آبراکرامبی، نیکلاس، استفن هیل و برایان اس. ترنر (1388)، فرهنگ جامعهشناسی، ترجمه حسن پویان، چاپ پنجم، تهران: چاپخش.
اوسولیوان، تام؛ هارتلی، جان؛ ساندرز، دانی؛ فیسک، جان (1381)، مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمه میرحسن رئیسزاده، چاپ سوم، تهران: انتشارات فصل نو.
حیراننیا، جواد و انتخابی، امیر(1391)، «نقش رسانهها در مشارکت سیاسی شهروندان»، فصلنامه پژوهش، سال 13، شماره50.
راش، مایکل (1387)، مقدمهای بر جامعهشناسی سیاسی، ترجمه منوچهر صبوری. تهران: انتشارات سمت.
رهنما، مجید (1388)، نگاهی نو به مفاهیم توسعه، ترجمه فریده فرهی و وحید بزرگی، چاپ ششم، تهران: نشر مرکز.
مصفا، نسرین(1372)، نظامهای سیاسی تطبیقی، تهران: دانشکده حقوق و علوم سیاسی.
نصیری، بهاره (1388)، بررسی نقش مشارکتی رسانه ها در انتخابات، چاپ سوم، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک.
هانتینگتون، ساموئل (1375)، سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی.تهران: انتشارات علم.
Agger, A. (2012). Towards Tailor-made: How to Involve Different Types of Citizens Participatory Governance. TPR, 83 (1), 29-45.
Davies Anna and Simon, Julie (2013), The value and role of citizen engagement in social innovation, a deliverable of the project: The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe )TEPSIE(, European Commission – 7th Framework Programme, Brussels: European Commission, DG Research.
Hamilton, A and C. J. Tolbert (2012) Political Engagement and the Internet in the 2008 U.S. Presidential Elections: A Panel Survey , Cambridge: Cambridge University Press.
Laroch, M., Habibi, M.R., Richard, M., Sankaranarayanan, R., (2012). The effects of social media based brand communities on brand community markers, value creation practices, brand trust and brand loyalty. Journal of Computers in Human Behavior, 28 (5), pp: 1755-1767.
Lombardo, T.J. (2015). Making Urban Citizens: Civility and Civic Virtue in the Modern Metropolis. Journal of Urban History. 41 (1), 143-151.
Mahmood, Q. K, Hussain .A and Hassan R (2013), The Effect of SMS Service on the Political Participation of Person with Disabilities (PWDs) in Khyber Pakhtunkhwa (Pakistan), World Applied Sciences Journal, 25 (5): 803-807.
Manganelli, S. Alivernini, F. Lucidi, & Di Leo, I. (2012). Expected political participation in Italy: a study based on Italian ICCS data, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 1476-1481.
Paletz, David L. , Diana Owen, and Timothy E. Cook (2012). American Government and Politics in the Information Age, US: Boston, MA: FlatWorld.
Schweitzer,E. J. (2012). The Mediatization of E-Campaigning: Evidence From German Party Websites in State, National, and European Parliamentary Elections 2002–2009. Journal of Computer Mediated Communication, 17 (3), 283-302.
Seo-Young, Cho (2013), Integrating Equality-Globalization, Women’s Rights، and Human Traffcking, International Studies Quarterly, 57 (4), 683-697.
Wang J.-H. (2015), Happiness and Social Exclusion of Indigenous Peoples in Taiwan - A Social Sustainability Perspective, PLOS ONE,10 (2) e0118305. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0118305
Yang, Hongwei “Chris” and Jean L. DeHart. (2016). Social Media Use and Online Political. Social Media + Society, 2 (1), 1-1