بررسی وجوه تمایز و تشابه مبانی نظری انقلاب اسلامی در اندیشه امام موسی صدر و شهید مطهری

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی ، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2 استادیار گروه علوم سیاسی ، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، خرم آباد ، ایران
10.30465/cps.2025.47266.3305
چکیده
عمده ترین مبانی نظری انقلاب اسلامی در اندیشه امام موسی صدر به رضایت مردمی و بیعت با حاکم ، نفی نظام موروثی و تاکید بر حاکمیت الهی از طریق نامشروع دانستن حکومت غیر معصوم اشاره دارد. طرد، نفی و رد نظام حاکم مستقر از طریق بسیج توده های مردمی و استقرار نظم جدید ویژگی بارز مبانی نظری انقلاب اسلامی در اندیشه شهید مطهری بوده است. در این مقاله که با روش تحلیلی، توصیفی و با استفاده از چارچوب نظری فرهنگی انقلاب اسلامی تدوین شده است، تاثیرذهنیت و باورهای فرهنگی و نگرش دینی مذهبی در ارایه مبانی نظری انقلاب اسلامی مطمح نظر بوده و طبق سئوال این پژوهش عمده ترین وجوه تشابه و تمایز مبانی نظری انقلاب اسلامی دراندیشه امام صدر و شهید مطهری بررسی شده است.امام صدر با اثبات نظریه خویش از طریق نفی نظام پادشاهی، حکومت مطلوب خود را بر پایه مشارکت مردمی و رضایت عمومی بنا می نهد و شهید مطهری به صورت مستقیم به نفی گفتمان پهلویسم از طریق بسیج توده های مردمی مبادرت می ورزد . الگوی حکمرانی فدرالیسم سیاسی جغرافیایی در اندیشه امام صدر و تمرکز قدرت سیاسی در بدنه حاکمیت نوآوری مبانی نظری انقلاب اسلامی ایران دراندیشه دو اندیشمند در این پژوهش می باشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Examining the differences and similarities of the theoretical foundations of the Islamic Revolution in the thought of Imam Musa Sadr and Martyr Motahari

نویسندگان English

Mehdi Omid 1
Ali Ghasemiyan 2
Ali Falahnejad 2
1 PhD student, Department of Political Science, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Political Science, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
چکیده English

The main theoretical foundations of the Islamic Revolution in the thought of Imam Musa Sadr refer to popular consent and allegiance to the ruler, the negation of the hereditary system, and the emphasis on divine sovereignty by considering the non-infallible government illegitimate. The rejection, negation, and rejection of the established ruling system through the mobilization of the masses and the establishment of a new order have been the prominent features of the theoretical foundations of the Islamic Revolution in the thought of Martyr Motahari. In this article, which has been compiled with an analytical and descriptive method and using the cultural theoretical framework of the Islamic Revolution, the effect of the mentality, cultural beliefs, and religious attitude in presenting the theoretical foundations of the Islamic Revolution has been examined, and according to the question of this research, the main aspects of similarity and difference between the theoretical foundations of the Islamic Revolution in the thought of Imam Musa Sadr and Martyr Motahari have been examined. By proving his theory through the negation of the monarchy, Imam Sadr establishes his desired government on the basis of popular participation and public consent, and Martyr Motahari directly attempts to negate the discourse of Pahlaviism through the mobilization of the masses. The governance model of geographical political federalism in the thought of Imam Sadr and the concentration of political power in the body of governance are the theoretical foundations of the Islamic Revolution of Iran in the thought of the two thinkers in this research.

Keywords:

Theoretical foundations of the Islamic Revolution, Martyr Motahari, Martyr Sadr, Cultural approach of the Islamic Revolution

کلیدواژه‌ها English

"؛ Theoretical"؛
"؛ Islamic"؛ revolution"؛ of"؛
"؛ Iran"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 17 دی 1403