اختلاف چین و آمریکا در سازمان تجارت جهانی و تاثیر آن بر رقابت استراتژیک برای هژمونی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 دانشیار روابط بین الملل، گروه ارتباطات و علوم اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استاد گروه روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

چکیده

یکی از سیاست‌های چین برای رسیدن به جایگاه هژمونی، نفوذ موثر در سازمانها و نهادهای مالی بین‌المللی است، تا از ظرفیت آنها در راستای ارتقای قدرت ملی استفاده کند. چین تنها کشوری است، که در شرایط فعلی رقیب استراتژیک آمریکا محسوب می‌شود، اقدامات این کشور در عرصه بین‌المللی در ایالات متحده بصورت یک کد رفتاری در رقابت با واشنگتن تفسیر شده و لذا با آن مخالفت می‌گردد. پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی، به یکی از مهمترین بسترهای رقابت چین و ایالات متحده تبدیل شده‌است. سئوال اصلی این است که مهمترین عوامل اختلاف زا بین چین و آمریکا در سازمان تجارت جهانی کدامند؟ و این موضوع در رقابت استراتژیک کلان پکن–واشنگتن چگونه معنا پیدا می‌کند؟ فرضیه مقاله بصورت توصیفی–تحلیلی بررسی شده‌است، مولفه‌های اختلاف‌زا آمریکا و چین در سازمان تجارت جهانی عبارتند از: نرخ یوآن، تعرفه‌های گمرکی، انحصار در بازار پرداخت الکترونیک و مالکیت فکری، معنای اختلاف این موارد در‌چارچوب رقابت استراتژیک کلان امریکا و چین است که دو کشور سعی دارند، از ظرفیت سازمان تجارت جهانی در راستای ارتقای قدرت نهادی خود استفاده کنند و موفقیت هر یک از این دو در سازمان تجارت جهانی بر موفقیت یا ناکامی آن دو در رقابت بر سر هژمونی تاثیر گذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of the China and America dispute on the WTO on their strategic Competition for hegemony

نویسندگان [English]

  • Afshar fatholahi 1
  • Rahmat Hajimineh 2
  • Hossein Daheshiar 3
1 PhD student of International Relations, Islamic Azade University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of International Relations, Department of Communication and Social Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of International Relations, Faculty of Humanities, Islamic Azade University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of China's policies to achieve hegemony is to effectively influence international financial institutions and institutions to use their capacity to promote national power. China is the only country that is currently a strategic rival to the United States. Its actions in the international arena in the America are interpreted as a code of conduct in competition with Washington and are therefore opposed. China's accession to the World Trade Organization has become one of the most important areas of competition between China and the United States. The main question is what are the most important divisive factors between China and the America in the World Trade Organization? And this issue in macro strategic competition how does it make sense? The hypothesis of the article has been studied descriptively-analytically, the differences between the America and China in the World Trade Organization include the yuan rate, customs tariffs, monopoly on the electronic payment market, and intellectual property.The two countries are trying to use the capacity of the World Trade Organization to enhance their institutional power, and the success of each of them in the World Trade Organization affects the success or failure of the two in the competition for hegemony.

کلیدواژه‌ها [English]

  • World Trade Organization
  • Hegemony
  • Strategic Competition
  • China
  • America