disseminated throughout the world. When revolutionary ideas find their way into other countries and nations are attracted by them, such ideas are able to advance revolutions, and create new waves of revolutionary uprisings with similar objectives. The authors of the present article seek to study the concept of “export of revolution” in a comparison between two classical revolutions of the 18<sup>th</sup> and 20<sup>th</sup> Centuries belonging respectively to Liberal and Marxists traditions, and show similarities and dissimilarities between the two.انقلابها دستاوردهای گوناگونی دارند: بازتوزیع زمینها، پایاندادن به کار نظامهای سرکوبگر، و از بین بردن امتیازات موروثی اشرافیت سنتی. انقلابها افزایش سواد، تحصیلات و مراقبتهای بهداشتی بهتر، احساس غرور بیشتر به قدرت ملی، و استقلال را برای عدة بیشماری از انسانها به ارمغان آوردهاند. انقلابها پدیدههایی بینالمللیاند، نه فقط به این دلیل که غالباً باعث منازعة نظامی میان کشورها میشوند، بلکه به این دلیل که ایدهها و اهدافشان به سراسر جهان انتشار مییابد. وقتی ایدههای انقلابی به کشورهای دیگر سرایت میکند و ملتها جذبشان میشوند، این باورها به پیشبرد انقلابها کمک و امواج جدیدی از خیزشهای انقلابی را با هدفهایی مشابه خلق میکند. نگارندگان درصددند مفهوم صدورِ انقلاب را در دو انقلاب کلاسیک قرن هجدهم و بیستم که به دو سنت لیبرالیسم و مارکسیسم تعلق دارند، مقایسه و همانندیها و ناهمانندیهای آن دو را بررسی کنند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12942120110612Malfunctions of the Social Capital and the Role Played by Religion to Improve Themکژکارکردهای سرمایة اجتماعی و نقش دین در بهبود آن7394404FAجلال درخشهدانشیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)محسن ردادیدانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20110526The main question discussed in the present article is “may religion be used to increase and improve the functions of the social capital and at the same time to reduce the adverse effects of the social capital?” The authors have assumed that the principles governing the social capital cause special characteristics to rule the relationships creating the social capital and, as a result, many malfunctions of the social capital may be eliminated.
In a comparative way, at first, the present article discusses the concept of the social capital and its malfunctions; then introduces the principles recommended by Islam to improve the social capital. In the present writing, the authors recommend to employ the Islamic teachings to reduce adverse effects of the social capital.سؤال اصلی در این مقاله این است: آیا مذهب میتواند برای افزایش و بهبودِ کارکرد سرمایة اجتماعی به کار رود و از عوارض منفی سرمایة اجتماعی بکاهد؟ فرضیة نگارندگان این است که اصول سرمایة اجتماعی اسلامی باعث میشود که ویژگیهای خاصی بر روابط موجد سرمایة اجتماعی حاکم شود و در نتیجه، بسیاری از کژکارکردهای سرمایة اجتماعی خنثی شود.
این مقاله با روش تطبیقی، ابتدا مفهوم سرمایة اجتماعی و کژکارکردهای آن را بررسی میکند و سپس، اصولی را که اسلام در مورد روابط اجتماعی توصیه کرده است در حکم روشی برای بهبود سرمایة اجتماعی معرفی میکند. در این نوشتار، پیشنهاد میشود که آموزههای اسلامی بهکار گرفته شود تا از عوارض نامطلوبِِ سرمایة اجتماعی کاسته شود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12942120110612Initiatives of Imam Khomeini's Political Thought in the Contemporary Reformist and Principalist Movement Studiesنوآوریهای اندیشۀ سیاسی امام خمینی (ره)
در جریانشناسی اصلاحگرایانه و اصولی دوران معاصر95116405FAفرهاد زیویاراستادیار پژوهشکدة انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20110508Based on his deep understanding of the religious teachings, Imam Khomeini, as a Shi'i scholar, shaped his own intellectual principles in a governmental model called "Islamic Republic". Imam Khomeini's thoughts are based on the religious and Quranic principles, and Jawahiri jurisprudence of Imam Sadiq (pbuh), and influenced (and still influences) the history of developments in Iran.
In the present article, while re-reading Imam Khomeini's thoughts and enlisting some of his initiatives within the field of political thought, the author seeks to study the relation between his thought on the one hand and reformist and Principalist thoughts on the other. The author wants, in the present article, to defend the model of Imam Khomeini's thought, which he calls "evolutionary reformist" (which has its roots in principles) versus the above ideas.امام خمینی (ره) عالمی شیعی است که با فهم عمیق از آموزههای دینی، مبانی فکری خود را در قالب یک مدل حکومتی با عنوان «جمهوری اسلامی» پیاده کرد. اندیشههای امام مبتنی بر بنیانهای دینی و قرآنی و فقه جواهری امام جعفرصادق (ع) است و تأثیری عمیق و ماندگار در تاریخ تحولات ایران داشته و دارد.
