بحران همه گیری کرونا وضرورت بازتولید اخلاقیِ آزادی انسان در الهیات سیاسی (باتمرکز بر آرا اسپینوزا وکارل اشمیت)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار علوم سیاسی پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی

چکیده

در فلسفه سیاسی غرب از قرن شانزدهم طرح جدیدی از نسبت اخلاق و سیاست در جهت افزایش ثبات و حفظ حاکمیت سیاسی بدون توجه به الزامات اخلاقی مطرح شد و پس از آن متفکران عصر روشنگری هریک به فراخور بینش و مکتب و اعتقادات خود تصویری از اخلاق و سیاست و انسان ارائه کردند برخی از اندیشمندان غربی، اخلاق را تابع سیاست و بعضی سیاست را تابع اخلاق قلمداد کردند.
اما در نهایت همان طرح اولیه برای افزایش ثبات و حفظ حاکمیت سیاسی با تاکید بر ضمانت آزادی فردی حاکم شد؛ برای نمونه اسپینوزا ضمانت آزادی فردی را در اخلاق کاربردی می‌جوید و کارل اشمیت به‌دنبال عملکرد دولت در قبال آزادی فردی و اجتماع در مشروعیت الهیاتی و سنتی است. پرسش این است که راهکار اسپینوزا و اشمیت برای ضمانت آزادی فردی و تضمین سلامت شهروندان در شیوع بلای فراگیر هم‌چون کرونا چیست؟ نتایجی که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به‌دست آمده است، نشان می‌دهد که اسپینوزا آزادی فردی را امری اخلاقی می‌داند که همه افراد در نوع خود، مسئول رعایت آن هستند؛ از طرف دیگر اشمیت، موضع‌گیری دولت در قبال بحران‌های سیاسی- اجتماعی همانند بلایای فراگیر و ضرورت بازتولید ارزش‌هایی چون آزادی را به باورهای مذهبی و سنت‌های عرفی‌شده حاکم بر ذهن و زبان مردم و کارگزاران حکومت مشروط می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Coronavirus pandemic crisis And the need for a moral reproduction of human freedom in political theology (Focusing on the votes of Spinoza and Carl Schmidt

نویسنده [English]

  • Seyyed Reza Hosseini
Assistant Professor of Political Science, Institute of Political Thought, Institute of Humanities and Cultural Studies
چکیده [English]

In Western political philosophy from the sixteenth century, a new plan of the relationship between ethics and politics was proposed in order to increase stability and maintain political sovereignty without regard to moral requirements. Some people think that morality is a function of politics and some consider politics a function of morality.

But in the end, the same initial plan to increase stability and maintain political sovereignty was emphasized in Western societies with an emphasis on guaranteeing individual freedom.
Spinoza, for example, seeks the guarantee of individual liberty in applied ethics, and Carl Schmidt finds the state's attitude toward individual and community liberty in its theological and traditional legitimacy.
What is the prevalence of a pervasive disaster such as Corona virus pandemic?
The results obtained using library resources and descriptive-analytical methods show that Spinoza considers individual freedom to be a moral matter to which all human beings, in their own way, are responsible. Schmidt, on the other hand, makes the government's stance on socio-political crises, such as the catastrophic catastrophe, and the need to reproduce values such as freedom, conditioned on religious beliefs and customary traditions that govern the minds and languages of the people and government agents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Freedom
  • Corona
  • Ethics
  • Political Theology
  • Spinoza
  • Carl Schmidt
اسپینوزا باروخ بندیکت،) 1393)، رسالة الهی سیاسی، ترجمه علی فردوسی، تهران، سهامی انتشار.
اسپینوزا، باروخ،) 1382)، شرح اصول فلسفه دکارت و تفکرات مابعدالطبیعی، ترجمه محسن جهانگیری، تهران، سمت.
اسکروتن راجر. (1389)، اسپینوزا، ترجمه اسماعیل سعادت، تهران، طرح نو.
اشمیت کارل؛) 1390)، الهیات سیاسی، ترجمه‌ی لیلا چمن‌خواه، تهران، نشر معاصر.
اشمیت،کارل،‌( 1392  )، امر سیاسی، ترجمه سهیل صفاری، تهران، معاصر.
آشوری داریوش، (1392)، دانشنامه سیاسی (فرهنگ اصطلاحات و مکتب‌های سیاسی)، تهران، نی.
بختیاری فاطمة، (1393) «درمان انفعالات از نگاه اسپینوزا وجورج الیوت،» فصلنامه فلسفه دانشگاه تهران، دوره 2، شماره 43.
برنجکار، رضا) 1382 (، «نتایج اخلاقی وحقوقی نظریه فلسفی اسپینوزا»، فصلنامه اندیشه‌های حقوقی، شماره 4.
پارکینسن،جی .ایچ .آر،( 1381)،‌ عقل و تجربه از نظر اسپینوزا، ترجمة محمدعلی عبداللهی، قم ، بوستان کتاب.
توازیانی، زهره (1386)، «مقایسه دیدگاه ابن سینا واسپینوزا در نسبت عقل، اراده و اختیار به خدا» فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، شماره 24.
حسینی بهشتی علیرضا و دیگران (1393)، «منطق استثنا در فلسفه سیاسی کارل اشمیت»، فصلنامه فلسفه تحلیلی، شماره17.
حمیدی، سمیه،1394، «روایت تئولوژیکال از امر سیاسی در اندیشه کارل اشمیت»، فصلنامه پژوهش سیاست نظری، شماره 18.
خوشرو محمد،) 1392(، بیماریهای عفونی، تهران، ارجمند.
طباطبایی جواد، (1393 (، نظام‌های نوآئین در اندیشه سیاسی، تهران، انتشارات مینوی خرد.
فرهادپور مراد،) 1387 )، قانون و خشونت، تهران، فرهنگ صبا.
لارنس ج فردریک؛) 1390)، «الهیات سیاسی»، ترجمه‌ی همایون همتی، کلمه، شماره 11.
نظری، علی‌اشرف، (1395)، «اشمیت و امر سیاسی؛ بازسازی یک پرتره بحث برانگیز»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، سال16، شماره4.
هولمز رابرت ال، (1385)، مبانی فلسفه اخلاق، ترجمه مسعود علیا، تهران، ققنوس.
 
Bellamy, R., & Baehr, P.,2006. “Carl Schmitt and The Contradiction of Liberal Democracy”, European Journal of Political Research.
Calder, Simon 2012, George Eliot, Spinoza and the Ethics of Literature, Beth Lord, Spinoza Beyond Philosophy, Edinburgh University Press.
Health, Australian Government Department of (2020-01-21). "Novel coronavirus. Australian Government Department of Health. Retrieved 2020-01-23.
https://www.avapress.com/fa/new.
Schwab, G.1989, The Challenge of The Exception: The Introduction to the Political of Carl Schmitt Between 1921 and 1936, Greenwood Press.