سیاست متعالی‌زمینه‌مند؛ جغرافیای سیاست و قدرت در اندیشه سیاسی امام خمینی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشیار دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)

3 استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه

چکیده

اندیشه سیاسی امام خمینی یکی از مهمترین اندیشه های سیاسی تاریخ تشیع و جهان اسلام است که در آن جریان‌های مختلف اندیشه سیاسی جغرافیای اسلامی به یکدیگر پیوند خورده است. هدف مقاله فهم معنای سیاست و قدرت سیاسی در اندیشه امام خمینی است. در این مقاله دو نسبت از الگوی جان مارو اتخاذ شده است که نمایی دستگاه فکری امام خمینی را ترسیم می‌نمایند. نسبت اول چگونگی ارتباطی است که بین غایت قدرت و مرجع اعمال قدرت برقرار می‌شود. نسبت دوم ارتباطی است که بین غایت قدرت و تحدید و توزیع قدرت وجود دارد. سوال این پژوهش این است که سیاست و قدرت در اندیشه سیاسی امام خمینی چه مشخصاتی دارد؟ فرضیه این نوشتار این است که امام خمینی توانسته‌اند با درکنار هم قرار دادن مفاهیم مستخرج از دین اسلام، مذهب و فقه شیعه، بهره‌گیری از فلسفه اسلامی و در نهایت تطبیق فقهی آن با شرایط امر واقع منظومه سیاسی یگانه‌ای را ترسیم نمایند که در آن امر متعالی و امر روزمره در پیوند با یکدیگر قرار گرفته است که در این مقاله از آن تحت عنوان سیاست متعالی زمینه‌مند یاد شده است. روش این مقاله تحلیل – توصیفی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Contextual- Transitional Politics; Geography of Politics and Power in Imam Khomeini's Political Thought

نویسندگان [English]

  • Morteza Farokhi 1
  • mohammad bagher khorramshad 2
  • ebrahim barzegar 3
1 PhD student in Political Science, Allameh Tabataba'i University
2 Associate Professor, Department Of Political Science Of Allameh Tabataba'i University
3 Professor of Law and Political Science at Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]

