جستارهای سیاسی معاصر

جستارهای سیاسی معاصر

اسلام سیاسی عصر پیشامدرن

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 علوم سیاسی و روابط بین الملل واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
2 دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران
10.30465/cps.2025.52294.3577
چکیده
نوشتار حاضر با بکارگیری اصطلاح نو «اسلام سیاسی» کوشیده است نشان ‌دهد پیوند اسلام و سیاست پدیده‌ای نو نبوده و در همه ادوار عصر پیشامدرن نیز وجود داشته است؛ لذا پرسش این است: اسلام سیاسی در عصر پیشامدرن چگونه بوده و به چه‌سان تحول‌یافته است؟ به کمک روش «جامعه‌شناسی تاریخی» و مقایسه یافته‌ها میان اسلام سیاسی سنی و شیعه در عصر پیشامدرن این پاسخ بدست آمد که اسلام سیاسی اهل‌سنت، تأکید بر وجود حکومت و مشروعیت آن عمدتاً بر اساس اجماع، نصب و غلبه، صرفاً جهت حفظ نظم موجود قرار داشته، درحالی‌که در اسلام سیاسی تشیع، با تأکید بر نظریه نصب الهی امامت، مشروعیت منحصر به حکومت ائمه معصوم و در عصر غیبت، متعلق به فقها است. تفاوت‌ها در چهار مدل متفاوت نسبت باقدرت: تحکیمی- مساعدتی، نسبت تعاملی- تضامنی، تحریمی- تهدیدی و تهاجمی- رادیکال به شکل‌گیری نهادها و رفتارهای سیاسی متمایز در ادوار مختلف انجامیده است: در اسلام سیاسی سنی، خلافت و سلطنت با رویکردی عمل‌گرایانه تثبیت شد، اما در اسلام سیاسی شیعه، فقدان امام معصوم به‌تدریج به نقش‌محوری فقها در هدایت سیاسی- اجتماعی انجامید. علمای اهل‌سنت بیشتر در چارچوب نهادهای حاکم و به‌عنوان پوزیسیون عمل و علمای شیعه با طرح نیابت امام، در تعامل کمتر و بیشتر اپوزیسیون بوده‌اند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Political Islam in the Pre-Modern Era

نویسندگان English

Arezoo Mojtahedi 1
Mohammad Bagher Khorramshad 2
1 Political Science and International Relations, Science and Research Branch, Islamic Azad University
2 Department of Law and Political Science, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
چکیده English

The present study, by employing the modern term "Political Islam," seeks to demonstrate that the connection between Islam and politics is not a novel phenomenon and has existed throughout all periods of the pre-modern era. The central question, therefore, is: what was the nature of Political Islam in the pre-modern era and how did it evolve? Utilizing the methodology of "Historical Sociology" and comparing findings between Sunni and Shi'a Political Islam in the pre-modern age, this conclusion was reached:



Sunni Political Islam emphasized the necessity of a government, with its legitimacy based primarily on consensus (ijmā'), appointment (nass), and domination (ghalaba), aimed essentially at preserving the existing order. In contrast, Shi'a Political Islam, by emphasizing the theory of the divine appointment (nass) of the Imamate, confined legitimacy exclusively to the rule of the infallible Imams, and during the occultation (ghayba) period, to the jurists (fuqahā).



These foundational differences manifested in four distinct models of engagement with power: 1) Arbitrative-Assistive, 2) Interactive-Solidaristic, 3) Prohibitive-Threatening, and 4) Aggressive-Radical. These models, in turn, led to the formation of distinct political institutions and behaviors across different epochs. In Sunni Political Islam, the Caliphate and Sultanate were consolidated with a pragmatic approach, ensuring governance and stability. However, in Shi'a Political Islam, the absence of the infallible Imam gradually resulted in the central political-social role of the jurists.



Consequently, Sunni scholars (ulama) predominantly operated within the framework of ruling institutions, often adopting a pro-establishment (position) stance. In opposition, Shi'a scholars, by advancing the theory of the deputyship (niyābah) of the Imam, maintained a more distant and critical relationship with state power, frequently positioning themselves in opposition.

کلیدواژه‌ها English

Political Islam
Pre-modern Era
Jurists (Fuqahā)
Sunni Political Islam
Shia Political Islam

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 05 آذر 1404