بررسی عملکرد شبکه استانی ایلام در تحلیل وضعیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی: مورد مطالعه حوزه شمال استان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد اسلام آبادغرب، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 ادریس بهشتی نیا، استادیار گروه علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
10.30465/cps.2025.51137.3511
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی عملکرد شبکه استانی ایلام در معرفی و تحلیل وضعیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حوزه شمال استان است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و از لحاظ شیوه اجرا ترکیبی کمی متوالی (پیمایش-دلفی) است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخت و متمرکز است. جامعه آماری دلفی 30 نفر از اساتید دانشگاه با روش هدفمند و جامعه آماری پیمایش، 380 نفر از شهروندان 21 سال به بالای شهر ایلام در سال 1401 بر اساس نرم‌افزار سمپل پاور و با نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. نتایج نشان می‌دهد که میانگین نمره تأثیر صدا و سیما در کاهش نقش عشیره‌ای 42/18، هزینه‌های تبلیغاتی 58/11، انعکاس برنامه کاندیدها 79/37، بالا بردن مشارکت مردم 91/20، انتخاب فرد اصلح 97/10، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم 10/14، اخلاق محوری کاندیدها در تبلیغات 08/22، انعکاس ویژگی شخصیتی کاندیدا 01/14، کاهش وابستگی حزبی 83/11 و در مطالبه گری از منتخبین قبلی برابر 19/13 است. استنباط می‌شود صداوسیمای مرکز ایلام در بعد انعکاس برنامه کاندیداها و مشارکت مردم در انتخابات نقش تعیین کننده داشته؛ اما در کاهش نقش عشیره‌ای، کاهش هزینه تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی مطلوب، مطالبه‌گری از منتخبین قبلی، مشخص کردن وابستگی حزبی، انعکاس ویژگی شخصیتی کاندیدا و اخلاق محوری در تبلیغات عملکرد مطلوبی نداشته است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigating the Performance of the Ilam Provincial Network in Analyzing the Status of Candidates for the Islamic Consultative Assembly:Case Study of the Northern Constituency of the Province

نویسندگان English

Ahmad Alimohammadi 1
ali moradi 2
Edris Beheshtinia 3
1 PhD Student in Political Science, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
2 Associate Professor, Department of Sociology, Islamabad-E-Gharb Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Political Science, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah
چکیده English

The platform provided by them during elections becomes an important platform for presenting political programs and views by different candidates. Similarly, it provides an opportunity for voters to obtain political information and analyze the programs and manifestos presented and advertised by political parties and different candidates during the election campaigns. The aim of the present study is to examine the performance of the Ilam provincial network in introducing and analyzing the status of candidates for the Islamic Consultative Assembly with an emphasis on the northern constituency of the province. The research method is descriptive-analytical and in terms of implementation method, a quantitative sequential combination (survey-Delphi). The data collection tool is a researcher-made and focused questionnaire. Delphi statistical population 30 university professors with purposeful method and survey statistical population, 380 citizens 21 years and above of Ilam city were selected in 1401 based on Sample Power software and multi-stage cluster sampling. Data were analyzed with SPSS software. Results show that the average score of the impact of IRIB in reducing the tribal role is 18.42, advertising expenses are 11.58, reflecting candidates' programs is 37.79, increasing public participation is 20.91, selecting the most suitable person is 10.97, providing transparency and informing the public is 14.10, candidates' central ethics in advertising is 22.08, reflecting the candidate's personality traits is 14.01, reducing party affiliation is 11.83, and in demanding from previous elected officials is 13.19. It is concluded that the Ilam Central Radio and Television played a decisive role in reflecting the candidates' programs and public participation in the elections; but it did not perform well in reducing the tribal role, reducing advertising costs, providing favorable information, making demands on previously elected officials, specifying party affiliation, reflecting the candidate's personality traits, and focusing on ethics in advertising.

کلیدواژه‌ها English

Elections
Tribal Role
Ilam Radio and Television
Ilam Provincial Network
Delphi Technique

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 27 بهمن 1403