کرونا، اقتدارگرایی دیجیتال و بن بست های لیبرالیسم در فلسفه سیاسی غرب

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم سیاسی پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

2 کارشناس‌ارشد علوم سیاسی پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

هوش مصنوعی در قرن بیست ویک، عرصه زندگی سیاسی و اجتماعی اغلب مردم جهان را تحت‌تأثیر قرار داده است. در غرب نیز افزایش نظارت بر شهروندان به بهانه اجرای قانون ازجمله مهم‌ترین عرصه‌های دخالت دولت الکترونیک به‌شمار می‌رود که ادعای اکثر فلاسفه غرب جدید در رابطه با تضمین آزادی فرد بر اساس پیشرفت‌های علوم تجربی و ارزش‌های لیبرال دموکراسی را زیر سوال برده است. با شیوع پاندمی کرونا، استفاده دولت‌های غربی ازهوش مصنوعی برای کنترل همه‌گیری و نظارت بر اجرای قوانین مربوط، شکلی از اقتدارگرایی دیجیتال را نمایان ساخت. از جمله مسائل مطرح در این زمینه استفاده دولت‌های غربی از فناوری‌ هوش مصنوعی برای کنترل رفتار فرد به بهانه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا است. بر این اساس مقاله حاضر سعی دارد با به‌کارگیری روش توصیفی و کتابخانه‌ای، به این سوال مهم پاسخ دهد که چگونه از طریق عرصه-های دولت الکترونیک، دال مرکزی فلسفه سیاسی غرب یعنی آزادی فردی محدود، و به اقتدارگرایی دیجیتال منجر شده است؟ یافته‌ها نشان می‌دهد دولت‌های غربی با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های دیجیتال و تشویق شهروندان به خودسانسوری، کنترل پیش‌‌دستانه، نقض اعتبار اجتماعی، دخالت در حوزه خصوصی و مشروعیت‌بخشی به زندگی ماشینی، فرایند گذار از لیبرال دموکراسی به اقتدارگرایی دیجیتال را تسریع بخشیده-اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Corona, digital authoritarianism and the impasse of liberalism In Western Political Philosophy

نویسندگان [English]

  • Amir Etemadi Bozorg 1
  • Mostafa Rezaee 1
  • Behnam Goudarzifard 2
1 PhD student in Political Science, Institute of Political Thought, Revolution and Islamic Civilization, Institute of Humanities and Cultural Studies
2 Master of Political Science, Institute of Political Thought, Revolution and Islamic Civilization, Institute of Humanities and Cultural Studies
چکیده [English]

