آموزۀ تقدیر در کلام اسلامی و تفکر رنسانس: مطالعۀ موردی مقایسۀ اشاعره و ماکیاولی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

مربی دانشکده الهیات، دانشگاه پیام نور تهران، ایران

10.30465/cps.2025.50553.3479

چکیده

این پژوهش به بررسی تطبیقی آموزه تقدیر در کلام اشاعره و مفهوم "Fortuna" در اندیشه ماکیاولی می‌پردازد. در حالی که اشاعره، در چارچوب الهیات اسلامی، بر قدرت مطلق خداوند و جبرگرایی تأکید دارند و اعمال و سرنوشت انسان را تابع اراده الهی می‌دانند، ماکیاولی سرنوشت را نیرویی غیرشخصی و غیرقابل ‌پیش‌بینی معرفی می‌کند که رهبران سیاسی می‌توانند با بهره‌گیری از هوشمندی (Virtù) آن را مهار کنند. این تفاوت بنیادی موجب شده است که تأثیر این دو رویکرد بر سیاست و حکمرانی به شکلی متفاوت تبیین شود. اندیشه اشعری، با تثبیت مشروعیت الهی حاکمان و تأکید بر پذیرش تقدیر، به‌ ویژه در دوران خلافت اسلامی، زمینه‌ای برای پذیرش اقتدارگرایی فراهم کرده است. در مقابل، ماکیاولی با رویکرد عمل‌گرایانه خود، حکمرانی را عرصه‌ای برای مداخله و کنترل سرنوشت می‌داند. این مقاله با روش تحلیل تطبیقی، به بررسی پیامدهای این دو نگرش در حوزه‌ های سیاسی و اجتماعی پرداخته و نشان می‌دهد که اشاعره و ماکیاولی، هرچند هر دو به نیرویی فراتر از انسان اذعان دارند، اما میزان نقش‌آفرینی انسان در برابر آن را به شکلی متفاوت تحلیل کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Doctrine of Predestination in Islamic Theology and Renaissance Thought: A Case Study Comparing Ash'arites and Machiavelli

نویسنده [English]

  • Ali Garavand
Instructor, Faculty of Theology, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study conducts a comparative analysis of the doctrine of predestination in Ash‘arite theology and the concept of Fortuna in Machiavellian thought. While the Ash‘arites, within the framework of Islamic theology, emphasize the absolute power of God and determinism, considering human actions and fate as subject to divine will, Machiavelli presents fate as an impersonal and unpredictable force that political leaders can harness through Virtù (prudence and capability). This fundamental difference has led to distinct interpretations of how these two perspectives influence politics and governance. Ash‘arite thought, by reinforcing the divine legitimacy of rulers and advocating for the acceptance of predestination—particularly during the Islamic Caliphate—has provided a foundation for authoritarian rule. In contrast, Machiavelli, with his pragmatic approach, views governance as a realm for intervention and control over destiny. Through a comparative analytical method, this article examines the political and social implications of these two perspectives, demonstrating that while both Ash‘arites and Machiavelli acknowledge a force beyond human control, they diverge significantly in their assessment of human agency in response to it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fortuna
  • Ash'؛ arites
  • Renaissance
  • Machiavelli
  • Virtù
  • Kasb