تحلیل روندهای فرهنگی و اجتماعی مغایر با سبک زندگی اسلامی-ایرانی در نمایش خانگی و ارائه توصیه‌هایی برای سیاست‌گذاران رسانه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 گروه مدیریت آینده پژوهی، دانشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
2 استاد جامعه شناسی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
10.30465/cps.2025.47428.3315
چکیده
فیلم و سریال از جمله محصولات فرهنگی هستند که تاثیر بسزایی در شکل‌گیری انگاره‌های ذهنی و ذائقه سازی برای مخاطبین خود دارند. در دهه‌های اخیر با رشد فناوری اینترنت پایه و گسترش ابزارهای رسانهای مانند سکوهای ارائه دهنده خدمات صوت و تصویر، امکان دسترسی اقشار مختلف جامعه به این محصولات بیشتر شده است. با توجه به اینکه تغییرات فرهنگی امری تدریجی میباشند، احصا و بررسی روندهای موجود در محصولات فرهنگی مانند فیلم و سریال، میتواند تصویر آینده فرهنگی جامعه را تداعی نماید. لذا در این پژوهش با هدف احصا و تحلیل روندهای فرهنگی مغایر با سبک زندگی اسلامی-ایرانی در نمایش خانگی، جامعه آماری شامل سی ونه سریال نمایش خانگی پخش شده در بازه زمانی بین سالهای 1399 تا 1401 ، هشت سریال به عنوان نمونه تصادفی انتخاب شده و با بهره گیری از روش روندپژوهی مورد بررسی قرار گرفتند. روندپژوهی یکی از روشهای آینده پژوهی است که جهتگیری آینده را نشان میدهد. داده‌های ‌اولیه از طریق روش دیدبانی که یکی دیگر از روش‌های آیندهپژوهی است بدست آمده و از داخل داده‌های احصا شده، روندها مشخص میشوند. در پایان نتایج پژوهش در قالب توصیه‌هایی به سیاست‌گذاران حوزه رسانه ارائه شده است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Analyzing the cultural and social trends contrary to the Islamic-Iranian lifestyle in the home show and providing recommendations for media policy makers.

نویسندگان English

sajjad reyhani 1
mohammad rahim eyvazi 2
Ali Adibinia 3
Amirhossein Mohammadhosseini 4
1 Futuristic Management Department, Faculty of Strategic Management, Higher National Defense University, Tehran, Iran
2 Professor of Political Science at Shahed University
3 Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Department of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده English

Films and series are cultural products that have a significant impact on the formation of mental images and taste for their audiences. In recent decades, with the growth of basic internet technology and the expansion of media tools such as platforms providing audio and video services, the possibility of access to these products has increased for different segments of the society. Considering that cultural changes are a gradual thing, the statistics and analysis of trends in cultural products such as movies and serials can evoke the image of the cultural future of the society. Therefore, in this research, with the aim of statistics and analysis of cultural trends contrary to the Islamic-Iranian lifestyle in home shows, the statistical population includes thirty-nine home show series broadcasted between 2022 and 2020, eight series were selected as a random sample and were investigated using the trend research method. Trend research is one of the methods of  futures studies that shows the direction of the future. The primary data was obtained through the observation method, which is another  futures studies method, and the trends are determined from the collected data. At the end, the research results are presented in the form of recommendations to the media policy makers.

کلیدواژه‌ها English

Governance
trend analysis
futures studies
media
lifestyle

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 اسفند 1403