تهدید رسانه‌های برون مرزی بر هویت اجتماعی نسل‌ها : (مطالعه موردی شبکه ایران ‌اینترنشنال)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
3 دانشجو دکترا علوم سیاسی تربیت مدرس تهران دانشکده علوم انسانی
10.30465/cps.2025.50273.3463
چکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر رسانه های برون مرزی بر هویت اجتماعی در بین نسل مختلف می‌پردازدکه به صورت موردی (شبکه‌ی‌ایران اینترنشنال) را انتخاب کرده است. از چارچوب نظری استوارت هال، که نقش رسانه‌ها در شکل‌دهی به باورها و بحران هویت فرهنگی در عصر جهانی‌شدن تعیین کننده است استفاده کرده ایم .این مطالعه با روش کمی انجام شده. برای تعیین حجم نمونه از نرم افزار spss sample power استفاده شده که با تعیین حجم اثر 03/0 و توان 90/0 حجم نمونه 520 نفر کافی به نظر می‌رسید. یافته‌های این پژوهش نشان داد، استفاده از شبکه اینترنشنال در همه مدل‌های تأثیر منفی و معنی‌دار دارد میزان استفاده از اینترنشنال در مدل‌های 3 تا 5 تأثیر منفی و معنی‌دار دارد ادراک استقلال شبکه اینترنشنال در مدل‌های 4 و 5 تأثیر منفی و معنی‌دار دارد این نتایج، دیدگاه هال را تأیید می‌کند که رسانه‌های جهانی، ساختارهای اطلاعاتی را در دست گرفته و بافت اجتماعی جوامع را دگرگون می‌سازند. علاوه بر این، تأثیر معنادار متغیر سن بر هویت، حاکی از تفاوت در ساختار فکری نسل‌های مختلف بود در مجموع، یافته‌ها حاکی از آن است که منابع هویت در جهان پست‌مدرن، متنوع‌تر، متغیرتر و مسئله‌دار شده‌اند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The threat of cross-border media to the social identity of generations: (Case study of Iran International Network)

نویسندگان English

jalil dara 1
Mahmoud rayabar qazi 2
ZAHRA JAFARI 3
1 assistant professor of political science in tarbiat modares university
2 Associate Professor, Department of Political Science University of Mohaghegh Ardabili.
3 دانشجو دکترا علوم سیاسی تربیت مدرس تهران دانشکده علوم انسانی
چکیده English

.This study examines the impact of cross-border media on social identity among different generations, which has selected (Iran International Network) as a case study. We have used Stuart Hall's theoretical framework, which states that the role of media in shaping beliefs and the crisis of cultural identity in the era of globalization is decisive. This study was conducted with a quantitative method. SPSS sample power software was used to determine the sample size, which, with an effect size of 0.03 and a power of 0.90, a sample size of 520 people seemed sufficient. The findings of this study showed that the use of the International Network has a negative and significant effect in all models. The amount of use of the International Network has a negative and significant effect in models 3 to 5. The perception of the independence of the International Network has a negative and significant effect in models 4 and 5. These results confirm Hall's view that global media take over information structures and transform the social fabric of societies. In addition, the significant effect of the age variable on identity indicated differences in the intellectual structure of different generations. Overall, the findings indicate that sources of identity in the postmodern world have become more diverse, variable, and problematic.

کلیدواژه‌ها English

Social identity
Iran International
virtual networks
generation gap
cultural pluralism

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 18 آبان 1404