منابع
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1377). «فلسفۀ مشائی؛ یونانی یا اسلامی»، در: محمدجواد صاحبی، گفتوگوی دین و فلسفه (مباحثات اندیشهمندان ایرانی در باب فلسفه اسلامی)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1384). درخشش ابنرشد در حکمت مشاء، تهران: طرح نو.
ابنرشد (1384). تهافتالتهافت، علیاصغر حلبی، تهران: جامی.
ابنرشد (1385). «فصلالمقال فیما بینالحکمه و الشریعه منالاتصال»، در: صادق آئینهوند، دین و فلسفه از نگاه ابنرشد با مروری به نظریههای فیلسوفان مسلمان، تهران: نی.
ابنرشد (1859). «الکشف عن مناهج الادله فی عقاید المله و تعریف ما وقع فیها بحسب التأویل من الشبه المزیفه و البدع المضله»، در:
Marcus Joseph Müller, Philosophie Und Theologie Von Averroes. München: In Commision Bei G. Franz.
ابنرشد (1998). الضروری فی السیاسه: مختصر کتاب السیاسه لافلاطون، احمد شحلان، بیروت: مرکز دراسات الوحده العربیه.
ابنرشد (2002). تلخیص السیاسه لافلاطون (محاوره الجمهوریه). حسن مجید العبیدی و فاطمه کاظم الذهبی، چ 2، بیروت: دار الطلیعه.
اکبریان، رضا (1386). مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
اوروی، دمینیک (1387). ابنرشد، فریدون فاطمی، چ 2، تهران: نشر مرکز.
الاهوانی، فؤاد احمد (1362). «ابنرشد»، غلامرضا اعوانی، در: میانمحمد شریف، تاریخ فلسفه در اسلام، ترجمه زیر نظر نصرالله پورجوادی، ج 1، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
آئینهوند، صادق (1385). دین و فلسفه از نگاه ابنرشد با مروری به نظریههای فیلسوفان مسلمان، تهران: نی.
بشیریه، حسین (1384). آموزش دانش سیاسی، چ 5، تهران: نگاه معاصر.
بلک، آنتونی (1385). تاریخ اندیشۀ سیاسی اسلام از عصر پیامبر تا امروز، ترجمۀ محمدحسین وقار تهران: اطلاعات.
الجابری، محمد عابد (2001). ابنرشد، سیره و فکر، دراسه و نصوص، چ 2، بیروت: مرکز دراسات الوحده العربیه.
الجابری، محمد عابد (1391). خوانشی نوین از فلسفۀ مغرب و اندلس، ترجمۀ سید محمد آلمهدی، تهران: ثالث.
دهباشی، مهدی (1377). «فلسفۀ مشائی؛ یونانی یا اسلامی»، در: محمدجواد صاحبی، گفتوگوی دین و فلسفه (مباحثات اندیشهمندان ایرانی در باب فلسفه اسلامی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
رستگارمقدم گوهری، هادی (1386). آشنایی با حکمت مشاء و اشراق، قم: مؤسسۀ بوستان کتاب.
روزنتال، اروین آیزاک یاکوب (1388). اندیشۀ سیاسی اسلام در سدههای میانه؛ طرحی مقدماتی، علی اردستانی، چ 2، تهران: قومس.
سلمان محمد (1390). اندیشۀ سیاسی ابن رشد، قم: مؤسسۀ بوستان کتاب.
صاحبی، محمدجواد (1377). گفتوگوی دین و فلسفه (مباحثات اندیشهمندان ایرانی در باب فلسفه اسلامی)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
عابدی شاهرودی، علی (1377). «اصول و ادوار فلسفه مشاء»، در: محمدجواد صاحبی، گفتوگوی دین و فلسفه (مباحثات اندیشهمندان ایرانی در باب فلسفه اسلامی)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فاخوری، حنّا و خلیلالجرّ (1386). تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، عبدالمحمد آیتی، چ 8، تهران: علمی و فرهنگی.
فخری، ماجد (1992). ابنرشد فیلسوف قرطبه، چ3، بیروت: دارالمشرق
فیرحی، داود (1387). «روششناسی اندیشۀ سیاسی در فلسفۀ غرب تمدن اسلامی»، در: داود فیرحی، روششناسی دانش سیاسی در تمدن اسلامی (مجموعه مقالات)، چ 2، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
مجیدی، حسن؛ و امید شفیعی قهفرخی (1391). «مقایسۀ رابطة دین و دولت در اندیشة ابنرشد و آکوئیناس»، دانش سیاسی، ش15.
مجیدی، حسن (1383). «بررسی مقایسهای عقلانیت سیاسی در اندیشۀ ابونصر فارابی و توماس آکوئیناس». پایاننامۀ دکتری، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکدۀ علوم انسانی.
محمود الخضیری، زینب (1983). آثر ابنرشد فی فلسفه العصور الوسطی، قاهره: دارالثقافه للنشر و التوزیع
وینسنت، اندرو (1381). نظریههای دولت، حسین بشیریه، چ 3، تهران: نی.
هیوود، اندرو (1383). مقدمۀ نظریۀ سیاسی، عبدالرحمن عالم، تهران: قومس.
یثربی، سیدیحیی (1383). فلسفۀ مشاء با گزیدۀ جامعی از متون، قم: بوستان کتاب.
یوسفی راد، مرتضی (1387). مفهومشناسی فلسفۀ سیاسی مشاء، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
Davidson, Herbert Alan (1992). Alfarabi, Avicenna and Averroes on Intellect, Newyork and Oxford: Oxford University Press.