زوال همدلی در نظام‌های تمامیت‌خواه از منظر هانا آرنت

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه کلام و اخلاق دانشگاه پیام نور

2 کارشناس ارشد

10.30465/cps.2022.41259.3016

چکیده

ارتباط معنادار میان نظام های تمامیت خواه و مفاهیم اخلاقی از جمله همدلی به عنوان شکلی از مسئولیت های اجتماعی و جلوه ای از اخلاق فردی آحاد جامعه از منظر آرنت دغدغه این تحقیق است.



چگونه در نظام‌های تمامیت‌خواه، اخلاق فردی در جامعه مضمحل و با چه شیوه هایی حس مسئولیت های اجتماعی از جمله همدلی در میان آحاد مردم نابود می‌گردند . از منظر آرنت شیوه این نظام‌های سیاسی چنین است که با ابزارهای ویژه مانند تبلیغات گسترده ، ارعاب و ترویج ایدئولوژهای خاص ، جامعه را به سمت جامعه‌ای توده‌ای تبدیل می‌کنند. بدین طریق که جامعه به توده ای صرفا متشکل از جمعی انسان‌ها مبدل می گردند و سرانجام در این حکومت‌ها ، مفاهیم اخلاقی همچون همدلی معنا و مفهوم خود را نیز از دست خواهند داد .



مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی می کوشد تا نزد آرنت به عنوان یک نظریه پرداز تاثیر گذار در فلسفه سیاسی معاصر به ارزیابی و سنجش گری میان ارزش های والای انسانی به ویژه همدلی با ساختار نظام های تمامیت خواه، پرداخته و اضمحلال مفاهیم اخلاقی همانند همدلی را نشانه رود. به چالش کشانیدن مفهوم همدلی در فلسفه اخلاق و سیاست نزد وی امر بدیع این خامه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Hannah Arendt’s View on Decline of Sympathy in Totalitarian Systems

نویسندگان [English]

  • Gholamhossein Khedri 1
  • Amir Khorram 2
1 Faculty member at philosophy theology and ethics of P.N.U
2 Master
چکیده [English]

The present research aims at investigating the significant relationship between totalitarian systems and moral concepts including Sympathy as a form of social responsibilities and a manifestation of personal ethics amongst the members of the society with an emphasis on Arendt's views, the well-known German-American philosopher and historiographer. She believes that Nazism and Stalinism are two instances of such ruling systems in the 20th century relying on a set of specific theoretical foundations featuring some unique characteristics that completely distinguish them from other totalitarian, democratic, etc. systems in terms of practicing politics and addressing moral concepts.



How does personal ethics decline in a society in totalitarian systems? Which methods are used to undermine social responsibility amongst people? Arendt observes that to achieve these goals, such political systems at first convert the society into a mass society through the special tools they own such as extensive promotion of their ideas, intimidation, and spread of some particular ideologies. In fact, they are similar to the people marooned in the wilderness. Finally, the people enslaved by the totalitarian ruling systems find some ethical concepts such as Sympathy completely meaningless.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hannah Arendt"
  • Totalitarian"
  • System
  • Sympathy"
  • moral concepts "
  • "
  • Decline"
  • منابع  :

    ۱ -  آرنت، هانا (1951)، ریشه­های توتالیتاریسم(چاپ هفتم)، ترجمه: محسن ثلاثی (1396)، تهران، انتشارات ثالث.

    ۲ - آرنت، هانا (1958)، وضع بشر(چاپ چهارم)، ترجمه: مسعود علیا (1389)، تهران، انتشارات ققنوس.

    ۳ – آرنت، هانا (1961)، میان گذشته و آینده (چاپ چهارم)، ترجمه: سعید مقدم (1396)، تهران، انتشارات اختران.

    ۴ - آرنت، هانا (1963)، انقلاب(چاپ چهارم)، ترجمه: عزت­الله فولادوند(1361)، انتشارات خوارزمی.

