حکمرانی در جامعه پیچیده شبکه‌ای

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی. دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی. دانشگاه امام صادق علیه السلام

2 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام. رئیس دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی

10.30465/cps.2021.35685.2761

چکیده

حکمرانی در سه سویه مشارکت‌، مشروعیت و تقنین منشاء اثر و گفت‌وگو می‌باشد. حکمرانی به مثابه موضوع قدرت، هم‌زمان با تطورات قدرت دچار دگرگونی شده و بسترهای جدیدی را تجربه می‌کند. بر این مبناء موضوع حکمرانی، هنگامی که در جوامع پیچیده و شبکه‌ای قرار می‌گیرد شرایطی متفاوت از جوامع پیشاشبکه‎‌ای پیدا می‌کند. این تحقیق در پی آن است تا به این موضوع بپردازد که حکمرانی در جامعه پیچیده شبکه‌ای چگونه است؟ از این رو هدف اصلی این تحقیق، شناخت چارچوبی است که بتواند به پردازش جدیدی از کیفیت حکمرانی در جامعه پیچیده و شبکه‌ای بپردازد. در این پژوهش که دارای رویکردی توصیفی- تحلیلی می‌باشد سعی شده تا با استفاده از روش اسنادی در ضمن گفتمان تفسیری و نظریه پیچیدگی و با رجوع به منابع معتبر، ابعاد مختلف موضوع، بررسی و بیان گردد. یافته‌های تحقیق بیانگر آن است که طراحی هویت‌های رقومی یکتا و انحصاری و همچنین داده‌های کلان و معنادار برای حکمرانی در جامعه پیچیده شبکه‌ای، نقش اساسی را ایفاء می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Governance in a complex network society

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hadi Raji 1
  • Asghar Eftekhari 2
1 PhD student at the Faculty of Islamic Studies and Political Science. {Imam Sadiq University (Pbuh)}
2 Professor at the Faculty of Islamic Studies and Political Science.{Imam Sadiq University (Pbuh)}
چکیده [English]

Governance in the three aspects of participation, legitimacy and legislation is the source of effect and dialogue. Governance as a matter of power is evolving and experiencing new contexts as power evolves. Accordingly, the issue of governance, when placed in complex and networked societies, finds different conditions from pre-networked societies. This research seeks to address the issue of what governance is like in a complex networked society. Therefore, the main purpose of this research is to identify a framework that can deal with a new processing of the quality of governance in a complex and networked society. In this research, which has a descriptive-analytical approach, an attempt has been made to study and express the various dimensions of the subject by using the documentary method in addition to interpretive discourse and complexity theory, with reference to reliable sources. The research findings indicate that the design of unique and exclusive digital identities as well as large and meaningful data for governing a complex network society play a key role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Network society
  • complexity
  • governance
  • big data
  • digital identity
  • فهرست منابع