Imam Khomeini's political thought is one of the most important political theories of Shiite history and the Islamic world, in which the various stages of political thought of Islamic geography are linked together. The important distinguishing feature of Imam Khomeini's political thought is its objectification in the form of the last major revolution of the world and the political system derived from it, the Islamic Republic. These features have made it possible for their intellectual systems to be more politically complicated in the field of politics. To understand what their approach to power means, we need to analyze both the theoretical and practical aspects of the Imam (RA). If we seek to understand the meaning of politics and political power in the thoughts of Imam Khomeini, it seems to be necessary to examine them in the geography of his political thought. In this paper, two aspects of the Maro-style pattern are drawn that illustrate Imam Khomeini's intellectual imagery. The first ratio is the relationship between the ultimate power and the reference of the exercise of power. The second is the relationship between the ultimate power and the distribution and distribution of power. The hypothesis of this paper is that Imam Khomeini, along with putting together the concepts of Islam, religion and Shiite jurisprudence, has been able to draw on the use of Islamic philosophy and, ultimately, its jurisprudential adaptation to the actual circumstances of a single political system. In which the transcendental and everyday affairs are linked together, which is referred to in this article as the transcendent politics of the ground.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imam Khomeini
  • political thought
  • political power
  • government
  • transcendent
  • real
احمدوند، شجاع، (1396)، اندیشۀ سیاسی ایران باستان، تهران: سمت؛
افتخاری، اصغر(1378) قدرت و مصلحت: درآمدی بر فلسفه دولت در اندیشه سیاسی امام خمینی، پژوهشنامه متین، شماره 3 و 4
افروغ، عماد(1387) مبانی و قلمرو احیاگری دینی امام خمینی، فصلنامه دانش سیاسی ، شماره 7
جوادی آملی، عبد الله(1378)، عین نضّاخ (تحریر تمهید القواعد) به تحقیق حمید پارسانیا، قم : مؤسسه اسراء،
خمینی، سید روح الله[امام] (1368)، چهل حدیث، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء، چاپ اول.
خمینی، سید روح الله[امام] (1386)، شرح دعای سحر، مترجم: سید احمد فهری زنجانی،  تربت؛
خمینی، سید روح الله[امام] (1362)، طلیعه انقلاب اسلامی ،مصاحبه های امام خمینی در نجف ، پاریس و قم، ستاد انقلاب فرهنگی ، مرکز نشر دانشگاهی
خمینی، سید روح الله[امام] ، (1374)،  شرح دعإالسحر (تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى (ره)
خمینی، سید روح الله[امام] ، (بی تا)، کشف الاسرار، انتشارات محمّد، تهران
خمینی، سید روح الله[امام] (1371) چهل حدیث، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
خمینی، سید روح الله[امام]  (1379)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خمینی، سید روح الله[امام] (1374)،  کلمات قصار امام خمینی، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،
خمینی، سید روح الله[امام] (1373)، ولایت فقیه، حکومت اسلامی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)‏‫‏‏.
خمینی، سید روح الله[امام] (1382)، شرح چهل حدیث جنود عقل و جهل، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
خمینی، سید روح الله[امام] (1377)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
خمینی، سید روح الله[امام] (1391)، طلب و اراده، مترجم: سید احمد فهری زنجانی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی
خمینی، سید روح الله[امام] (1427ق)، تحریرالوسیله، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
داوری اردکانی، رضا (1377) فارابی ، موسس فلسفه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
درخشه، جلال( 1384)، گفتمان سیاسی شیعه در ایران معاصر، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)
زمزم، علیرضا(1391) منطق تحول اندیشه توزیع قدرت با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)، رهیافت انقلاب اسلامی، شماره 19
 عالم، عبدالرحمن، (1377)، تاریخ فلسفه سیاسی در غرب (از سده میانه تا قرن نوزدهم)، تهران، انتشارات وزارت امور خارجه.
‌ کاسیر، ارنست (1377)، اسطوره دولت، ترجمه احمد تدین، تهران: نشر هرمیس
فوزی، یحیی، (1393)، اندیشۀ سیاسی امام خمینی، نشر  معارف،
نبوی، سید عباس،(1388)، فلسفه قدرت، تهران: انتشارات سمت،
نویمان، فرانتس (1368)، شیوه های تحقیق در قدرت سیاسی، ترجمه عزت الله فولادوند، مجله فرهنگ، کتاب چهارم و پنجم، بهار و پائیز.
حقیقی، شاهرخ(1383) گذار از مدرنیته:نیچه، فوکو، لیوتار، دریدا،انتشارات آگه
مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی(1364)، ج 1، مجلس شورای اسلامی
ملاصدرا،(1383الف) الحکمه المتعالیه فی الاسفارالاربعه  ج 6 تصحیح و تحقیق غلامرضا اعوانی. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا
ملاصدرا، صدرالدین محمد.(1381)، المبدا و المعاد فی الحکمه المتعالیه ج 6، تصحیح، تحقیق و مقدمه محمدذبیحی، جعفرشاه نظری. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1354)، المبدأ والمعاد، تصحیح سید جلال الدین آشتیانى، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران‌،
ملاصدرا (1360)، الشواهد الربوبیه فى المناهج السلوکیه، تصحیح و تعلیق از سیدجلال‎الدین آشتیانى‌، مشهد: المرکز الجامعى للنشر،
نایینی، محمد حسین (1361)، تنبیه الامة و تنزیه الملة، مقدمه و پاورقی: سید محمود طالقانی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
هابز، توماس (1380)، لویاتان، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نشر نی.
 
Lydia Daniels, Amy(2012) Justice in Augustine’s City of God, published in  Stellenbosch University http://scholar.sun.ac.za
Morrow, John (2005) History of Western Political Thought: A Thematic Introduction, Published by New York University Press. 2nd ed.
McGaghie, William C.; Bordage, Georges; Shea, Judy A.2001. Problem Statement, Conceptual Framework, and Research Question, Academic Medicine 76(9): 923-924. Retrieved in 25 Dec 2015