تحلیل مقایسه‌ای مفهوم خیرعمومی و برساخت آن در رویکردهای سیاسی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران

2 استاد دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام

3 استادیار مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران-تهران- ایران

چکیده

خیرعمومی به عنوان یکی از مفاهیم اساسی در اندیشه سیاسی تاکنون بصورت مستقل مورد کنکاش قرار نگرفته است. در حالیکه این مفهوم در کنار مفاهیمی چون "منافع عمومی، مصالح عمومی، سیاستگذاری عمومی، کالاهای عمومی و منافع مشترک و خیر مشترک"، اساس و بن‌مایه اغلب رویکردها و جدال‌های مکاتب گوناگون را شکل بخشیده است. در گفتمان متداول علوم سیاسی، "خیرعمومی" به آن امکانات مادی، فرهنگی یا نهادی گفته می‌شود که اعضای یک جامعه در آن اشتراک منافع دارند. "خیرعمومی" مفهوم مهمی در فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی است؛ زیرا نقش مهمی در تفکر فلسفی درباره ابعاد عمومی و خصوصی زندگی اجتماعی دارد. این مقاله در پی آن است که بطور تحلیلی مقایسه‌ای سیر مفهومی خیرعمومی را در مقایسه با سایر مفاهیم، هم بصورت تعریف مفهومی و هم در قالب رویکردهای اندیشه‌های سیاسی مطالعه نموده و ادبیات این مفهوم را بطور مجزا مورد توجه قرار دهد. خیرعمومی چیست؟ چه تفاوتی با سایر مفاهیم دارد و در اندیشه سیاسی چه جایگاهی دارد؟ در این مقاله که از نوع توسعه‌ای بوده و به شیوه توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع معتبر کتابخانه‌ای به دست آمده، تفاوت‌ها و وجوه مختلف این مفهوم نشان داده شده و در چشم‌اندازهای مختلف برای اولین بار این مفهوم مورد تحلیل قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative analysis of the concept of common good and its construction in political approaches

نویسندگان [English]

  • Hoosein Rezai 1
  • Jalal Derakhsheh 2
  • Mohammad Reza Akhzariyan kashani 3
1 PhD Student in Political Science, Department of Political Science, Faculty of Law, Theology and Political Science, Research Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Faculty of Islamic Education and Political Science, Imam Sadegh University
3 Assistant Professor, Center for Advanced Studies of the Islamic Revolution, University of Tehran-Tehran-Iran
چکیده [English]

Common good as one of the basic concepts in political thought has not been independently explored so far. While this concept, along with concepts such as "public interest, public interest, public policy, public goods and common interests and public good", has formed the basis of most school approaches and debates. In the popular discourse of political science, "Common good" refers to the material, cultural, or institutional possibilities in which members of a community share interests. "Common good" is an
important concept in political philosophy and political thought because the role , It is important in philosophical thinking about the public and private dimensions of social life. "Public life" in a political society is thought to involve: the joint effort of members to maintain certain possibilities for the common good. "Private life" involves the pursuit of each member of a distinct set of personal plans. This research is a developmental type and has been done in a descriptive-analytical manner using reliable library sources. Therefore, comparative analysis has been the concept of common good with other related concepts in the approaches of political thought, and for this reason, it has conducted scientific and descriptive research in this regard.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Common good
  • political thought
  • public interest
  • public policy
  • public goods
  • Common good approaches
اباذری، یوسف، 1377، خِرد جامعه‌شناسی، تهران. طرح نو.
ابراهیمی، نادر، مردی در تبعید ابدی (براساس داستان زندگی ملاصدرای شیرازی)، انتشارات فکر روز، تهران 1375
اصفهانی، اسماعیل، شرح العرشیه، چاپ سنگی (حاشیه عرشیه)، تهران، 1315 ق.
فتخاری، اصغر(1377)، مصلحت شرعی و حاکمیت سیاسی (برگرفته از مبحث دوم از فصل دوم کتاب "الابعاد السیاسیة لمفهوم الحاکمیة " نوشته هشام احمد عوض جعفر)، فصلنامه حکومت اسلامی، شماره نهم
دهخدا، علی اکبر(1377)، لغتنامه، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ دوم از دوره جدید
سلطانی، حسن (1392) بررسی نظریه های نفع عمومی و آثار آنها بر قوانین و نهادهای سیاسی در چارچوب حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، سمنان: دانشگاه سمنان
مریدی، سیاوش و نورورزی(بیتا)، علیرضا، فرهنگ اقتصادی، موسسه کتاب پیشبرد و انتشارات نگاه، اول
ملک محمدی، حمیدرضا(1383) سیاستگذاری عمومی، تهران، انتشارات دادگستر
نوبهار، آمنه (1391) "خیرعمومی در اندیشه سیاسی مسیحیت و اسلام"پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
وحید، مجید(1383) سیاستگذاری عمومی، تهران، نشر میزان.
 