    • اسپریگنز، توماس (1365)، فهم نظریه‌های سیاسی، ترجمه فرهنگ رجایی. تهران: انتشارات آگاه
    • اسحاقی، سیدحسین (1383)، «آزادی عقیده در اسلام»، رواق اندیشه، شماره 29، از 37 تا 58
    • افتخاری و راجی(1396)، «بازاریابی سیاسی صدور انقلاب اسلامی»، فصلنامه پژوهشنامه انقلاب اسلامی، شماره 22، 1396.
    • آقازاده، هاشم و طهماسبی آقبلاغی، داریوش و ابدالی، علی (1395)، «بازاریابی سیاسی و انصراف از دریافت یارانه نقدی»، فصلنامه چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، شماره 61، از 13 تا 26
    • برزگر، ابراهیم (1383)، «مسئله فلسطین در اندیشه اسلام معاصر و روش جستاری اسپریگنز»، پژوهش حقوق و سیاست، شماره 12، 1383.
    • برزگر، ابراهیم (1388)، روان‌شناسی سیاسی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، مرکز تحقیق و توسعة علوم انسانی
    • برزگر، ابراهیم (1389)، «ساختار فهم اندیشه سیاسی اسلام»، دانش سیاسی، شماره 2، از 43 تا 72
    • برزگر، ابراهیم (1393)، آزادی در الگوی سه گانه اسلام. تهران: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، انتشارات الگوی پیشرفت
    • پایگاه نورمگز noormags.ir
    • جنیفر، لیز- مارشمنت (1394)، بازی بازاریابی سیاسی. تهران: سیته
    • حاتمی، محمدرضا؛ شمالی، محمدعلی (1388)، «نظریه اخلاق مبتنی بر نیازها»، فصلنامه معرفت اخلاقی، شماره 1، از 47 تا 66.
    • حسنی بافرانی، طلعت (1389)، «ماهیت انسان و نیازهای متعالی او از دیدگاه ویکتور فرانکل»، روانشناسی و دین، شماره 12، از 5 تا 32
    • خمینی، روح‌الله (1368)، صحیفه نور، تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی
    • خیری، بهرام؛ قلی‌پورسنگلجی، پویا (1391)، «بازاریابی سیاسی، مفهوم، اهداف، ابزارها»، فصلنامه راهبرد دانشگاه تهران، شماره 8 ، از 99 تا 120.
    • دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال و رادفر، فیروزه (1389)، الگوهای صدور انقلاب در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران .تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
    • رحیمی‌نیک، اعظم (1374)، تئوری‌های نیاز و انگیزش .تهران، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران.
    • زارعی، عظیم و شرفی، وحید و بهمنی، مهسا (1395)، «بازاریابی سیاسی و رسانه‌های اجتماعی بر انتخابات کاندیداها در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی»، فصلنامه پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره 44، از 97 تا 124
    • ساعتچی، محمود (1388)، نظریه‌پردازان و نظریه‌ها در روانشناسی و مدیریت. تهران: جنگل. جاودانه.
    • شومیکر، پاملاجی (1387)، نظریه‌سازی در علوم اجتماعی، ترجمه محمد عبداللهی. تهران: انتشارات جامعه‌شناسان
    • صدر، محمدباقر (1359)، خلافت انسان و گواهی پیامبر، ترجمه جمال موسوی. تهران: نشر روزیه
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1374)، تفسیرالمیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی
    • فیض، علی‌رضا(1380)، گفتگو، متین، شماره 10، بهار 1380
    • قرضاوی، یوسف (2001م)، مدخل لمعرفة الاسلام.قاهره، مکتبة وهبه
    • کاستلز، مانوئل(1396)، قدرت ارتباطات، ترجمه حسین بصیریان جهرمی. تهران: علمی فرهنگی
    • کوالینا، ووسیچ؛ فالکوفسکی، آندرژه؛ نیومن، بروس. آی (1393)، بازاریابی سیاسی - مبانی نظری و راهبردی، ترجمه حمیدرضا عسگری ده‌آبادی و شهاب طلایی شکری. تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
    • لیز- مارشمنت، جنیف (1394)، بازی بازاریابی سیاسی، ترجمه دکتر رسول بابایی. تهران: انتشارات سیته
    • محمدی یدک، علی (1391)، «طبقه‎‌بندی گرایش‌ها و سبک‌های تفسیری شیعه»، هفت آسمان، شماره 53، از 29 تا 52
    • محمدی‌اصل، عباس (1388)، نظریه‌های جامعه‌شناسی. تهران: انتشارات جامعه شناسان
    • محمدیان، محمود و شمسی، جعفر (1388)، مبانی نظری بازاریابی و تبلیغات سیاسی در غرب. تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1388)، احتیاط، اصل روش‌شناسی دین پژوهی، دوفصلنامه پژوهش، شماره 1، بهار
    • مطهری، مرتضی (1357)، انسان و ایمان، تهران، صدرا
    • مقدمی، صابر؛ خورشیدی، غلامحسین (1382)، «تبیین مفهوم بازاریابی اجتماعی»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 28، از 141 تا 164.
    • وکیل‌زاده، حسن (1394)، بازاریابی سیاسی روایت تصویر ارائه شده از نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل (مطالعه موردی: دولت اول آقای احمدی‌نژاد)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع).
    • یوسفی‌رامندی، رسول (1395)، بازاریابی سیاسی و مدیریت رفتار رأی‌دهنده. مشهد: مرندیز، دانشگاه سیستان و بلوچستان و مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور.