The correlation between Islamic Revolution Discourse and Iranian Islamic Identity - Based on the Theoretical Model of Identity-Based Will - Based on the Effectiveness of Islamic Revolution Textbooks

Document Type : .

Authors

1 PhD student in Political Science Department, Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Political Science Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

10.30465/cps.2020.26444.2284

Abstract

Objective: The present study investigates the barriers to the impact of education courses on students considering social inferiority factor and identity crisis and assesses the relationship between education courses and the mentioned factors.
Method: The method used in this combined research is theoretical in the way of studying social and sociological theories in the form of documents and libraries and in the quantitative section is descriptive (survey type). Based on probability sampling, 250 students from different universities The Tehran Azad Center - both boys and girls - were tested in a targeted manner using a questionnaire. Findings: Barriers affecting education courses include three dimensions: 1. Weakness in identity building (lack of need assessment and social inferiority model), 2. Weakness in audience evaluation and persuasion, 3. Weakness in innovation and attractiveness, which are for each Suggestions have been made. Conclusion: Paying attention to psychological and sociological needs, innovation and creativity within the framework of Islamic ideas and values, valorizing the native humanities and reinforcing the insights of students and researchers; Make.

Keywords


  1. منابع:

    1. اکبری ، ابوالقاسم؛ 1381؛ مشکلات نوجوانان و جوانان؛ تهران: ساوالان، چاپ دوم
    2. تاجیک، محمدرضا؛ 1383؛ شکاف یا گسست نسلی در ایران امروز: تحلیل‌ها، تخمین‌ها و تدبیرها؛ تهران؛ مرکز مطالعات استراتژیک
    3. جی دان، روبرت؛1385؛ نقد اجتماعی پست مدرنیسم و هویت بحران؛ صالح نجفی؛ تهران؛ انتشارات پردیس دانش.
    4. ازکیا، مصطفی و دربان، آستانه؛ 1382؛ روش‌های کاربردی تحقیق؛ تهران؛ کیهان.
    5. شاملو، سعید؛ 1382؛ مکتب‌ها و نظریه‌ها در روان‌شناسی شخصیت؛ تهران؛ رشد.
    6. شولتز، دوان؛ 1384؛ نظریه‌های شخصیت؛ کریمی و همکاران، تهران؛ نشر ارسباران.
    7. کاتلر، فلیپ؛ ۱۳۸۹/۱۱/۲۰؛ تئوری‌های تغییر رفتار؛ وحیدمنش،عطیه؛ هاشم‌خانی، میثم‌؛ روزنامه دنیای اقتصاد؛ روزنامه شماره ۲۲۹۳؛ شماره خبر: ۶۴۲۱۰۶
    8. کریمی، یوسف؛ 1385؛ تاریخچه و مکاتب روان‌شناسی؛ تهران؛ انتشارات پیام نور.
    9. نجفی، مصطفی؛ 1394؛ نبرد در گرای 9-46 : بررسی زمینه‌ها و علل وقوع انقلابها از منظر روانشناسی اجتماعی؛ تهران؛ انتشارات فارسیران
    10. دواس، دی.ای.د؛ 1388؛ پیمایش در تحقیقات اجتماعی؛ هوشنگ نایبی؛ تهران، نی؛ چاپ دوازدهم
    11. یاسر رستگار، علی ربانی؛ تابستان 1392؛ تحلیلی بر وضعیت هویت ملی و ابعاد ششگانه آن در بین شهروندان شهر اصفهان؛ نشریه علمی پژوهشی جامعه‌شناسی کاربردی (دانشگاه اصفهان)؛ مقاله 1، دوره 24، شماره 2، صفحه 1-20