Aquinas,  T .   (1 972)   Summa Theologiae , vol. 35,  Consequences of Charity .  New York :  Cambridge University Press
Aristotle.   ( 1941 )  Politics,  trans. B  .  J owett.   In   R.   McKeon   (Ed.),  The Basic Works of Aristotle . N ew York:  R andom House.    
Blais ,  A.   ( 2000 )  To Vote or Not to Vote: The Merits and Limits of Rational Choice Theory . Pittsburgh :  University of Pittsburgh Press
Bodansky, Daniel (2012)What’s in a Concept? Global Public Goods, International Law, and Legitimacy, The European Journal of International Law , Vol . 23 No. 3, 651–668
Calhoun C. (1998) “The Public Good as a Social and Cultural Project”. In: W. W. Powell and  E. S. Clemens (eds) Private Action and the Public Good. New Haven, CT: Yale University Press, pp. 20–35.Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 20 (4):554-562
Chen A.H.Y. (2014) “The Concept of ‘Datong’ in Chinese Philosophy as an Expression of the Idea of the Common Good”. In Solomon D. and Lo P.C. (eds) The Common Good: Chinese and American Perspectives. Dordrecht: Springer, pp. 85–102.
Cicero (1928a) “On the Laws”. In: Keyes C.W. (trans.) On the Republic, On the Laws.
Douglass B. (1980) “The Common Good and the Public Interest”. Political Theory 8 (1), pp. 103–117.
Etzioni A. (2004) The Common Good. Cambridge: Polity Press.
Etzioni A. (2006) “A Neo-Communitarian Approach to International Relations: Rights and the Good”. Human Rights Review, 7(4), pp. 69–80.
-Etzioni A. (2015) The Encyclopedia of Political Thought, First Edition. Edited by Michael T. Gibbons. John Wiley & Sons, Ltd. Published 2015 by John Wiley & Sons, Ltd.
Etzioni, A. (1999) The Limits of Privacy. New York: Basic Books.   
Finnis J. (2011) Collected Essays, Volume III: Human Rights and the Common Good. Oxford University Press
Gutmann,  A .   (1 985)  “C ommunitarian Critics of Liberalism, ”  Philosophy & Public Affairs ,  14  ( 3 ),  308 – 22 .
Hollenbach D. (2002). The Common Good and Christian Ethics. Cambridge: Cambridge University Press.
Hollenbach,  D .   (1 989)  “T he Common Good Revisited ,”  Theological Studies ,  50  ( 1 ),  70 – 94 . 
Hollenbach,David S.J.(2044)The Common Good and Christian Ethics, Cambridge university press
Honohan I. (2002) Civic Republicanism. London: Routledge.
Johnson-DeBaufre, Catherine Keller, and Elias Ortega-Aponte.(2015) Common goods : economy, ecology, and political theology, Fordham University Press
Kempshall M.S. (1999) The Common Good in Late Medieval Political Thought. Oxford: Clarendon Press.
Keys M.M. (2006) Aquinas, Aristotle, and the Promise of the Common Good.  Cambridge: Cambridge University Press.
Keys M.M. and Godfrey C. (2010) “Common Good”. In: M. Bevir (ed.) Encyclopedia of Political Theory. Los Angeles: Sage, pp. 239–242.
Lo P.C. and Solomon D. (2014) “The Common Good”. In: Solomon D. and Lo P.C. (eds) The Common Good: Chinese and American Perspectives. Dordrecht: Springer, pp. 1–18.
MacIntyre A. (1998) “Politics, Philosophy and the Common Good”. In: Knight K. (ed.) The MacIntyre Reader. Cambridge: Polity Press, pp. 235–252.
Mansbridge J. (2013) “Common Good”. In: LaFollette H, (ed.) The International Encyclopedia of Ethics, Vol. II. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Maritain J. (1946) “The Person and the Common Good”. The Review of Politics, 8 (4),  pp. 419–455.
Michael Reisch(2018)   For the Common Good Essays of Harold Lewis, Brunner-Routledge New York and Hove
Miller, Peter N.(1994) Defining the common good: empire, religion and philosophy in eighteenth-century Britain, Cambridge University Press
Pettit P. (2004) “The Common Good”. In: Goodin R.E., Dowding K. and Pateman C. (eds) Justice and Democracy: Essays for Brian Barry. Cambridge: Cambridge University Press,  pp. 150–169.
Plato.   ( 1968 )  The Republic,  trans. A  .  B loom.    New York :  Basic Books
Rand ,  A.   and   Branden ,  N.   ( 1986 )  Capitalism: The Unknown Ideal .  New York :  Penguin Books
Riordan P. (2008) A Grammar of The Common Good: How to Make Sense of Globalization. London: Continuum.
Riordan, Patrick. (1996) The Politics of the Common Good. Dublin, Ireland: Institute of Public Administration,
Salvatore, Armando and Dale F. Eickelman (2004) Public Islam and the common good, Koninklijke Brill NV, Leiden, The Netherlands
Schlag .Martin , Juan Andrés Mercado(2012) Free Markets and the Culture of Common Good, Springer Science+Business Media B.V
Sandel M.J. (1982) Liberalism and the Limits of Justice. Cambridge: Cambridge  University Press.
Smith ,  A.   ( 2001 )  Wealth of Nations , ed. C  . J.  B ullock.   N ew York:  C ollier.
vatican. (n.d.) “T he Common Good ” Catechism of the Catholic Church, § 1906, http://www.vatican. va/archive/ccc_css/archive/catechism/p3s1c2a2. htm (accessed January 16, 2014).   
Yuengert ,  A.   ( 2009 ) “ The Common Good for Economists ,”  Faith and Economics , 38, 1–9
Zaman M.Q. (2004) “The Ulama of Contemporary Islam and Their Conception of the Common Good”. In: Salvatore A. and Eickelrnan D.F. (eds) Public Islam and the Common Good. Leiden: Brill, pp. 129–156