In the 21st century, artificial intelligence has affected the political and social life of most people in the world. In the West, too, increased oversight of citizens under the pretext of law enforcement is one of the most important areas of e-government intervention, undermining the claims of most modern Western philosophers to guarantee individual freedom based on empirical science and liberal democratic values. As the Corona virus spread, Western governments used artificial intelligence to control the Corona virus and monitor law enforcement, revealing a kind of digital tyranny. For example, Western governments use artificial intelligence technology to control individual behavior under the pretext of preventing and controlling the corona virus. Accordingly, the present article seeks to use a descriptive and library method to answer how the most important part of Western political philosophy, which is individual freedom, can be restricted through e-government to lead to digital authoritarianism. Findings show that Western governments have accelerated the transition from liberal democracy to digital authoritarianism by using digital technologies and encouraging citizens to self-censor, preventive control, violate social credibility, private intervention, and legitimize machine life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corona
  • Individual Freedom
  • Liberal Democracy
  • Digital Authoritarianism
  • West
احمدی بابک؛ (1377)، معمّاى مدرنیته، تهران،نشرمرکز.
استوارتمیل،جان، (1386)،تاملاتیدرحکومتانتخابی،ترجمهعلیرامین،تهران،نشرنی.
بشیریه، حسین؛ (1370)، اقتدارگرایی، تکثرگرایی و فرهنگ سیاسی ایران، ایران فردا، شماره 29.
بل دیوید؛ (1376)، اندیشه های هوسرل، ترجمه فریدون فاطمی، تهران ، مرکز.
بل دیوید؛ (1376)، اندیشه­های هوسرل، ترجمه فریدون فاطمی، تهران، مرکز
بلوم و.تی؛ (1373) نظریه‏هاى نظام سیاسى، جلد اول، ترجمه احمد تدین،تهران،آران.
پولادی، کمال؛ (1380) ،  از دولت اقتدار تا دولت عقل، تهران: نشر مرکز.
توحید فام محمد؛(1391) ، تلازم آزادی و حکومت قانون در اندیشه هایک، فصلنامه مطالعات روابط بین‌الملل، دوره 5، شماره 18.
رشاد معصومه و روح الله آهنگران؛ (1398)، نقش دولت الکترونیک در تحقق دموکراسی دیجیتال، فصلنامه مطالعات سیاسی، شماره 46، دوره 12.
ریفکین، جرمی؛ (1382) قرن بیوتکنولوژی، ترجمه حسین داوری، تهران، کتاب صبح.
سبزه­ای محمدتقی؛ (1386)، جامعه مدنی به مثابه قرارداداجتماعی مقایسه اندیشه های هابز لاک و روسو، فصلنامه پژوهش حقوقی، شماره 22، دوره9.
سلدون، رامان و پیتر ویدسون؛ (1384) راهنمای نظریه ادبی جدید، ترجمه عباس مخبر، تهران، طرح نو.
ضیمران محمد؛(1385)، میشل فوکو دانش  و قدرت، تهران، هرمس.
طهماسبی محمد؛(1383)، روایت افراطی از هوش مصنوعی و مسئله وضوح ناپذیری ذهن، نامه فلسفه، جلد2، شماره2.
عرب اسدی زینب و زهرا نیک­خواه؛(1396)، کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت، تهران ، ابرشهر.
فوکویاما فرانسیس،(1383)، آینده پساانسانی ما، ترجمه حسین سلیمی، تهران روزنامه ایران.
قطبی بابک و دیگران؛ (1399)، مروری بر بیماری کرونا ویروس، فصلنامه پژوهش سلامت، دوره5، شماره 3.
کاستلز، ایمانوئل؛(1380) عصر اطلاعات، افشین خاکباز و دیگران، جلد 1 و 2،تهران، طرح نو.
کانت، ایمانوئل ؛ (1389)، بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق، ترجمه حمید عنایت و علی قیصری، تهران، خوارزمی
کوهن، جین ؛ (1383) حوزه عمومی، رسانه‏ها و جامعه مدنی، ترجمه لیدا کاووسی، فصلنامه رسانه شماره 3، شماره پیاپی 59.
لوین اندرو؛(1380) ، طرح و نقد نظریه لیبرال دموکراسی، ترجمه سعید زیباکلام، تهران، سمت.
مک کالوم، جرالد.سی؛ (1383)  فلسفهسیاسی، ترجمهبهروزجندقی،قم، کتاب طه.
وبسترفرانک؛(1380) ، نظریه­های جامعه اطلاعاتی، ترجمه مهدی داودی، تهران وزارت امور خارجه
ویژه محمدرضا؛ (1385)، مفهوم تازه حاکمیت در حقوق عمومی، مجله ی سیاسی اقتصادی، شماره 231و232.
وینسنت، اندرو؛ (1371) نظریه‌های دولت، ترجمه حسین بشیریه، تهران، نشر نی.
هابرماس یورگن؛ (1395)، دگرگونی ساختاری حوزه عمومی، ترجمه جمال محمدی، تهران، افکار.
یعقوبی، نورمحمد؛ (1385) دولت الکترونیک: رویکرد مدیریتی، تهران، افکار.
الیوت، آنتونی و ترنر، برایان؛ (1390) برداشت‌هایی در نظریه اجتماعی معاصر، ترجمه­ی فرهنگ ارشاد، تهران، جامعه‌شناسان.
 
Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). Leading digital: Turning technology into business transformation. Harvard Business Press.
Bourke, J. (2011). What it Means to be Human: Reflections from 1791 to the Present. Counterpoint Press.
Brown, F. Z. , Brechenmacher, S. , & Carothers, T. (2020, April 6). How will the coronavirus reshape democracy and governance globally? Carnegie Endowment for International Peace.https://carnegieendowment.org
Coleman, Stephen and Jay G Blumler (2009) The Internet and Democratic Citizenship: Theory, Practice andPolicy. Cambridge: Cambridge University Press.
DeLone, W., Migliorati, D., & Vaia, G. (2018). Digital IT governance. In CIOs and the Digital Transformation (pp. 205-230). Springer, Cham.
Dragu Tiberiu and Yonatan Lupu,2020, Digital Authoritarianism and the Future of Human Rights Forthcoming, https://www.researchgate.net.
Feinberg,joel,(1998). Freedom and liberty. In E. Craig (Ed.), Routledge Encyclopedia of Philosophy. London: Routledge.
Gray.J.(1993).Post- liberalism: Studies in Political Thought .London : Routledge.
Hayek ,F.A.(1949).Individualism and Economic Order. London: Routledge and Kegan Paul.
Macmillan,d.d.Raphael(1980),problems of political philosophy:: Cambridge University Press
Tufekci, Zeynep. 2017. Twitter and tear gas: The power and fragility of networked protest.
 William (compiler) (2008) Freedom: Keys to Freedom from Twenty-one National Leaders Main Street, Publications,Yale University Press.