سینمای اجتماعی ایران و تأثیر آن بر اعتراضات اجتماعی پس از انقلاب

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ایران

3 دانشیار گروه علوم انسانی، دانشکده مطالعات جهان، واحد تهران، دانشگاه تهران، ایران.

4 استادیار گروه علوم انسانی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

5 گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.30465/cps.2024.50350.3466

چکیده

سینمای اجتماعی ایران پس از انقلاب اسلامی به‌عنوان یک ابزار مؤثر برای بازتاب واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی جامعه شناخته می‌شود. این پژوهش به بررسی تأثیر فیلم‌های اجتماعی بر اعتراضات اجتماعی و فرهنگی در ایران پس از انقلاب پرداخته است. سوال اصلی تحقیق این است که چگونه مضامین و روایت‌های موجود در سینمای اجتماعی به تحلیل و نقد شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه کمک می‌کنند و چه ارتباطی بین این فیلم‌ها و بروز اعتراضات اجتماعی وجود دارد؟ برای انجام این تحقیق، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. 14 فیلم منتخب شامل آثاری همچون "جدایی نادر از سیمین"، "عصبانی نیستم"، و "آشغال‌های دوست‌داشتنی" با محوریت مضامینی چون نابرابری اجتماعی، بحران هویت، فساد و .. مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که سینمای اجتماعی ایران به‌طور مؤثری به نمایندگی از معضلات اجتماعی و فرهنگی و نقد نظام‌های اجتماعی پرداخته و با افزایش آگاهی و حساسیت نسبت به نابرابری‌ها، به اعتراضات اجتماعی و فرهنگی کمک کرده است. این فیلم‌ها نه‌تنها مشکلات اجتماعی را به تصویر کشیده‌اند، بلکه به‌عنوان نگاهی انتقادی به واقعیت‌های جامعه، زمینه‌ساز گفتگوهای اجتماعی و فرهنگی و تحولات اجتماعی در ایران شده‌اند. بدین ترتیب، سینمای اجتماعی به ابزاری برای انعکاس آرزوها و ناامیدی‌های مردم تبدیل شده و نقش مهمی در شکل‌گیری هویت اجتماعی و سیاسی جامعه ایفا کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Iranian Social Cinema and Its Impact on Social Protests after the Revolution

نویسندگان [English]

  • Ali Madanipour 1
  • sadegh zibakalam 2
  • Hojjat O lah Ayyobi 3
  • Alireza Azghandi 4
  • Mustafa Abtahi 5
1 PhD student in Political Science, Iranian Issues, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Full Professor, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Humanities, Faculty of World Studies, Tehran Branch, University of Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Humanities, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
5 Professor of Humanities Department, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Social cinema in Iran, following the Islamic Revolution, has emerged as an effective tool for reflecting the social and political realities of the society. This research examines the impact of social films on social and cultural protests in Iran after the Revolution. The main research question is how the themes and narratives present in social cinema contribute to the analysis and critique of social and political conditions, and what relationship exists between these films and the emergence of social protests. To conduct this research, content analysis was employed as a qualitative approach. Fourteen selected films, including notable works such as "A Separation," "I’m Not Angry," and "Tehran Has No More Pomegranates," were analyzed, focusing on themes such as social inequality, identity crisis, corruption, and political pressures. The findings indicate that Iranian social cinema effectively represents social and cultural issues while critiquing social systems, thereby raising awareness and sensitivity towards inequalities, which in turn stimulates social and cultural protests. These films not only portray societal problems but also serve as a critical lens on the realities of society, fostering social and cultural dialogues and contributing to societal transformations in Iran. Consequently, social cinema has become a means of reflecting the hopes and frustrations of the people, playing a crucial role in shaping the social and political identity of the community.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cinema
  • protests
  • social
  • crisis
  • identity
  • criticism