تحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی قیامت در قرآن و نهج‌البلاغه و نقش آن در تولید مشروعیت سیاسی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

2 استادیار گروه زبان‌شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

3 استادیار گروه زبان انگلیسی‌، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

10.30465/cps.2025.51887.3560

چکیده

این پژوهش با بهره‌گیری از چارچوب نظری تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف، به بررسی چگونگی بازنمایی قیامت در قرآن و نهج‌البلاغه و نقش آن در شکل‌دهی به مشروعیت سیاسی می‌پردازد. مسئله اصلی تحقیق، تحلیل سازوکارهای زبانی و گفتمانی‌ای است که از طریق آن‌ها، مفهوم قیامت به‌عنوان ابزاری برای القای نظم اجتماعی، اعمال قدرت معنوی و مشروعیت‌بخشی به ساختارهای سیاسی و اخلاقی در گفتمان قرآنی و علوی بازنمایی می‌شود. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر تحلیل متون در دو سطح توصیفی و تبیینی است. داده‌ها شامل آیاتی از قرآن و گزیده‌هایی از خطبه‌های نهج‌البلاغه است که به موضوع معاد و قیامت می‌پردازند. یافته‌ها نشان می‌دهد که قرآن با تأکید بر حتمیت، تصویرسازی‌های هشداردهنده و وعده/وعید، از قیامت به‌عنوان ابزاری برای انضباط‌بخشی فردی و تقویت تبعیت از فرمان الهی بهره می‌گیرد؛ در حالی که در نهج‌البلاغه، این مفهوم در پیوند با اخلاق سیاسی و مسئولیت اجتماعی مطرح شده و به‌طور مستقیم به نهادهای قدرت و عدالت سیاسی مرتبط می‌شود. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که قیامت در هر دو گفتمان، علاوه بر کارکرد دینی، کارکردی ایدئولوژیک در تثبیت نظم مشروع سیاسی نیز دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Critical Discourse Analysis of the Representation of the Day of Judgment in the Qur’an and Nahj al-Balagha and Its Role in the Production of Political Legitimacy

نویسندگان [English]

  • Mansoureh Shirzadi 1
  • Sharafzadeh Mohammad Hossein 2
  • Zahra Rastegar Haghighi Shirazi 3
1 Ph.D. Candidate of General Linguistics, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
2 Department of Linguistics, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
3 Department of English, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
چکیده [English]

This study employs the theoretical framework of Norman Fairclough’s Critical Discourse Analysis (CDA) to examine how the concept of the Day of Judgment is represented in the Qur’an and Nahj al-Balagha, and how this representation contributes to the construction of political legitimacy. The central issue of the research is the analysis of linguistic and discursive mechanisms through which the notion of the Hereafter functions as a tool for reinforcing social order, exercising moral authority, and legitimizing political and ethical structures within Qur’anic and Alawite discourse. This is a qualitative study based on textual analysis, focusing on two levels: interpretation and explanation. The data include selected verses from the Qur’an and excerpts from the sermons of Nahj al-Balagha that deal with eschatological themes. The findings reveal that the Qur’an, through its emphatic assertions, vivid imagery, and a system of divine promises and warnings, utilizes the concept of the Day of Judgment as a means of individual discipline and reinforcement of obedience to divine authority. In contrast, Nahj al-Balagha connects the concept directly to political ethics and social responsibility, linking it explicitly to structures of power and political justice. The study concludes that in both discourses, the Day of Judgment serves not only a religious function but also an ideological one, contributing to the stabilization of a morally justified political order.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Discourse Analysis
  • Representation
  • Qur’an
  • Nahj al-Balagha
  • Norman Fairclough
  • Political Legitimacy