هویت‌های متکثر، گفتمان‌های قدرت و بازتاب آن در فضای سیاسی: تحلیل داده‌محور از دیدگاه دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تهران
2 پژوهشگر گروه کشمکش و همکاری در خاورمیانه،مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه،ایران ،تهران
10.30465/cps.2025.51270.3517
چکیده
هویت را می‌توان مجموعه‌ای از، خصوصیات، و تجربیات فردی وگروهی دانست که از یک‌سو، موجب احساس شباهت در میان افراد می‌شود و از سوی دیگر، آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند. هویت می‌تواند ابعاد مختلفی از جمله اجتماعی، فرهنگی، قومی، ملی و بین‌المللی را شامل شود. این مقاله با مطالعه فاصله بین ادراک از خود و تاثیر ابعاد هویتی دانشجویان در شکل دهی کنش های میان آنها، به تبیین دلایل این مسأله و تبعات این فاصله بر آینده رابطه میان هویت دانشجویان و کنش های اجتماعی –سیاسی آنها می‌پردازد. روش پژوهش در این مقاله تحلیل کیفی و استقرایی (رسیدن از مشاهدات به استدلال) است. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات عبارتند.از مطالعه کتابخانه‌ای و اسنادی،مصاحبه ساختارمند براساس مدل کوکران در قالب پرسشنامه از 150 نفر از دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. نتایج و یافته‌های تحلیلی پژوهش نشان می‌دهد که هویت‌های ملی، قومی و مذهبی می‌توانند به وضوح روابط اجتماعی و سیاسی دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهند. این تأثیرات ممکن است به عنوان فرصت‌هایی برای همکاری و همبستگی اجتماعی تلقی شوند، اما در عین حال می‌توانند چالش‌هایی برای تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز ایجاد کنند. ایجاد فضاهای گفت‌وگو و تبادل نظر در دانشگاه‌ها می‌تواند به کاهش اختلافات و تقویت همبستگی بین دانشجویان از هویت‌های مختلف کمک کند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Plural Identities, Discourses of Power and Their Reflection in the Political Space: A Data-Based Analysis from the Perspective of Students of the Faculty of Law and Political Science, University of Tehran

نویسندگان English

Aliashraf Nazari 1
parham pourramezan 2
1 دانشیار دانشگاه تهران
2 پژوهشگر گروه کشمکش و همکاری در خاورمیانه،مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه،ایران ،تهران
چکیده English

Identity can be considered a set of individual and group characteristics and experiences that, on the one hand, cause a feeling of similarity among individuals and, on the other hand, distinguish them from others. Identity can include various dimensions, including social, cultural, ethnic, national, and international. By studying the gap between students' self-perception and the impact of identity dimensions in shaping their actions, this article explains the reasons for this issue and the consequences of this gap on the future of the relationship between students' identities and their socio-political actions. The research method in this article is qualitative and inductive analysis (reaching from observations to reasoning). Also, the data collection tools include: library and documentary study, structured interview based on the Cochran model in the form of a questionnaire from 150 students of the Faculty of Law and Political Science, University of Tehran. The results and analytical findings of the research show that national, ethnic, and religious identities can clearly affect students' social and political relations. These impacts may be seen as opportunities for cooperation and social solidarity, but they can also pose challenges to peaceful interaction and coexistence. Creating spaces for dialogue and exchange of ideas on campus can help reduce differences and foster solidarity among students of different identities.

کلیدواژه‌ها English

Identity
ethnicity
nationality
religion
student life

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 25 اردیبهشت 1404