در این مقاله، با بازخوانی اندیشة سیاسی امام خمینی، ضمن برشمردن برخی نوآوریهای ایشان در اندیشة سیاسی، نسبت این اندیشه با اندیشههای اصلاحگرایانه و همچنین، اصولگرایانه بررسی میشود و در نظر داریم از مدلِ اندیشة سیاسی امام خمینی با عنوان «اصلاحگرایانة متکاملی» که در اصلاحاتِ اصولی ریشه دارد، در قبال نظریات فوق دفاع کنیم.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12942120110612Jurisprudence and “the Political”فقه و امر سیاسی117136406FAمنصور میراحمدیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20110604The relation between jurisprudence and “the political” forms a special political science which is called, in the Muslims' knowledge system, political jurisprudence. Political jurisprudence is an interdisciplinary field which to understand it, an understanding of its bilinear relation with jurisprudence and politics is required. Epistemologically and methodologically, political jurisprudence is in debt to jurisprudence; but, thematically, it discusses "the political". Thus, as an Islamic political science, based on its own principles and methodology, reflects upon “the political” to find the religious statement about "the political", and regulate a faithful political life. Based on such a view, this discipline has been epistemologically elevated; and no more it goes to infer only a religious political statement; but rather, in addition to this, as an Islamic political science, it tries to regulate the political life as well. Taking into account absence of such studies in the field of political jurisprudence, the author of the present article tries to introduce this important issue and show necessity of strengthening its epistemological status as an Islamic political science.ارتباط فقه با امر سیاسی دانش سیاسی خاصی را شکل میدهد که در نظام داناییِ مسلمانان از آن به فقه سیاسی تعبیر میشود. فقه سیاسی دانشی ارتباطی است که فهم ماهیت آن مستلزم فهم ارتباط دوسویة آن با فقه و سیاست است. فقه سیاسی بهلحاظ معرفتشناختی و روششناختی وامدار فقه است، اما بهلحاظ موضوعی به امر سیاسی میپردازد و ازاینرو، بهمثابۀ دانش سیاسی اسلامی با مبانی و روشِ خاص خود به تأمل در امر سیاسی بهمنظور کشف حکم شرعی امر سیاسی و تنظیمِ زندگی سیاسی مؤمنانه میپردازد. این دانش با چنین نگرشی بهلحاظ معرفتی ارتقا مییابد و دیگر تنها به استخراج حکم شرعی سیاسی نمیپردازد، بلکه افزون بر آن، بهمثابة دانش سیاسی اسلامی به تنظیم زندگی سیاسی نیز همت میگمارد. نوشتارِ حاضر با توجه به فقدان پژوهشهایی از این قبیل دربارة فقه سیاسی تلاش میکند با طرح درآمدی بر این بحث مهم، به ضرورت تقویت جایگاه معرفتی آن بهمثابة دانش سیاسی اسلامی مدد رساند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای سیاسی معاصر2383-12942120110913Messianism in Iranians' Political Theologyموعودگرایی در الهیات سیاسی ایرانیان137163407FAرضا نجفزادهدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر گروه جریانشناسی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article20110614In Iranians thought and practice, Messianism has a particular place. In a sense, belief in emergence of a Savior to free people from political and social problems may be considered as one of the characteristics of the Iranians' political culture. It is as if that, in spite of discontinuities, some kind of continuity has been involved in the history of Iranians' political thought. Iranians' angel of the Earth has in every age faced a risky situation; and, at the same time she has developed various hopes. The present article describes and analyzes the elements of Messianism in Mazdian/Iranian mythological system. Relying on four categories of “risky situation”, “principle of hope”, “principle of justice”, and “democratic promise”, the author tries to infer gains and possibilities of Iranian Messianism. This theoretical attempt relies upon requirements of the post-secular horizon. To discuss the issues mentioned in the present article, two questions may be introduced: what are the Messianic elements in the Mazdian political theology? In the context of the Iranian political theology, how may the democratic promise be developed along with the principles of hope and justice?موعودگرایی در اندیشه و عمل سیاسی ایرانیان جایگاه ویژهای دارد. بهاعتباری، میتوان یکی از ویژگیهای فرهنگ سیاسی ایرانیان را باور به ظهور منجی برای نجات از دشواریهای سیاسی و اجتماعی دانست. گویی بهرغم گسستها و چندپارگیها، نوعی تداوم یا استمرار نیز در تاریخ اندیشۀ سیاسی ایرانیان در کار بوده است. فرشتۀ زمین ایرانیان در هر عصر درگیر وضعیتی مخاطرهآمیز بوده، و در خاک خود امیدهای گوناگون پرورده است. محور این مقاله شرح و تحلیل عناصرِ موعودباوری و منجیطلبی در دستگاه افسانهپردازی مزدایی ـ ایرانشهری است، و تلاش میکنیم تا بهرهها و امکانهای موعودباوری ایرانشهری را با تکیه بر چهار مقولۀ «وضعیت مخاطره»، «اصل امید»، «اصل عدالت»، و «وعدۀ دموکراتیک» استخراج کنیم. این تلاشِ نظری بر استلزامات افق پساسکولار تکیه دارد. میتوان دو پرسش را برای پیشبرد مباحث این مقاله مطرح کرد: عناصر موعودباورانه در الهیات سیاسی مزدایی کداماند؟ در بستر الهیات سیاسی ایرانی، چگونه میتوان وعدۀ دموکراتیک را در کنار اصل امید و اصل عدالت پروراند؟