    ۵ - آرنت، هانا (1968)، انسان در عصر ظلمت(چاپ اول)، ترجمه: مهدی خلجی(1394)، نسخه پی دی اف، انتشارات بنیاد توانا.

    ۶ - آرنت، هانا (1972)، بحران­­های جمهوریت(چاپ دوم)، ترجمه: امین عسگری­زاده و فلورا عسگری­زاده (1397)، تهران، انتشارات گام نو.

    ۷ - اسپیرو، هربرت (1968)، توتالیتاریسم، چاپ (دوم)، ترجمه: هادی نوری(1391)، تهران، انتشارات پردیس دانش.

    ۸- امیرشیرزاد، نرگس (۱۳۹۲)، بررسی عوامل موثر بر بی تفاوتی اجتماعی، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

    ۸ - فروم، اریک (1941)، گریز از آزادی(چاپ چهارم)، ترجمه: عزت­الله فولادوند(1366)، تهران، انتشارات مروارید.

    ۹-هاگس و همکاران. اصول مهارت های زندگی (همدلی)، ترجمه ی گودرزی (1388)، چاپ دوم، انتشارات راه دانش.

    ۱۰- ژولین فروند ،بزرگ نادر زاده (۱۳۷۵)، «اخلاق و سیاست»، ترجمه بزرگ نادرزاد، ماهنامه کِلْک، ش ۷۶-۷۹.

      ۱۱- بشیریه، حسین،( ۱۳۸۴). تاریخ اندیشه‌های سیاسی در قرن بیستم – لیبرالیسم و محافظه کاری، نشر نی ، تهران.

       ۱۲-کازنو، ژان (1364) قدرت تلویزیون، ترجمه علی اسدی، تهران، مؤسسه انتشارات امیرکبیر.

       ۱۳-مسعودنیا، ابراهیم (1380) تبیین جامعه شناختی بی‌تفاوتی شهروندان در حیات اجتماعی سیاسی، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 168-167، 165-152.

    ۱۴-خدابخش، محمد رضا و منصوری پروین (1390). همدلی و بازبینی نقش آن در بهبود روابط پزشک – بیمار ، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی ، 4(3) :46-38.

    ۱۵-سید محمدی یحیی (۱۳۹۳). انجمن روان پزشکی آمریکا،تهران ، ارسباران.

     

    Albireo, P., Ingoglia, S. & Lococ o, A. (2001). Designing a method to ۶16--
    assess empathy in Italian children. In A. Bohart & D. Stipek (eds.),
    constructive and destructive behavior, Implications for family, school
    & society (205-223). Washington, DC: American Psychological
    Association.

    17--. American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. American Psychiatric Association. Arlington, 2013.

    • 18--Bruno Belletheim. Behavior in Extreme Situation in Journal of Abnormal and Social Psychology. Vol xxx. VIII No 4. 1943.

    19-- Bandura, Albert (2016), Moral Disengagement (1st Edition), New York, United Stat.

    20- Bolognini, Stefano (2007), Psychoanalytic Empathy (Book Review), Publisher: Free Association.

    21-- Encyclopedia of Ethics, ed. by Lawrence C. Becker & Charlotte B. Becker, London, Routledge, 2001, v. 1.

    22--Merriam-Webster’s Compact Rhyming Dictionary, Merriam-Webster, 1993.

    23-Radenovic, Ljiljana (2011), The Roots of Empathy: A Lesson from Psychoanalysis, Published by Elsevier Ltd. Social and Behavioral Sciences 30  .

    24- Rogers, Carl R (1956), The Necessary and Sufficient Conditions of Therapeutic Personality Change, published in 1957 in the Journal of Consulting, Psychology Vol. 21.

    25- Strayer, J, (1987). Affective and cognitive perspectives on empathy. In: N.
    Eisenberg and J. Strayer, Editors, Empathy and its development, Cambridge
    University Press, Cambridge.

    26- Strayer. Janet. Roberts. William. (1997). Children’s Personal Distance and Their Empathy: Indices of Interpersonal Closeness. International journal of behavioral development.