جنگ عادلانه در اندیشه سیاسی ابونصر فارابی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران

2 استادیار گروه علوم سیاسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران

3 استادیار گروه علوم سیاسی، واحد خرم آباد، دانشگاه ازاد اسلامی، خرم آباد، ایران

چکیده

این مقاله با هدف بررسی جنگ عادلانه در اندیشه ابونصرفارابی نگاشته شده است. سوال اصلی این است که فارابی با چه استدلایی عادلانه بودن جنگ را توجیه می‏نماید؟ آیا این پذیرش به معنای آن است که جنگ ناعادلانه نیز وجود دارد؟ یافته‏های پژوهش حاکی از این است که جنگ در اسلام یک راه‏حل برای از بین بردن ظلم، فتنه و تجاوزگری است و هرگز برای انتقام‌جویی، جاه‏طلبی، کشورگشایی و یا به دست آوردن غنائم و اشغال سرزمین‌های دیگران نیست. همچنین در نزد فارابی، معیارهای عادلانه‏ بودن یا جائرانه بودن جنگ در مفاهیم کلیدی چون خیر و عدالت، تجسم می‏یابد و جنگی عادلانه می‏باشد که در راستای کسب خیر برای اهالی مدینه و تحقق عدالت همگانی صورت پذیرد. نتیجه پژوهش بر این امر دلالت دارد که نظریه جنگ عادلانه فارابی از جمله نظریاتی است که روایی و ناروایی جنگ‏ها را معطوف‏ به غایت آنها دانسته و ابزار و وسیله فعل را در رتبه‏های بعدی اهمیت قرار می‏دهد. در نتیجه در اندیشه او، جنگ عادلانه در گِروی ترویج، توزیع و تأمین فضیلت و خیرات است و در غیر این صورت تبدیل به جنگی جائرانه می‏شود. این مقاله با بررسی آثار و منابع کتابخانه‏ای و رویکردی هرمونتیک به تفسیر آثار فارابی می‏پردازد و به کمک روش توصیفی-تحلیلی گردآوری شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Just war in Abu Nasr Farabi's political thought

نویسندگان [English]

  • Yaser Eslaminejad 1
  • Bijan Mirzaei 2
  • Ali Falahi Saifuddin 3
1 PhD student, Department of Political Science, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Political Science, Khorramabad branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
3 Assistant Professor, Department of Political Science, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

This article is written with the aim of investigating the just war in the thought of Abunsarfarabi. The main question is, with what argument does Farabi justify the war's justice? Does this acceptance mean that there is also an unjust war? The findings of the research indicate that war in Islam is a solution to eliminate oppression, sedition and aggression, and it is never for revenge, ambition, conquest of a country, or to gain trophies and occupy other people's lands. Also, in the eyes of Farabi, the criteria of the fairness or brutality of war are embodied in key concepts such as good and justice, and a just war is one that is carried out in the direction of obtaining good for the people of Medina and realizing justice for all. The result of the research indicates that Farabi's theory of just war is one of the theories that consider the legitimacy and unfairness of wars to be based on their ends and place the means and means of action in the next ranks of importance. As a result, in his thought, a just war is hostage to the promotion, distribution and provision of virtue and charity, and otherwise it becomes an aggressive war. This article deals with the interpretation of Farabi's works by examining library works and sources and a hermeneutic approach and has been compiled with the help of descriptive-analytical method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Farabi
  • war
  • fair
  • justice
  • Islamic